Beskatning af kursgevinst

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91328
    AnonymForfatter

    Hej,

    Er det korrekt at kursgevinsten ved omlægning af lån er skattepligtig? Eller er gevinsten stadig skattefri? Jeg har hørt lidt forskellige holdninger til dette? Har I et svar?

    #158896
    ForbrugerenForfatter

    Det kommer an på om det er et obligationslån eller et kontantlån du har. Et flekslån bliver her betragtet som et kontantlån. Hvis du har et kontantlån, så er kursgevinster skattepligtige og hvis du har et obligationslån, så er kursgevinster skattefrie.

    Grunden til den skelnen er, at I et kontantlån bliver et kurstab ved optagelse af lånet omregnet til en rente og dermed kan de trækkes fra i skat over lånets løbetid. Det er fordi Skat ikke vil give i både pose og sæk til folk med kontantlån.

    Det kan være pga. af dette, at du har hørt forskellige holdninger til dette, da det afhænger af lånetypen. Er du i tvivl om, hvilken type dit lån er, kan du altid spørge dit realkreditinstitut om hvilket type lån du har.

    #158912
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at optage et fastforrentet 4% obligationslån med 30 års løbetid i vores hus. Kører pt med flekslån. Kursen på det 30 årige lån er pt omkring 98. Et kursfald til omkring 88-90 (over de kommende år) vil give en pæn kursgevinst. Vil denne gevinst være skattefri?

    #158918
    AnonymForfatter

    Ja den gevinst vil være skattefri. det faste 4 % lån er et obligationslån.
    Gevinsten er skattefri ligesom du ikek får fradrag ved kurstabet ved optagele af lånet.
    På kontant lån får du fradrag fro kurstabet, men du bliver også beskattet ved kursgevinst.
    Jeg går ud fra du er privatperson da der gælder andre regler for A/S og ApS.

    #158928
    ForbrugerenForfatter

    Jeg er enig med Nikolaj, hvis du er privatperson mht. lånet.

    #158952
    AnonymForfatter
    #159800
    AnonymForfatter

    Jeg genopliver lige denne tråd med et videre spørgsmål på den første problemstilling.

    Jf. KSL § 22 stk. 3 er gevinsten på indfrielse af et kontantlån skattepligtig.

    Jeg sidder her med en situation der er lidt anderledes end normalt.

    En person har indfriet en kontantlån, med gevinst, i forbindelse med salg af en ejendom, og er jf. § 22 skattepligtig, men så skriver KSL,"hvis lånet er ydet med sikkerhed som nævnt i § 7, stk 3, og § 19, stk 4(fast ejendom m.v.), af et selskab eller en parseon eller et dødebo, der driver næringsvirksomhed ved finansiering."

    Personen der har fået denne gevinst har ikke lånt pengene i et penge-/realkreditinstitut og der er ikke givet pant i ejendommen.

    Er personen stadig skattepligtig efter § 22 stk 3 eller gælder der andre regler i dette tilfælde?

    Med venlig hilsen
    Simon

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.