Gode råd om økonomi og måske undgå RKI min historie.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91302
    AnonymForfatter

    Jeg står ikke selv i RKI, men det skyldes kun mit held og stigende huspriser på det tidspunkt jeg var husejer. Jeg var sammen med en eks-kone og lod hende styre vores privat-økonomi. men det var en stor og blåøjet fejl fra min side. hun var ansat i en lokal bank, men havde slet ikke står på pengene.
    Det endte med vi gik fra hinanden after at have haft huset i tre år, det var heldigvis steget 400.000 kr på de tre år, men vi kom derfra hver med en gæld på 10.000 kr plus jeg beholdt bilen og et billån på ca 100.000 kr. Sagt på en anden måde havde vi givet den gas for en halv mio kr på kun 3 år, uden jeg egentlig kunne gøre rede for hvad vi havde brugt pengene til. men efter vi var gået fra hinanden og havde fået solgt huset, bed jeg tænderne meget hårdt sammen og bragte billånet næsten i nul på halvandet år.
    på trods af en forholdsvis lav inkomst (210.000 kr om året før skat).
    Det kunne lade sig gøre for mig, men alt hvad der kostede penge og var sjovt var helt udelukket.
    I dag har jeg købt et billigt hus sammen med min nye kæreste, og vi har en sund økonomi.
    Dvs. Jeg har prøvet både at sidde med røven under vandskorpen og løfte mig selv op igen.
    Grunden til jeg skriver dette er hvis jeg kan give nogen et godt råd, så vil jeg meget gerne det.
    Nu vil jeg ikke træde nogen over tæerne, selvom det måske kan virke stødende, men hvis man kun kunne låne penge i banken, ville ihvertfald en del af dem der står i rki kunne undgå det. Fordi ens bank kender bedre ens økonomi end alle de der dyre hurtig-lån.
    Som jeg tit tror giver folk det sidste skub ud over gældens afgrund.
    mvh N V

    #158550
    AnonymForfatter

    Det var trods alt et positivt indslag i debatten.
    Du kom ud af dit ægteskab og hus på toppen – det var godt – men hvad gør den store gruppe af 1. gangskøbere i 2007-2009 – hvis der er skilsmisse på programmet.???
    Det er ikke nok, at handle i Netto for at spare penge – nej det er fattiggården, der venter.
    Handlefriheden i det økonomiske liv er på standby.

    #158552
    AnonymForfatter

    Hej Svend.

    Jeg ved godt jeg var rigtig heldig både med det tidspunkt jeg fik solgt det gamle hus og det tidspunkt jeg fik købt det nye hus.
    Og jeg ved godt at de første gangs købbere der har købt hus i København, Århus eller Odense i 06 – 07 de sidder stramt i det hvis de går fra hinanden.Eller den ene blir arbejdsløs.
    Det er rigtig nemt at være bagklog, men hvis enten min kæreste og jeg går fra hinanden, har vi begge råd til at blive i huset alene.
    men mht den gruppe du nævner med første gangs købere der evt blir skilt, og måske går fra huset med en stor gæld.
    Jamen de har to muligheder Kæmp eller giv op.
    Hvis de giver op så er der jo RKI og 8 år så er de gældsaneret, hvis de ikke får afviklet gælden tidligere.
    Hvis de ikke giver op men kæmper den hårde trælse kamp, så må alle fornøjelser barberes ned til et absolut minimum, ihvertfald dem der koster penge.
    det halvandet år jeg blev gældfri boede jeg på et værelse, om al min ferie fra mit alm arbejde arbejde jeg på et gartneri.Det skal dog siges, jeg har ingen børn at tage hensyn til. Det var ikke den sjoveste tid i mit liv, men i dag er jeg rigtig glad for at jeg har gjort det.
    Der e jo rigtig mange der tjener væsentlig mere end jeg så jeg vil mene mange har mulighed for at afdrage 100.000 kr på et år.
    Men selvfølgelig ikke samtidig med at der holder en audi i garagen, man bor i en dyr lejlighed og skal både på skiferie og sydpå hvert år.
    mvh N V

    #158554
    AnonymForfatter

    En anden ting jeg lige kom i tanke om mht det med at kæmpe for at få ens økonomi på fode igen.
    Jeg synes godt man kan sammenligne det med at gå på slankekur eller stoppe med at ryge.
    For det første skal man være motiveret for det, uden motivation kører det helt sikkert af sporet.
    og det er mega hårdt og ikke særlig spændende, men man blir rigtig glad for resultatet når det er overstået.
    Jeg har en lang række små fif jeg brugte og bruger i min hverdag for at får økonomien til at hænge sammen, og dem deler jeg gerne ud af.
    bar et eksempel hvis man skal bøbe en ny bil, feks koster en polo kun det halve som en passat, hvis man ser på benzin, forsikring, grøn afgift, reperation og værditab/afskrivning.
    det samme er gældende for feks en mazda 2 eller mazda 6. man må altså gøre op med sig selv om behovet for den store bil er til stede eller man kan nøjes med den lille.
    en anden god ting hvis man skal købe ny bil, så køb en der er et år gammel, man sparer hurtigt 20 – 25 % i forhold til nyprisen.
    Det er ihvertfald hva jeg mener om det.

    #158556
    AnonymForfatter

    100.000kr på et år mere end mange med økonomiske problemer kan afdrage. Du var i stand til det med selv en lav indkomst, men som du også selv gjorde opmærksom på så havde du ingen børn at tage hensyn til. Men uanset beløbet så er jeg enig i, at det sagtens kan betale sig at kæmpe fremfor at give op.
    jeg har selv arbejdet mig ud af RKI og et stort forbrugslån med høj rente. Ligesom dig er jeg kommet ud af det med større økonomisk forståelse. Jeg erkender at jeg som helt ung ikke tænkte på at regningen skulle betales en dag og da banken blev ved med at låne mig de penge jeg bad om havde jeg lidt den holdning, at de må jo mene, at jeg har råd til det. Da jeg senere havnede i RKI og var udelukket fra boligkøb vågnede jeg op og tog ansvaret for min økonomiske situation. Jeg satte mig ind i alt vedrører økonomi og i takt med at jeg skar helt ind til benet med mine udgifter lykkedes det også mig at kæmpe mig ud af det.
    I dag er det mig der stor for det økonomiske i husholdningen og samtidig er jeg i stand til at hjælpe min kæreste med regnskaberne i hans firma. Jeg har lært om økonomi på den hårde måde, men det har sikkert været mig sundt for mig. Nu er jeg startet forfra og vi er tæt på at købe hus.

    #158562
    AnonymForfatter

    Ålborg.
    Dit indlæg varmer helt om hjertet.
    Jeg ved godt det ikke er alle der har mulghed for at afdrage 100.000 kr på et år eller deromkring, der kan være rigtig mange forskelige faktorer der spiller ind.
    Men jeg havde muligheden for det og tg imod muligheden, selvom det absolut ikke var særlig sjovt. men hvis man har levet over evne en periode, så kommer der en skønne dag e regning der skal betales, og sådan er det bare.
    Det er flot du løftede dig selv ud af rki.
    Og tillykke med huset, når det falder på plads.

    mvh N V

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.