Fradragsmæssige fordele ved ægteskab?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91187
    AnonymForfatter

    Jeg kan simpelthen ikke gennemskue om det kan svare sig at blive gift (altså fradragsmæssigt – der ses bort fra sikring af parterne)

    Min kæreste og jeg bor sammen, jeg er på SU og har ingen anden indkomst. Han betaler topskat hvert år.

    Hvordan fungere det hvis man bliver gift, hvad er den fradragsmæssige fordel/er der overhovedet nogen?

    #156648
    testForfatter

    jeg er ikke 100% men så vidt jeg kan se er fordelen med mellemskattens bortfald væk

    #156658
    AnonymForfatter

    Ja, det har jeg også læst. Men jeg ser ofte i diverse programmer som “luksusfælden" osv. at de skal giftes, fordi der er en økonomisk fordel – fradragsmæssigt, hvor nogen kan få 12-20.000kr ekstra om året pga. dette. Jeg har måske ikke fulgt godt nok med, men det kan være det hænger sammen med hvis den ene er hjemmegående og ikke modtager nogen form for offentlig støtte?

    Ville bare høre om nogen lå inde med en bedre viden på området.

    #156660
    AnonymForfatter

    Så vidt jeg ved er fordelen v. ægteskab, at ens ægtefælle kan udnytte fradraget, hvis man ikke selv kan/vil udnytte det. Da du er på SU, betaler du nok ikke topskat, og så kan du (vist nok) vælge at lade dit fradrag blive brugt på den andens selvangivelse (for at undgå topskat). Ligesådan hvis den ene slet ikke har indtægt. Sådan HAR det ihvertfald været engang.

    #156662
    AnonymForfatter

    Okay, så jeg skulle vælge at “bruge mit fradrag" på min kærestes indkomst? Er ikke helt sikker på at jeg forsår det?

    Jeg synes det er mærkeligt at der ikke er et sted, hvor man kan læse helt hvordan det fungere.

    Lige nu bruger jeg mit fulde fradrag på min SU, men det er jo ingenting jeg betaler i skat i forhold til min kæreste.

    #156664
    AnonymForfatter

    Hej hej.. Det du bruger på din SU, det er dit personfradag(vel cirka en 43.000), dvs. de første 43.000 (cirka:-) ) skal du ikke betale skat af.

    Det de andre hentyder til er at hvis I bliver gift, så kan din samlever hvis personen tjener nok til at skulle betale topskat, så ved at blive gift, så øges overliggeren for hvornår topskatten indtræder for jer som par og ikke som enkelt person.

    Jeg mener dog at huske, at mellemskatten skal/er ved at blive afskaffet, så at denne mulighed fra falder. Ret mig hvis jeg tager fejl.

    #156666
    testForfatter

    Jeg er 100 på at fradraget på top skat eller rettere top skattegrænsen ikke kan overføres som mellemskatten ku. Mellem skatten er væk så eneste fordel at at negative kapital indkomst kan flyttes mellem ægtefællerne. Noget andet er så grunde i relation til børn, arv og sikkerhed som udover kærlighed stadig er gode grunde til at blive gift

    #156668
    NultopskatForfatter

    Hejsa
    Godt nok er jeg indædt modstander af skatteuvæsenet, men tænk dig nu lidt om..hvor tror du egentlig at du kan læse noget om skat…prøv dog skat.dk..sværere er det altså ikke.

    Mellemskatten hvor du kunne overføre fradrag mellem ægtefæller er bortfaldet tilbage er kun topskatten, der er personlig.
    Så såfremt du har uudnyttet fradrag kan dette overføres i ægtefællens bundskat, derudover er der noget, der hedder forsørgerpligt for ægtefæller..men det er vel næppe et problem når ud er på SU..

    #156680
    AnonymForfatter

    Nultopskat – hvad i alverden er det for et sprog? Jeg vil mene, at jeg tænker mig om og vis jeg kunne tyde hele denne skatte-jungle (som skat.dk er for nogle mennesker OGSÅ selv om de rent faktiske kan tænke)så ville jeg jo ikke lave et indlæg. Alle spørgsmål på dette forum er i bund og grund noget man kan læse om på nettet, men MON ikke et forum er til for hvis man har læst, men ikke forstået?

    Til Jer andre – mange tak for svar . . .:)

    #156716
    AnonymForfatter

    hej

    prøv lige at se på linket: http://www.tax.dk/beregn/skat10.htm

    her kan du kan beregne skattefordele ved at være gift eller ikke gidt.

    mvh

    #156720
    AnonymForfatter

    Tusind tak..:)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.