Førstegangs bolig køber

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87175
    AnonymForfatter

    Hej.

    Vi er nu ved at være klar til at erobre bolgmarkedet og købe vores første hus. Men det er jo ikke sådan lige til.

    Vi har kig på noget i prislejet 1.0 – 1.2 mill, og har ingen udbetaling. Vi regner med, at de første 3-5 år skal være afdragsfrie, så vi er ude over de værste udgifter til børnepasning, og det banklån vi skal optage er er reduceret.

    Men hvilken type skal vi vælge ? Har prøvet at se prøv alle mulige beregnings sider, men er ikke blevet klogere…
    – Fastforrentede lån
    – Boliglån uden renteloft
    – Boliglån med renteloft

    Vi er enige om, at vi ikke vil spille hasard med renterne, så det skal ikke være noget flekslån hvor renten ændres årligt.

    Håber på lidt hjælp.

    #106396
    AnonymForfatter

    Da ingen kan sige hvordan renten udvikler kan ingen sige dig, hvad du skal vælge. Det samme svar vil du også få i din bank eller andet finansinstitut.

    Men hvis man tror på at renten skal stige indenfor de næste 3-7 år, så vil jeg da foretrække at du tager det fastforrentede lån, selvom ydelsen er lidt højere.

    #106398
    AnonymForfatter

    Hvis man vælger de fastforentede lån, og renten stiger de næste par år… Er det så noget med, at det er kursen der bliver afgørende for, om man skal omlægge lånet senere ?

    Tak for hjælpen

    #106400
    AnonymForfatter

    Ja, hvis renten stiger f.eks 1%, hvad der vel ikke er usandsynligt, men ingen kan jo vide noget om det. Så kan du ved et lån på 1 mill. tjene omkring 100.000 (skattefrit) ved at omlægge dit fastforrentede lån, idet restgælden derved kan reduceres, men spørge dog i banken eller i realkreditinstituttet – de ved det jo meget bedre end jeg gør.

    #106402
    MichaelForfatter

    Det er principielt rigtigt, men der er også kurstab på et nyt lån samt omlægningsomkostninger. Som tommelfingerregel bør man kun omlægge ved mindst 2%-point i forskel på det nye og gamle lån. Efter min mening, er det ikke umiddelbar udsigt til så stor renteændring i de nærmeste år, primært pga. en tung økonomi i de store Euro-lande.

    Mit forslag til 1. gangskøberen er:

    1) Optag et afdragsfrit fastforrentet 4% obligationslån til de 80%
    2) Optag et variabelt forrentet banklån til de sidste 20%. Renten kan ganske vist stige her, men lånet er jo rimelig begrænset på 200.000 kr. Det er vigtigt at bruge afdragsfriheden på obligationslånet til afdrag her. Lånet bør ikke køre længere end 10 år, da det herved vil være betalt når afdragsfriheden udløber.

    Kig jer godt for vedr. banklånet. Her kan der være mange penge at spare på at shoppe lidt rundt. Undgå de store banker, da de oftest er alt for dyre.

    #106404
    AnonymForfatter

    Ok, jeg er blevet meget klogere.

    Tusind tak for jeres råd. Det vil vi tage med i vores overvejelser.

    Det er rart der en nogen der kan hjælpe lidt, når man selv er på bar bund 🙂

    #106406
    NultopskatForfatter

    Jeg er næsten enig med Michael.
    Personligt ville jeg anvende et flekslån men bruge besparelsen til at afdrage banklånet så meget hurtigere.
    Når du alligevel ikke forventer at renten stiger mere end 1 % forsvinder fordelen ved fastforrentede lån.
    Michael glemmer også Kina effekten, der holder inflationen nede.

    #106408
    AnonymForfatter

    Dedt er jo altsammen spådomme, som nulskatteyderen anfører, og som ingen kan sige noget om med 100%, altså om renten vil gå op eller ned.

    Hvis jeg siger at det danske aktieindex (gamle KFX- har glemt det nye navn) vil falde til 300 inden 1,½ år er der sikkert heller ingen der vil tro det, men er alligevel ikke urealistisk. Og dette måske netop på grund af stigende renter, da “hjulene" så småt er begyndt i de store europæiske økonomier. Men det kan da godt være at det først skal op i 425 før det igen går ned af bakke.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.