Alternativ til banklån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91161
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har købt et hus til 3mil. Jeg har 1 årigt afdragsfrit flekslån på de 80% og et pantebrev på de resterende 15%. Da vi købte huset for 2 år siden forventer jeg ikke der er nogen friværdi af væsentlig karakter. Vi bruger de sparede afdrag til pantebrevet.

    Spørgsmålet går på, hvilke alternativer der er på pantebrevet. Det er en rente på 8,5% vi har og når jeg har undersøgt andre banker så fornemmer jeg, at dette er niveauet. Bankernes typiske alternativ er et boliglån, men her er der oftest kun en lille besparelse og renten er typisk variabel. Jeg er ikke tosset med en variabel rente når vi nu har flekslån på realkreditten, så er der ikke behov for mere risiko.

    Nu vi er på et nørde forum 🙂 Hvorfor er det iø at pantebrevenes rente ikke følger med de rentesænkninger, der er i markedet?

    #156346
    AnonymForfatter

    Overskriften burde have heddet “alternativ til pantebrev"…

    #156348
    HalliHalloForfatter

    Du mener vel et alternativ til pantebrevet.

    Du må da kende vilkårene på det (sælger)pantebrev du som debitor har skrevet under på.

    Og disse vilkår kan selvfølgelig ikke ændres i den aftalte løbetid. Dog kan du til enhver til indfri restbeløbet til kurs 100.

    Det undrer mig at du løbende afdrager ekstraordniært på sådan et pantebrev, da jeg går ud fra at det er forbundet med ekstra omkostninger, jfr. pantebrevets ordlyd herom.

    For jeg går ud fra at dette ikke er gratis, for jeg ville da som panthaver nødig have løbende småbeløb uden at få et gebyr for ulejligheden.

    #156350
    AnonymForfatter

    HalliHallå – jo tak det var naturligvis pantebrevet jeg mente og jo tak jeg er med på jeg ikke kan ændre renten på mit pantebrev og det er også derfor jeg efterspørger et alternativ.

    Der er i min afale med banken ingen ekstra gebyrer forbundet med ekstraordinære indbetalinger så længe jeg samler dem i halvårlige indskud.

    #156408
    thsvForfatter

    Dine valg forekommer mig ret tåbelige!

    Gerne variabel rente på det store realkreditlån, men ikke på det efterfølgende banklån?

    Optimal belåning vil da være (når 4% 30 år kommer over kurs 98):
    80% realkreditlån 4% 30 år (eller F1/F3 med afdragsfrihed)
    restfinansiering Nordea Boligkøbsprioritet til pt. 4,75% variabel.

    Renten på et sælgerpantebrev er ganske rigtig i intervallet 8-9%, selvom det burde være omkring de 6-6,5% med den lave lange rente, der er gældende.

    Men nu har I jo foretaget nogle andre valg, så afdrag maksimalt på sælgerpanebrevet, og behold F1-afdragsfri, der jo ydelsesmæssigt er meget billigt med den lave F1-rente, vi har i øjeblikket.

    4% 30 år vil qua kursfald sikre friværdien noget bedre, når renten stiger igen.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.