Fælles lån i bolig.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • MehForfatter
    Indlæg
  • #91291
    MehForfatter
    #158360
    MehForfatter

    Ok det gik lige lidt stærkt med at få lavet denne Tråd.
    Her kommer mit spørgsmål.

    Mig og min kæreste er i gang med at gå hver til sit.
    Vi har en lejlighed sammen hvori vi har et fælles realkreditlån og banklån.
    Hvis vi sælger lejligheden nu vil vi komme ud med minus.
    Derfor overvejer jeg at blive boende. Lånet i lejligheden er dog stadig fælles.

    Hvis jeg går og betaler renter og diverse afdrag på vores fælles lån, Vil dette så være lovligt eller risikerer min nu ekskæreste at blive anklaget for skattesvig eller lignende?
    Et eller andet sted vil det jo være en indtægt for hende.

    Mvh. Morten

    #158362
    HalliHalloForfatter

    Skattesvig????? Det tror du da heller ikke selv på, vel?

    Hun kan da ikke gøre for at du vil betale hendes andel (renter m.v.) af lånet, og derved opnå skatterabatten.

    Mon ikke I kan klare dette problem indbyrdes indtil boligen er solgt eller du overtager den totalt?

    #158364
    MehForfatter

    Tak for dit svar

    Ideen er at vi bibeholder det delte ejerskab samt fælles lån.
    For at kunne sælge om 1-2 år til en bedre pris.
    (som en slags forretnings aftale)

    Spørgsmålet lyder på om der er noget galt i at to mennesker har et fælles lån, men at kun en person afbetaler. Eller kan dette tolkes som at den ikke betalende part, modtager indkomst.

    Om jeg “selv tror på det" ved jeg ikke. men det er derfor jeg søger oplysning.

    #158366
    testForfatter

    i forhold til skattevæsenet må det være den der defakto betaler renterne der har fradragsretten.

    i forhold til ejendomsrettens og den fremtidige fordeling af en fortjeneste er jeg mere i tvivl. Det kan give store problemer. F.eks. vil din kæreste sansynligvis stadig ejehalvdelen uanset om denne afdrager eller ej. ejdomsretten må være reguleret af skødet mens hæftelsen er reguleret af lånedokumentet, så du opnår ikke mere ejdomsret ind kæresten ved at du afdrager mere på gælden.

    men banken vil nok næppe lade dig overtage helegælde da det svækker deres pant.

    så ja der er et problem. Der skal som min laves en eller anden form for skriftlig aftale hvor i tager stilligning til hvordan i fordeler tab-fortjeneste og hvem der betaler for hvad. hvad med vedligehold f.eks.?

    #158368
    AnonymForfatter

    Dine fornemmelser om skattefar er rigtige nok.
    Din andel bliver udlejningsejendom i denne situation – og der skal betales leje.
    Du skal lave et regnskab til selvangivelsen – og hvis du har underskud på udlejning – kan du trække underskuddet fra i skat – hvis du har overskud – ja så skal du beskattes.
    Renteudgifter er en særskilt post, der kan fratrækkes i skat.
    Den af jer der ikke bor i lejligheden – skal ikke betale ejendomsværdiskat.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.