Aktie og bankkonkurs

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91325
    AnonymForfatter

    Jeg har lille erfaring med aktier og investering. Jeg er i den situation, at jeg for 3 år tilbage havde for 10.000 (en værdi som var gået fra 1.000) i Hadsten Bank (Århus Lokalbank) og de lavede en aktieudvidelse, så jeg købte glædeligt for 27.000 kr,- og tænkte, det er da god forretning. Det viste sig dog hurtigt, at der kom en finanskrise ind over og siden er min værdi faldet til omkring 8.000, så altså ingen fortjeneste. Jeg er af den opfattelse at så længe jeg ikke har solgt, har jeg heller ikke tabt. Der er dog bare den finesse, at der går mange rygter omkring konkurser m.m. Jeg har også hørt at banken er ude i en retsag med 8 andre banker omkring noget investeringsrådgivning til en ældre mand. Kan de risikere at tabe denne, og vil det, som nogen spår, medføre en konkurs, hvis denne får medhold?
    Jeg har forsøgt at ringe til min egen bank, men de må ikke rådgive i ene aktier, fair nok. Som udgangspunkt vil jeg gerne lave pengene stå, men at tabe 8.000 er også en del hvis de går konkurs? Er det noget der tyder på det ene eller andet? Eller er det bare et spil om tro? Jeg ved ikke om dette indlæg overholder debatreglerne, hvis ikke, så må du svare ud fra reglerne.

    #158858
    AnonymForfatter

    Læs eventuelt om dette velbeskrevede fænomen. Der findes massere af literatur om emnet, men man kan da hurtigt få en ide fra “good old wiki"

    http://en.wikipedia.org/wiki/Disposition_effect

    MVH

    #158860
    KrisserForfatter

    Det er en forkert tankegang, at du ikke har tabt nogle penge, så længe du ikke har solgt. Det er rigtigt, at skattemæssigt kan du ikke trække tabet fra (ligesom en evt. gevinst heller ikke havde været skattepligtig). De 8000 kroner er dog de penge du har i dag – hverken mere eller mindre. Når du skal beslutte dig til om du vil beholde din investering, skal du således ikke tænke ‘det kan være de stiger igen’, men i stedet ‘hvor får jeg mest ud af mine penge’.

    Det kan godt være at du, af skattetekniske årsager, kan få noget ud af at lade aktierne blive stående (hvis du er omfattet af overgangsreglerne for 100 000-kroners-reglen). Skatten skal dog så blot regnes med i din beslutning.

    #158862
    AnonymForfatter

    Århus Lokalbank (Hadsten Bank) er efter min opfattelse en dygtig bank – med en dygtig bestyrelse og direktion. Jeg opfatter samtidig banken som ærlig og redelig.
    Jeg er ikke selv kunde i banken – men jeg har fulgt generalforsamlinger, og jeg har haft meget store beholdninger af Hadsten Bank aktier – og jeg har tjent godt på kursstigninger i forbindelse med flytningen til Århus.
    Jeg mener, at banken som udgangspunkt har set rigigt – med flytningen til Århus, men at der skulle komme denne enorme krise samtidig – det vidste ingen………….ikke engang Danske Bank.
    Den omtalte sag om pensionisten og de 3 mill. kr. – er forsikret rådgiveransvar – og han må vente til retten har talt. Det er forsikringssselskabet mere end banken – der fører sagen.
    Om du skal sælge dine aktier – eller købe flere – det må du selv afgøre.
    Du må nok påregne, at der går lang tid – inden du får fortjeneste på din nuværende beholdning af Århus Lokalban aktier.

    #158864
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar. Jeg er ikke så meget inde i skat og aktier, da jeg kun har disse. Jeg er blot 21 år, og har derfor heller ikke den store investeringserfaring. Jeg er klar over at der kan komme til at gå meget lang tid for der kan komme fortjeneste på dem, men jeg skal ikke bruge pengene nu, så lader dem stå, sålænge der ikke er nogen større fare for at miste dem totalt, ved en evt. konkurs.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.