Er min rente for høj?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91129
    AnonymForfatter

    Jeg har en rente på mit boliglån i banken på 7,5 %. Lånet er 360.000 kr.
    Kan se man i Nordea kan få det til 4,75 % men så skal man også flytte sit realkredit lån.

    Er 7,5 % en ok rente lige pt eller burde jeg tage fat i banken?

    På forhånd tak for hjælpen..

    #155926
    thsvForfatter

    Ja, din rente er højere end Nordeas takst på pt. 4,75%, men er ikke så unormal for andre pengeinstitutter.
    Det vil formentligt koste 5.475 kr at omlægge til Nordea (3.800 + 1.400 + 175 + 100), alene for boliglånet, skal realkreditlånet osse omlægges bliver det meget dyrere.
    Rentebesparelsen vil være ca. 6.450 kr netto det 1. år, så bruges denne på afdrag, vil restgælden være lavere hos Nordea om et år. Og renten lavere resten af lånets løbetid.

    #155928
    AnonymForfatter

    Den rente THSV henviser til i Nordea er renten på deres boligprioritetslån, som ganske rigtig et både godt og meget billigt produkt.

    Et boligprioritetslån er dog ikke et rigtigt boliglån, og produkterne kan ikke fuldt ud sammenlignes.

    Nordeas rente på boliglån er for fordel + kunder:

    6,75% med sikkerhed i 0-80% af ejendommen
    9,00% med sikkerhed over 80% af ejendommen

    Med de vanvittige priser Nordea har på boliglånene, gætter jeg på stort set alle vælger prioritetsproduktet.

    Jeg er selv i gang med at finansiere bolig via Danske Bank, hvor jeg har krævet en rente på boliglånet på 5,0%. Dette har Danske Bank accepteret!

    Så hvad er en rimelig rente på et boliglån?

    Jeg vil sige mellem 4,75% – 5,75% !

    #155930
    AnonymForfatter

    Hej begge 2

    Mange tak for hjælpen, dejligt med nogle der har forstand på dette! Tror jeg tager fat i min bankmand, for at diskuterer en lavere rente

    #155932
    AnonymForfatter

    Ja, jeg synes da du skal tage fat i din bank.

    Det var kun i kraft af jeg smed Nordea på bordet (altså sammenlignede med Nordeas prioritetslån) at jeg fik Danske Bank ned i 5,0% i rente på boliglånet.

    Danske Banks forhandlingsoplæg var 6,25%

    #155934
    AnonymForfatter

    Jeg har godt nok lige oprettet et nyt indlæg med mit andet spørgsmål, men måske du kan hjælpe her også?

    Jeg har et andet lån som er et billån på 72.000 kr. her er min rente 8 % Er dette også for høj efter din mening?

    #155936
    AnonymForfatter

    Det afhænger af hvordan din økonomi som helhed ser ud.

    Hvis du har en god månedlig indkomst, et højt rådighedsbeløb og (frem for alt) har flere aktiver end passiver, så er den rente klart for høj.

    Hvis du derimod er forgældet, har et lille rådighedsbeløb og en indtægt der er lav i forhold til din samlede gæld, så er renten lav.

    Sagt med andre ord – hvis du har forbrugslån, eller et billån der langt overstiger værdien af bilen, så kan du opnå nogle dårligere aftaler i banken.

    Det gælder både i forhold til boliglån, billån og kassekreditter.

    #155938
    AnonymForfatter

    Danske Bank tager eksempelvis 6,60%-9,60% for et billån.

    I Eik Bank kan du få et billån helt ned til 5,05%, men nu er de jo formentlig ikke dumme i Eik Bank.

    Den lave rente kræver at der er rigtig godt styr på privatøkonomien!

    #155940
    AnonymForfatter

    Vi har en god månedlig indkomst, og sætter lidt penge til side hver måned. udover vores boliglån, så er billånet det eneste lån vi har. Vi har kassekredit, men bruger den aldrig, da dette ikke er nødvendig.

    Ville 6,5 % være for meget at forlange at banken gik ned til på billånet?

    #155944
    thsvForfatter

    Nej, Nordeas Boligkøbsprioritet er da et et bedre lån end et tradiotionelt boliglån, da indestående forrentes med de samme 4,75% ligesom på en kassekredit.
    og nordeas lån tilbydes alle kunder, blot deres samlede engagement er over 250.000 kr (lav grænse for en boligejer), men nordea kræver selvfølgelig osse realkreditlånet i så fald, fair nok.

    Danske bank har mere individuelle grænser, og vil f.eks. blot tilbyde os 4% på boligprioritet selvom lånet ligger 0-30% af vores bolig, da vi jo ikke er lønkunder hos dem mere, men ville selvfølgelig blive det. her er Nordeas takst blot 2,5% til alle, så noget lettere at være kunde i Nordea, selvom jeg er modstander af deres fordels+program.

    #155946
    thsvForfatter

    nej, det er nok en passende rente, og for øvrigt ikke værd at bruge krudt på, hvis du havde den prioritetskonto, ville du jo blot afdrage det dyre lån først, og udskyde afdragene på den fleksible boligprioritet.
    Kræver dog en sund økonomi, hvor man kan tåle, at have penge stående på kontoen.

    #155948
    AnonymForfatter

    Danske Banks prioritetslån går kun op til 80% af boligkøbssumen, men indenfor de 80% er priserne lige så gode som Nordeas.

    #155950
    AnonymForfatter

    Der skulle naturligvis have stået ejendomsværdien.

    #156862
    AnonymForfatter

    Er det fast eller variable rente?

    #156864
    AnonymForfatter

    Forsøger igen på den rigtige måde:
    Er det fast eller variable rente?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.