Euroen er død om fem år

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • ahkForfatter
    Indlæg
  • #91154
    ahkForfatter

    http://epn.dk/investor/valuta/article2090479.ece

    Og hvor mange penge var det nu lige Lars Løkke smed efter euroen i Grækenland – var det ikke 9 milliarder kroner? Må jeg minde om at vi end ikke er med i euroen! Jeg mener at have læst at englænderne meget rimeligt afviser at komme Grækenland til undsætning netop fordi de ikke er med i euroen. Men vi vil da gerne arbejde en time længere om ugen for de korrupte grækeres skyld, afkorte dagpengeperioden, øge brugerbetalingen – eller hvad? Ja, konsekvensen af denne ødselhed er jo åbenbar, jf. den verserende debat om nedskæringer. Må jeg foreslå at man finder de penge som mangler på statsbudgettet i form af de penge man ville kaste efter denne fallerede valuta?

    Mvh
    AHK

    #156276
    testForfatter

    selv om jeg også er modtander af euroen er der meget at det du skriver som forkert.
    pundet flyderfrit, det gør den danske krone ikke så vi er faktisk med i euroen. Det vi fik lov at stemme om var udelukkende om de sedler ud har i din pung sku skiftes ud.

    Både alle inkl. SF og S går ind for euroen og derfor må man gå ind for knovegenskravende. Det er disse knovegenskrav der tvinger os til at spare. Problemet med den plan som SF og S har lagt frem er at den kun fungere hvis vi er villige til at arbejde mere uden løn. Er vi det og hvordan påvirker det arbejdsløsheden?

    #156278
    ahkForfatter

    Jeg kan ikke forestille mig at vi er uenige! 🙂 Måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok? Min tese er såre simpel: At kaste 9 milliarder kroner efter et land som befinder sig i en selvforskyldt ruin er hverken moralsk rigtigt eller en god investering. At det sker midt i en krisetid gør kun dispositionen des mere rablende.
    Mvh
    AHK

    #156290
    testForfatter

    Argumentet er at de ville være dyre ikke at gøre det. Da vi har fælles valuta har de jo alligevel hånden i vores lommer derfor konvergens kravene. Og så i vi til bage ved min modstand af euroen
    Man kan også med en hvis ret stille spørgsmål tegn ved alle hjælpe pakkerne nu skal vi spare det vi så ivrigt pumpede ud. Det giver vel bare en længere krise

    #156330
    AnonymForfatter

    Er det ikke moralæsk rigtigt at hjælpe nogen,. der er kommet i økonomisk uføre? Du må vist være libertarianer…

    #156334
    ahkForfatter

    Ikke når det sker som følge at korruption og dovenskab (tidlige pensionsalder). Så fremmer man blot ondet ved at understøtte det. Grækenland fortjener at bryde økonomisk sammen. Men dansk “moral" er på alle måder og niveauer fuld af denne umoral. Faktisk er det præcis denne umoral som er årsag til det uforholdsmæssigt store omfang af sociale problemer i landet. Idet samfundet hjælper de svage, holder det kunstigt liv i en kultur hvis natur det er at bryde sammen. Hvad vi har brug for er socialdarwinisme.

    Tilbage til det økonomiske: Jeg kender selvfølgelig argumentet, at det er i vor egen interesse at understøtte Grækenland, idet vi har en interesse i at understøtte euroen. Jeg er i princippet lydhør overfor denne argumentation, men hvis euroen vitterligt er død om 5 år, melder det spørgsmål sig: om det ikke var bedre allerede nu at løsrive kronen fra euroen, altså tage et opgør med fastkurspolitikken. Jeg ved ikke hvilket scenario dette vil tegne, men idet udlandsk valuta siges at strømme ind i landet, da DK regnes for at være en sikker havn, skulle man tro at tiden var ganske opportun for et sådant brud.

    Mvh
    AHK

    #156336
    AnonymForfatter

    Jeg tror heller ikke på euroen, men fem år er alligevel for hurtigt i mine øjne. Dertil er der simpelthen for mange lande der har økonomiske interesser i at holde den oppe.
    Ideen med vores fastkurspolitik kan jeg godt se, men den burde ikke være mere fast end at man i krisetider rev den løs. Men sådan gik det ikke og det må vi så leve med.

    Kan godt forstå hvis folk er irriteret over at skulle betale til den græske krise. Den er selvforskyldt og forudsigelig. De besluttede selv at vælge til sidste øjeblik og så håbe på at der kom udenlandsk hjælp. Det var dog iøvrigt lidt besynderligt så hurtigt de fik hjælp. Vi er vel flere der kan huske hvordan Sverige mere eller mindre blev overladt til sig selv. Hvis vi kom ud i de samme problemer tror jeg ikke på, at vi ville få hjælp og dermed er der vel heller ingen grund til at vi skal hjælp nu?

    Hvornår dør euroen? Ja, fem år mener jeg er for kort tid, men tror ikke på at den eksisterer om 20 år. Personligt vil jeg se frem til den dag hvor den erklæres død. Vi kan så bare håbe på, at politikerne vil have lært noget til den tid.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.