Rådighedsbeløb

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • ToftenForfatter
    Indlæg
  • #91122
    ToftenForfatter

    Vi er en familie med to voksne og to børn (begge under 4 år), som er ved at beregne køb af nyt hus (nybyggeri). Vores bank siger, at vi skal have et rådighedsbeløb på min. 12.000 kr. når “alt" er indregnet i vores budgetposter og de mener “alt". I budgetposterne er der også afsat 1.000 kr. månedligt til “uforudsete udgifter" samt 6.000 kr. årligt til vedligeholdelse af huset.

    Er 12.000 kr. et rimeligt beløb ? Vi mener selv det er lige i underkanten.

    #155860
    AnonymForfatter

    Det er meget forskelligt fra familie til familie.

    Jeg mener personligt det er nok!

    #155862
    AnonymForfatter

    Til en familie som Jeres, ved jeg, at Danske Bank regner med 14.000 kr. Det er 9.500 kr. for et par og 2.250 kr. pr. barn.

    De 14.000 kr. er efter vedligeholdelse, benzin mv.

    Men som GP. siger, er det meget individuelt. Har I fx. tidligere brugt 20.000 kr. er hverken 12.000 kr. eller 14.000 kr. jo nok. Omvendt hvis I har vist at I kan leve for 11.000 kr. er dette måske tilstrækkeligt.

    Jeg ved dog, at I disse tider, vægter rådighedsbeløbet højt i bankernes kreditvurdering.

    #155864
    AnonymForfatter

    Vi for kort tid siden finansieret bolig via Danske Bank, og derfor ved jeg meget præcist at Danske Banks krav til rådighedsbeløb er følgende:

    9.500 pr par + 2.300 kr pr barn

    Dvs. har man 2 børn, er kravet til rådighedsbeløbet 14.100 kr.

    Danske Bank og de fleste andre banker vil meget nødigt afvige dette rådighedsbeløb nedad, dvs. der er faktisk tale om et mindstekrav.

    #155896
    ToftenForfatter

    Tak for Jeres svar.

    GP: 14.100 kr. i rådighedsbeløb hos Dankse Bank. Er børnepengene så indregnet under indtægterne ?

    #155898
    AnonymForfatter

    Nu har vi ikke selv børn, men jo børnepenge må I naturligvis indregne som en indtægt i jeres budget.

    Vær dog opmærksom på, at det nu er med et loft på 30.000 pr år.

    #155954
    spickyForfatter

    Det er jo igen forskelligt hvad man bruger og hvad er er nok for en familie. Hvis banker siger 12-14 kg pr husstand, så er det vel fordi de ved at det er det normale forbrug. Men hvis nu man ikke behøver 2 udlandsferier hvert år, handle i Føtex hver gang, købe dyr rødvin,og ellers leve så de 12-14 kg kun lige er nok, så er det jo fantastisk hvis man kan klare sig for mindre, og så have nogle tusinde i overskud hver måned. Det er vel bedre end at have et forbrug på 18.ooo hver måned. Fordi banker siger hvad de kræver i rådighedsbeløb, behøver man jo ikke bruge hele beløbet.

    #155964
    AnonymForfatter

    Og lidt forklaring:
    Ingen banker regner i kg – det er en vægtenhed.
    Kg betyder tusind gram. Hvis du i stedet skriver kilo (i betydningen tusind) giver det marginalt bedre mening…

    #155968
    spickyForfatter

    Så er det jo heldigt at selv en bankmand i talemåde ik kan høre forskel 🙂

    #155970
    AnonymForfatter

    1 kilo = 1000

    1 kg = 1000 GRAM.

    Det kan godt være, at du ville udtale kg som kilo, men når du skriver det, så skaber det altså stor forvirring, når du pludseligt regner penge i vægt!

    #156016
    ToftenForfatter

    GP: Ja, vi indregner også indtægten fra børnepengene – men helt ærlig så er vi lidt usikre på denne indtægt, om den skal indregnes, hvor økonomisk klogt det er. Omvendt hvis vi ikke gør det, sætter det jo også nogle begrænsninger. Nogle af vores venner har en anden bank, hvor de påstår at de ikke medregner dem og ser dem som “ekstra" midler i løbet af budgetåret.

    Og er lige sket lidt igen med børnepengene, siden vi skrev sidst, nu rammes vi alle !

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.