Hvordan placerer jeg 1.000.000 kr

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91308
    AnonymForfatter

    Min kone og jeg har været så heldige at optjene 1 mio. kr. Vi skal til at stifte familie, har en lejlighed i Århus centrum gennem 9 år og ingen gæld. Bilen er betalt.
    Vi ønsker i fremtiden selvfølgelig at købe hus. Vi er omkring 30 begge to og kan i fremtiden se frem til indtægt i øvre middelklasse. Er pengene bedst anbragt i hus og/eller investeringer? Obligationer og aktier?

    #158620
    AnonymForfatter

    Hvor er jeres penge placeres i øjeblikket?

    Men et godt råd herfra er at sprede jeres investeringer så meget muligt, hvilket din bank sikkert kan være dig behjælpelig.

    #158622
    AnonymForfatter

    De er placeret på opsparingskonto til 3% om året, og de er ikke låst i en tidsperiode.

    #158768
    PolemidesForfatter

    Aktier er meget dyre i øjeblikket, fordi man stort set ikke får rente på obligationer.

    Efter at regeringen også gjorde kursgevinster på obligationer skattepligtige her i foråret er obligationer ikke særligt attraktive for opsparing i frie midler.

    Mit råd til jer er sprede pengene på to banker og gå efter den højest mulige rente.
    I må afgøre om I tror at renten er stigende, da dette afgør om I skal binde pengene i 1-2-3 år for at opnå den bedste rente.

    #158770
    AnonymForfatter

    Der er delte meninger om hvorvidt aktier er dyre eller ej.

    Aktier er pr. definition altid korrekt prissatte, og aktiekurserne har indregnet både den aktuelle rente og forventningen til den fremtidige rente.

    Mange aktier handler i dag til kurser langt under hvad de gjorde før finanskrisen, og hvis endelig jeg skal begive mig ud i den forkantede talemåde, så vil jeg sige, at aktier er BILLIGE i øjeblikket.

    Når lavkonjunkturen klinger af, og virksomhedernes indtjning kommer op i gear, vil kurserne stige. I sær på bankaktier er min personlige holdning, at markederne indregner meget værre ulykker, end der egentlig er. Bankaktier som Jyske Bank og Danske Bank er markant undervurderede.

    #158772
    ahkForfatter

    Tja, som vor ven Neptun plejede at sige: køb guld, køb guld, køb guld. Jeg kan ærgre mig over at jeg ikke fulgte hans råd, da jeg først hørte det. Det havde været en god investering. Men om det også vil være det med henblik på fremtiden, tør jeg ikke spå om. Hermed vil jeg blot antyde det ironiske i, at Neptun blev banned fra Mybanker, og så var det ham som gav det bedste investeringsråd jeg kan mindes! Jeg hørte netop i radioen i denne uge at guldet er steget med – ja, jeg tror det var 50% – over de sidste par år.
    Mvh
    AHK

    #158782
    SoleilForfatter

    Hvis I agter at købe hus inden for de næste 1-2 år, er jeres penge allerede anbragt på den bedste måde. Hele verdens økonomiske situation, herunder Europas og Danmarks, er usikker, og det er lige så usikkert, hvordan kurserne (og renterne) vil udvikle sig i de kommende par år. I kan sagtens finde rådgivere, der siger køb dit og dat, invester her og der, og de har måske 50% mulighed for at få ret, og så tjener I penge. Men de har sandelig også mindst 50% mulighed for uret, og så taber I penge. Sådan er det lige nu, men sådan er det ikke altid. Der er perioder, for eksempel 2005 og 2006,hvor chancen for fremgang måtte vurderes til 90%, medens risikoen for tab måtte vurderes til 10%.

    Men her midt i 2010 er den bedste anbefaling, I kan få, at I lader pengene stå på en konto til 3%, det er en god rente lige nu. Brug dem så til at købe et hus om et år eller to, det er ikke bare en fornuftig investering, det giver også gode vilkår for jer og for jeres eventuelle børn. En stor udbetaling kan bruges til at presse husprisen ned og vil jo samtidig medføre, at I ikke skal optage et særligt stort lån. Derved kommer I til at sidde som husejere uden særlige bekymringer – lad renten gå op eller ned, lad huspriser gå op eller ned, vi kan være lige glade, for vi har ikke noget særligt stort lån.

    #158798
    TillebeckForfatter

    Hej

    Jeg er i ca. samme situation.

    I din situation vil du nok tænke, at du kun vil placere dine penge i et par år indtil I skal købe hus. Men en placering fra rimelig til god, vil formentlig give dit et afkast på 2-3 gange det beløb, som det koster at låne i et realkreditinstitut.

    Det betyder, at hvis du får placeret dine penge godt (fx. gode aktier med godt årligt udbytte eller en god aktiv formueforvalter), så kan du sagtens stå i den situation, at når du skal købe bolig, så har du fået et nyt valg: At maksimere dit boliglån, og lade jeres opsparing fortsætte med at blive aktivt forvaltet, da boliglånsrente er lavere end afkastet fra investeringen… Dvs. at du ikke nødvendigvis behøver, at arbejde med en kortsigtet horisont (ca. 2 år til huskøb), selvom, at det nok føles mest sikkert.

    Eks. på investering/forvaltning med løbende udbytte:
    – højdividende aktier fra USA (med udbytte på 8-10% pa.)
    – aktiv forvaltning (vil gerne anbefale, men undlader pga. regler om reklame)
    – meget andet, som det kræver speciel indsigt at få noget ud af

    Ellers sats på kursstigning med realisering om ca. 2 år:
    – som allerede foreslået tidlige i tråden: bankaktier 🙂
    – køb BP 🙂 De har en anden krise, end bankerne, men ellers er det samme historie

    hilsen Anders
    (jeg prøver ikke at lyde, som en prof, og er det heller ikke)

    #158856
    AnonymForfatter

    Hej Alle.

    Vi er i samme situation, dog har vi allerede et Realkredit lån (4%) på 2,4 mio.

    Vi agter er købe hus om ca. 3 år og kan ikke finde ud af hvad vi skal gøre med den 1.mio vi har stående ..kan det betale sig at smide den i lånet og nedbringe denne, når vi alligevel ikke kan få mere end 2,6% i rente på vores 1.mio?

    #158880
    ForbrugerenForfatter

    Det kommer an på hvordan I tror, at renten udvikler sig de næste tre år. Tror I at renten stiger meget, så kan det bedst betale sig, at sætte pengene ind på en bankbog med høj rente. Hvis I er to kontohavere, så er I dækket med ca. 1.5 mio.

    Hvis I derimod tror, at renten kun stiger svagt eller slet ikke eller måske endda falder yderligere, så skal I nedbringe jeres lån med pengene. Men igen det kommer an på hvad I tror der sker med renten.

    #158938
    Peder Friis-HolmForfatter

    Hej Harrison.
    Må man tillade sig at spørge ,hvor du kan få 3% uden binding.

    #158948
    AnonymForfatter

    I Norge, Helgelands Spare Bank…..

    Er der nogen som har en mening om den norske krone stiger eller falder i de næste års tid?

    #159260
    AnonymForfatter

    Hvor kan man få 3% i rente uden binding? Det vil jeg meget gerne vide:-) ?

    #159366
    AnonymForfatter

    Tja gem dem til huskøbet. Det vil være godt hvis i kan købe/bygge hus og ende med en finansierings procent på 70% eller mindre. Så kan i få et billgt huslån og slippe for dyre renter på restfinansiering.

    I får jo nogle penge fra lejligheden også går jeg ud fra.
    Dvs. at du skal opbevare pengene på en højrentekonto, se liste på mybanker.

    Hvis du vil investere pengene langsigtet fordi i får tilstrækkelig med penge for lejligheden til huskøbet kan i proppe en ½ mill ind på en pensionskonto hver og få et fint skattefradrag de næste 10 år.

    #159540
    AnonymForfatter

    Du kunne overveje at placerer en lille bid i højrente lande som eksempeltvis brasilien.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.