HJÆLP ER STAVNSBUNDET :(

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • sølvfiskForfatter
    Indlæg
  • #91181
    sølvfiskForfatter

    Jeg trænger til “at få ryddet op" Men det er nu efterhånden 5 år siden, at jeg stod med håret i postkassen efter en skilsmisse. Jeg skulle ud og låne 180.000 på mit glatte ansigt + en studiegæld (betaler fast 1200 kr hver måned) Det tog 6 måneder, og gav anledning til at min gamle og nye bank kom op at tottes ??

    Jeg har lige siden pænt og høfligt betalt MANGE penge i renter til begge banker (de ville så dele beløbet mellem sig til sidst) Jeg har haft fast indtægt, enda stigende og med kontinuerlig udsigt til mere..

    De sidste 3 år har jeg boet fast sammen med en kæreste i hans hus, alt i skønneste orden, MEN jeg betaler stadig ca. 5600 Kr. alene til lån hver måned.. Prøv at regne den ud (5600 x 12 X 5 = 336.000 Kr !!) Pga rentestigningen for os “dårlige betalere" som jeg bestemt ikke er, da alt kører som det skal… (Hovedstolen har ikke rykket sig en tomme, nærmest omvendt) så er man faktisk

    Stavnsbundet af banken, hvis argument er.. Ja men du er jo et usikkert kort ??????? Nej nu må de snart stoppe..!

    Jeg henvendte mig for ca. 6 måneder siden med et forslag om at nedsætte renten på 14,5% betydeligt set i lyset af de faldende renter, og jeg synes da, at min økonomi MÅTTE kunne få et helbredstjek, da jeg ikke havde udvist andet end stabilitet. Min bankrådgiver ville vende tilbage med et tilbud… Det har hun så aldrig gjort :(.. Den rationelle ville sige – på den igen… Men jeg skal virkelig tage mig sammen, da banker efterhånden virkelig kan få mig op i det røde felt med deres “gode argumenter". Sagen er klar – jeg er med til at betale en VÆSENTLIG del af deres løn.. og ordet personlig rådgiver får efterhånden et strejf af sandhed over sig!

    Nogen der har en god idé i disse tider med “historisk lave renter" – jeg synes det er lidt til grin, for det gælder kun særligt udvalgte. Og jeg bliver sgu lidt harm, når 2 unge mennesker kan gå ud og låne 3 mio til at bygge deres drømmehus… Hvad er det for en ulighed? Jeg ville så aldrig gøre det selv, da jeg ved af bitter erfaring, hvor galt det KAN gå hvis man SKAL sælge hus, skilles osv..

    Hvad ville en som mig kunne presse en ny bank til?

    Min kæreste har indvilget i at jeg evt. kunne købe en andel af vores lille billige hus, hvis jeg på den måde står bedre.. Men er det nødvendigt? (koster jo også penge med skøde osv)
    Hans bank vil også meget gerne have os samlet i deres bank.. Men jeg har helt bankblokering efterhånden.. ØV

    Nogen der har et godt råd?

    #156536
    MichaelForfatter

    Dit indlæg hænger ikke sammen. Du mener ikke du er dårlig betaler, men din hovedstol vokser? I såfald ER du dårlig betaler. En god betaler er én der betaler den aftalte ydelse til tiden.

    Så hvad kan du presse en ny bank til? Tja nok ikke så meget med den betalingsevne. Jeg vil absolut fraråde dig at købe en andel af huset (som du sikkert ikke får bevilget lån til alligevel), da banken herved vil kunne sende jeres bolig på tvangsauktion i sidste ende.

    Så mit bedste råd er: Vågn op

    #156538
    sølvfiskForfatter

    Der tager du så fejl,

    Alle aftalte ydelser er betalt til tiden.. længere er den ikke.. Ellers havde jeg jo ganske rigtigt ikke ret til at hidse mig op..

    #156540
    AnonymForfatter

    Det er jo ikke grundlag at sammenligne på, at “andre" kan låne flere millioner. Det hele handler jo om en samlet vurdering af økonomi m.m. Men forstår jeg dig ret, hvis din case er, at du ønsker at finde en anden bank, som vil tilbyde dig en lavere rente end 14 procent?

    #156542
    MichaelForfatter

    Ok, men dine egne ord var “Hovedstolen har ikke rykket sig en tomme, nærmest omvendt" og det gør den jo altså ikke hvis man betaler ydelsen fuldt ud.

    Ellers er der jo selvfølgelig ikke andet at gøre end at spørge i så mange banker som muligt. Vedlæg udførligt budget, lønsedler og årsopgørelse og afvent svar.

    PS: En “normal" forbrugslånsrente ligger omkring 8-12% så din rente på 14,5% er jo ikke voldsomt over normalen. Sammenligningen med korte F1-renter er lidt fjollet og har intet med din sag at gøre.

    Desværre er det jo sådan, at dem med den bedste økonomi får de laveste renter og dem med en knap økonomi skal betale mere. Det kan virke urimeligt, men er såmænd ganske sund fornuft set fra både bankens og samfundets side. Forestil dig det omvendte: Dem med den dårligste økonomi får de laveste renter og derved mulighed for at låne mere hvilket i sidste ende går ud over de øvrige kunder når banken skal have dækket tabet.

    #156544
    sølvfiskForfatter

    Ja Tobias,

    Jeg ønsker at stå bedre, hvis det er muligt. Jeg ved ikke om det ville være at købe andel af hus, og dermed eje noget af værdi, eller om jeg fortsat skal undlade at købe noget, og så forsøge at presse renten yderligere..og i så fald hvor meget..

    Du har ret i at det ikke er noget sammenligningsgrundlag alene, med de unge mennesker og deres store lån, men jeg er netop ikke dårlig betaler, da alt bare har kørt stabilt over PBS til tiden i de 5 år efter jeg blev skilt. ..

    #156546
    sølvfiskForfatter

    Det er efterhånden også min strategi.. at sælge varen til så mange som muligt. Men der er det fint at vide, at 8-12% er normalt, så tak for det.

    Jeg har lavet budget, lønsedler ligger på eboks og årsopgørelsn kan også findes..

    Tror bare sprogbruget i mit første indlæg er udtryk for en dyb dyb frustration over, at jeg som sjældent bruger penge på noget overflødigt ovenikøbet skal ses på som dårligbetaler-kunde.. netop som du gjorde til at starte med.. ironisk nok.

    Og det med alle de forskellige slags lån og renter.. Det er en jungle.. Kan godt forstå bankerne skal have dækning for deres tab, men når det bevæger sig over i, at jeg udviser stabilitet i 5 år.. så må der også være noget goodwill fra deres side.. Ellers kunne det til forveksling ligne en fed forretning til deres fordel..

    #156548
    AnonymForfatter

    Som Michael skriver hænger dit indlæg ikke sammen.

    Mit forslag er, at du allerførst får styr på hvad du skylder, og hvad du betaler. Herudfra burde du også kunne se hvordan din gæld bliver mindre med tiden.

    Hvis du samlet betaler en ydelse på 5600 til lån, og de 1200 er til studielån. Betaler du en ydelse på banklånet på 4400.

    Hvis du skylder banken 180.000 og betaler en rente på 14,5% burde du kunne se din gæld blive mindre hver måned.

    Hvis du ikke selv kan overskue regnestykket, så bed din bank vise forklare dig hvorfor din gæld ikke er blevet mindre, og bed dem vise dig en graf over hvordan afviklingen forløber når du overholder dine betalinger.

    Bemærk, at bankerne tager sig godt betalt for, at springe et afdrag over, så hvis det hænder, at du laver en aftale om at springe betalingen over, kan din gæld hurtigt komme til at stå stille.

    #156550
    testForfatter

    Hvis der var friværdi i huset kan din kæreste jo låne penge til dig, men er det klogt?
    Jo du betaler meget men du skylder også meget væk

    #156552
    sølvfiskForfatter

    Tak for jeres svar..

    Jeg ville nu aldrig bede min kæreste om at optage et lån til mig nej. Jeg vil allerhelst selv have styr på at få afbetalt det skidt. Det er jo en gammel pukkel, og jo jeg har 4 gange benyttet mig af mit frikort i den ene bank, hvilket i alt var en udsættelse på 10.000, det har været i forbindelse med pludselige dyrlægeregninger. Så jo det er nok det, samt lav indbetaling og højere renter, der får mig til at opleve mig snydt.. Sådan er livet så..

    Men tak for jeres input..

    #156558
    AnonymForfatter

    Det er ret vigtigt også lige at få med, sølvfisk… At der har været de fire gange, du har måttet låne ekstra igen.

    Desværre er dyr en luksus, som vil have uforudsete udgifter. Vil ikke mene banken har handlet forkert, når de kan følge hvordan du har truffet et valg om, at have dyr er vigtigere end at sikre dem deres betalinger.

    #156560
    sølvfiskForfatter

    Ja indrømmet er kun et menneske.. Og har skrevet mit indlæg i et forkert forum tænker jeg bagefter, men så har man også prøvet det 🙂

    Ha en fortsat god aften !

    Og tak for hjælpen med de 8-12% Det var konstruktivt 🙂

    #156562
    testForfatter

    Omstændigheder taget i betragtning tvivler jeg du kan få en bedre rente

    #156566
    AnonymForfatter

    Det er ikke nødvendigvis et forkert forum du har skrevet dit indlæg. Der opstod bare en misforståelse omkring hvorvidt du er en dårlig betaler eller ej. Ens hovedstod kan sagtens vokse selvom man passer sine afdrag hver måned – det sker, hvis man afdrager for lidt på ens lån.
    Jeg har næsten fået et forbrugslån ud af verden som bestemt også har taget tid at afdrage da jeg ligesom dig sad med en rente på 14%. Jeg gik i banken og foreslog dem at vi kiggede alle mine udgifter igennem. Jeg lavede den aftale med dem, at hvis de fandt nogle udgifter som reelt kunne undværes og jeg så brugte det beløb på at afdrage mere så ville de sætte renten ned til 10%. Banken havde nok forventet at der var mere at komme efter i mine udgifter, men det vidste sig, at det kun drejede sig om et enkelt abonnement på et tidsskrift. Det opsagde jeg, begyndte at afdrage mere på mit lån – og renten blev sat ned. Den lavere rente betød at afviklingen af lånet gik lidt hurtigere. Ikke voldsomt meget, men lidt har også ret. Den største forandring var dog, at jeg rent psykologisk følte, at jeg kunne se en ende på lånet og dermed begyndte jeg faktisk at spare lidt mere i det daglige og hver måned sætte ekstra afdrag ind på lånet. Ja, det endte faktisk med at der gik sport i at se hvor meget jeg ekstra kunne afdrage. Selv små beløb som 100 kr blev sat ind. Det hjalp alt sammen – og nu er jeg næsten igennem det forbrugslån.

    Jeg håber, at du måske kan få lavet en tilsvarende aftale med din bank. Det handler alt sammen om at du viser banken at du er villig til at betale alt hvad du kan – og så spille med totalt åbne kort således at banken kan se, at du ikke har unødvendige udgifter som i mit tilfælde et abonnement. Hvis du viser banken den velvilje så er de nok også villige til at give lidt.

    Held og lykke

    #156568
    sølvfiskForfatter

    Tak Aalborg.. Det var virkelig rart at du kom på banen, og åbenbart ved af erfaring at den her situation slet ikke er så urealistisk..

    God idé at forhandle på den måde :O) Det er også mere mig…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.