Har 5% fast – omlægning?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91203
    AnonymForfatter

    Vi skylder ca. 2 mio har fast 5% 2038. Minimal anden gæld i form af mindre kassekredit.

    Vil der være nogen lån egnet for os, hvor vi kan få en fast rente (lavere end 5%) og så ellers beholde samme ydelse før skat, men med en kortere løbetid (har pt. 26 år tilbage af nuværende).

    Og vil det kunne betale sig, taget omkostningerne i betragtning?

    Håber nogen kan komme med lidt input her.

    Pft.

    #157166
    thsvForfatter

    F1T fra RD er det lån du efterlyser.
    Fast ydelse, men variabel løbetid, læs om lånet på RDs hjemmeside.
    I princippet blot et almindeligt Flekslån, hvor ydelsen så fastholdes, mens restløbetiden ændres ved hver refinansiering.

    #157174
    AnonymForfatter

    Ja, den havde jeg overvejet, men giver det ikke det problem at den nemt kan komme over 5% og så stiger løbetiden samt ydelsen?

    #157180
    KrisserForfatter

    Det er en risiko, ja. Umiddelbart er den dog relativt lav, idet jeres løbetid fra starten vil være kortere (med samme ydelse som I har nu vil jeg gætte på omkring 19 år). Da I derved afvikler restgælden hurtigere end i dag, vil renten skulle stige til mere end de fem procent, før I risikerer at restløbetiden bliver højere end den er i dag.

    Et alternativ kan være at omlægge til et 4 procent obligationslån. Løbetiden med samme ydelse vil nok være omkring 25 år – måske 24. Dette vil således ikke give nogen direkte besparelse af betydning, men 4 procent 2041 har en meget høj varighed. Dette betyder, at hvis renten stiger til f.eks. 6 procent, vil I kunne omlægge lånet, og skære mere af jeres restgæld end I taber ved omlægningen nu. Hvis I forventer at blive boende frem til lånet er betalt tilbage, vil det desuden formentlig kunne betale sig uden at omlægge lånet også, men det skal I have regnet efter hos en bank.

    Der er med andre ord to muligheder:
    1. Hvis I ønsker at nedbringe restgælden hurtigt nu, og acceptere at den måske falder mindre hurtigt i fremtiden og at jeres ydelse teoretisk kan stige, skal I vælge FxT.
    2. Hvis I ønsker kunne nedbringe restgælden i fremtiden ved omlægninger (aktiv gældspleje), skal I vælge obligationslånet.

    Begge dele er spekulativt, bare på forskellige måder. Alt er dog spekulativt. Det er også spekulativt for jer blot at beholde jeres nuværende lån, for så spekulerer I jo i at det stadig er det bedste lån. Udgangspunkt for al investering (herunder valg af obligationslån) er altid: Når du skal træffe en beslutning, skal du glemme alle tidligere beslutninger. I økonomi kan du ikke tjene penge på fortiden eller nutiden – kun fremtiden.

    #157182
    AnonymForfatter

    Når nu du fremhæver F1T (som jeg også kunne finde på at vælge, har dog BRF – så skal til at finde en masse papirer mv. frem for at kunne skifte til RD), vil det så sige at renten fastsættes hvert år (det går jeg ud fra), men kan man så også vælge at ændre ydelsen selv hvert år, hvis nu vi ønsker at betale mere, kan nok ikke vælge et lavere beløb end fastsat i første omgang. Lønnen mv. vil jo altid stige over tid (håber jeg), så selvom vores rentefradrag reduceres (både pga. skattereformen, men også pga. færre renter), så kunne vi måske godt betale en højere ydelse om et par år og på den måde skære yderligere nogle år af løbetiden.

    Din kommentar om fortiden (kan jeg godt li :-)) – du har helt ret, selvom jeg må sige, at aktivgældspleje først nu er kommet til mit kendskab – det var måske lige et par år for sent? Kan da i hvert fald se, at vi nok burde have taget gevinsten for et par år siden.

    #157188
    KrisserForfatter

    Jeg mener godt I kan vælge at ændre ydelsen hvert år (eller rettere: ved hver rentetilpasning), men det skal I nok spørge realkreditinstituttet om. Jeg kan ikke huske om BRF Kredit tilbyder rentetilpasningslån med variabel løbetid, så det er muligt I vil være ‘tvunget’ til at skifte, men spørg BRF først.

    Jeg tror alle sammen vi har prøvet at ærgre os over ikke at have gjort noget. Men det er jo bare op på hesten igen: Glæd dig i stedet over, at hvis du valgte rigtigt hver gang, ville dine bekendte jo bare overrende dig for at få råd 😉

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.