Nordea afslår kommunegaranteret lån??

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91105
    AnonymForfatter

    Ja, som overskriften siger har jeg fået bevilliget et kommunegaranteret lån, hvor kommunen står som kautionist. Da jeg så kommer ind i banken siger ham jeg snakker med at de foretager en almindelig kreditvurdering. Da jeg står i RKI ved jeg jo så godt at de afslår.

    Men må de godt det når kommunen garanterer for at de får deres penge? Flere andre banker siger at de ikke må. Samt kender flere der har fået et sådan lån andre steder med en RKI registrering. Banken sørger jo for at jeg ikke lige kan få den lejlighed, da jeg ikke bare kan skifte bank pga RKI.

    Findes der en lov et sted om dette?

    #155606
    testForfatter

    har du fået afslaget eller forventer du bare at du modtager det?

    Det lyder sådan set meget rigtigt at de laver en kreditvurdering. Der kommer de jo så nok frem til at de kun vil låne dig penge hvis du kan stille med en ubetinget kaution fra en der har midlerne og så går lånet vel igennem?

    #155608
    testForfatter

    ps jeg vil i øvrigt næste garantere dig 100% at der ikke finde nogen lov der tvinger en bank til at låne penge ud. Så uanset hvad hvis nordea afslår kan du ikke gøre andet ind at henvise til kaution og at du såfremt de fastholder deres afslag går til en anden bank. Du burde vel under alle omstændigheder se hvad rente du evt. kan få eller regner du med ikke at betale lånet tilbage?

    #155612
    AnonymForfatter

    Jeg tror ikke helt du forstår hvad jeg skriver. Kommunen STÅR som kautionist og garanterer for at banken får deres penge. Og Nordea er den eneste der laver en krediturdering. Hvilket jo ikke er nødvendigt da kommunen har skrevet under på at de kautionerer hvis jeg ikke skulle betale tilbage.
    Jeg kan ikke bare skifte bank, da jeg står i RKI. Har snakket med to som siger at Nordea ikke må afslå når det er et kommunegaranteret lån.

    #155618
    testForfatter

    jeg tror heller ikke du læser hvad jeg skriver, men lad mig prøve at forklare det lidt tydeligere.

    når man henvender sig i en bank og vil låne penge eller i øvrigt modtaget en eller anden form for ydelse fra banken starter der en vurderings proces. Som jeg opfatter dit indlæg har banken sat en sådan proces i gang efter at du har henvendt dig med bla. en kautionen fra kommunen.

    Det fremgår så ikke klart af dit indlæg om du har fået afslag på lånet eller bare forventer at få det. Du mener vel ikke at banken ikke har lov til at kontrollere ægtheden af bla. den kaution du er mødt op med? Man skal lige have tid til at lave bare lidt papir.

    Nå det næste er at så hvad din søster mener og om banken har lov til evt at afslå lånet. Som sagt mener jeg, det ville stride mod alle de principper der findes i vores samfund hvis staten kunne pålægge en privat virksomhed som en bank jo er at yde et lån. Som du så rigtigt skriver kautionere kommunen kun for lånet. Det betyder at de når banken har konstateret misligholdelse af din betaling forpligtigelse på lånet kan få kommunen til at dække rest beløbet. Alt dette er naturligvis et farligt bøvl for en meget lille omsætning.

    Men din søster kunne jo måske henvise til de regler der gør at banker har pligt til at yde lån som kommunen kautionere for? I så fald er der jo i al fald ingen grund til at frygte et afslag for naturligvis følger nordea da loven og jo faktisk slet ikke nogen grund til at vi skriver sammen. 🙂

    #155622
    testForfatter

    ps beklager at jeg fik blandet din søster ind i det. Der skulle retteligt have stået de to personer som du omtaler. Men som sagt hvis der findes sådanne regler er der jo slet ikke noget problem. Dem overholder Nordea da helt klart

    #155868
    AnonymForfatter

    Min søster? hvor har jeg skrevet noget om en søster?

    #155870
    MichaelForfatter

    Som der ganske rigtigt nævnes findes der naturligvis ingen lov der kan tvinge en bank til at låne dig så meget som én krone.

    Hvad i alverden får dig til at tro det modsatte? En bank er en forretning og ikke en velgørenhedsorganisation. Banken behøver såmænd ikke engang give dig en begrundelse for et afslag på et lån.

    Hvis kommunen tilsyneladende vil kautionere, ja så kan de jo ligeså godt gå hele vejen og yde dig lånet.

    #155874
    AnonymForfatter

    Ingen kommune har lovhjemmel til at tvinge Nordea til at låne penge ud til RKI-registrerede.

    Derfor kan Nordea sagtens afvise at yde dig lån.

    #155910
    AnonymForfatter

    Hej

    Selvfølgelig kan du skifte bank. Du opretter bare en ny Nem-konto i en anden bank og lader resten (hvis du altså har noget tilbage) være tilbage i Nordea. Så kan du jo spørge en ny bank, om de er villige til at give dig det kommunegaranterede lån, hvis du opretter din Nemkonto hos dem. Der er ca. 120 banker – alt fra storbanker til små andelskasser – i Danmark, så et af stederme kan det da være, at de vil give dig lånet.

    Du har ikke krav på, at nogen bank skal give dig det kommunegaranterede lån – altså på nøjagtig samme måde, som en bank kan afslå en hvilken som helst kunde at få et lån, selvom kunden kommer med 100% sikkerhed. At kommunen stiller sikkerheden har således ingen betydning.

    Typisk vil der også være meget mere bøvl med folk, der har et kommmunegaranteret lån, da de jo har fået tilsagnet fra kommunen, fordi deres økonomi er temmelig ringe. Netop da disse mennesker ofte ikke betaler af på deres lån til tiden, og som gerne også er dem, der ofte henvender sig for at få forskud på sociale ydelser eller som bare foretager overtræk (kender en i en bank, der sidder med overtræksbehandling). Altså er denne kunde i forhold til andre kunder, hvad Bikuben engang kaldte for en “tidsrøver". Og det er en temmelig stor proces for banken at skulle rykke kunden for den manglende betaling og meddele kautionisten (altså kommunen), at der ikke er betalt. Og da banken kun må tilskrive et rykkergebyr på 100 kr. med 10 dages interval (jeg husker det som 3 stk. i alt for 1 manglende låneydelse), så er det en ren underskudsforretning for banken, da denne kunde koster banken ressourcer (=penge), som slet ikke står mål med de rykkergebyrer, der må opkræves. Og hvem skal betale for et sådant underskud – jo det skal alle de andre kunder i form af f.eks. dyrere lån. Så et eller andet sted kan jeg godt have sympati for, at en bank ikke vil give kommunegaranterede lån, da jeg som kunde ikke vil have højere satser end dem, jeg betaler allerede nu.

    Så hvis en kommune vil kautionere for et lån – så er det da ikke bankens problem – det bør da være kommunen selv, der bør være långiver og forestå alt det administrative.

    MVH/Nuser
    ,

    MVH/Nuser

    #155914
    AnonymForfatter

    Jeg vil tilføje, at kommunerne årligt skal udarbejde en oversigt over garantiforpligtelser i forbindelse med regnskabet, hvor bankerne skal forsyne kommunerne med oversigter over de lån kommunerne garanterer for.

    Også det er noget bøvl for bankerne.

    Jeg forstår godt de takker pænt nej til den slags lån.

    #155922
    AnonymForfatter

    Du skal da ikke godkendes til et lån i Nordea, du skal afdrage til boligforeningen, vist 100 kr om måneden, som automatisk bliver trukket samtidig med huslejen.

    Kommunen har en aftale med Danske Bank og det er så kommunen, der låner pengene.

    Forstår ikke helt hvad du mener, med at du selv skal godkendes, er der noget du har misforstået?

    #155962
    AnonymForfatter

    Kære Mette

    Du omtaler reglerne for beboerindskudslån (som jeg husker det, er det kommunen, der låner pengene direkte til borgeren, og Danske Bank eller en hvilken som helst anden bank er slet ikke involveret). Men i denne debattråd debatteres reglerne for et kommunegaranteret lån, og det er således noget helt andet, selvom beløbet også skal dække for indskud i en lejebolig.

    MVH/Nuser

    #156446
    AnonymForfatter

    Når man er i rki kan man ikke skifte bank det har jeg fået af vide af min bank og andre banker

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.