Nordea Bank

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91101
    AnonymForfatter

    Hej,

    Kan det passe at bankerne sender en ejendomsmægler ud for at se om det hus man nu gerne vil købe er det værd som man er blevet enig om. Fx. Nordea sender DanBolig ud for at se på huset, men hvis man køber et hus som DanBolig sælger så gøre banken ikke noget, for så er prisen den rigtig.

    Tænkte på om alle bankerne gøre sådan?

    #155568
    KrisserForfatter

    For at kunne optage et realkreditlån, er realkreditinstituttet forpligtet af lovgivningen til at få huset vurderet af en vurderingskonsulent. At det muligvis er den samme som har solgt huset (hvilket jeg dog umiddelbart forestiller mig det ikke er, men snarere blot en i samme ejendomsmæglervirksomhed), ændrer ikke på, at denne vurdering stadig skal foretages.

    #155598
    AnonymForfatter

    Det gør alle (Danske Bank: Home, Totalkredit/Nykredit: Nybolig, EDC: BRF osv.)
    Hvis det er en Nordea kunde der har købt ved DanBolig, bliver det også foretaget. Huset bliver dog ikke nødvendigvis besigtiget af mægleren idet denne jo kender det i forvejen.

    #155600
    AnonymForfatter

    Hej, ja det er HELT normalt og har været det i mange mange år. Det er jo banken snsvar og i øvrigt også interesse, at man ikke køber “katten i sækken".
    At Nordea benytter Danbolig er grundet det samrbejde / ejerskab de har med dem,, ligesom Danske bank benytter Home etc.

    #155628
    AnonymForfatter

    Hej,

    Mange tak for svarene…

    #155688
    AnonymForfatter

    I forbindelse med skilsmisse fik vi vores hus vurderet af Danbolig for cirka 3 uger siden. Huset blev vurderet til 2.5 millioner.

    Vi besluttede, at jeg skulle købe huset for 2.3 millioner og i den forbindelse blev jeg nødt til at optage et nyt lån. Jeg valgte at beholde mit nuværende obligationslån på cirka 900.000 kroner og derudover supplere op med et F1 lån på yderligere 900.000 kroner.

    I den forbindelse skulle jeg kreditvurderes og Nordea ville have Danbolig ud igen. Jeg opponerede imod dette, da det var spild af alles tid og jeg i øvrigt frygtede, at skulle betale et gebyr for kreditvurderingen.

    Banken fastholdt og forklarede mig, at Nordea Kredit ville betale for kreditvurderingen – med mindre jeg takkede nej til lånetilbuddet og valgte et andet realkreditinstitut.

    Pudsigt nok blev huset atter vurderet til 2.5 million af samme mæglerkæde (dog en ny medarbejder fra Danbolig)

    #155692
    PrasmusForfatter

    I grunden er det vel godt at banken på den måde får to ud og vurdere.

    Jeg tænker bare på, da min farmor skulle sælge sit hus. Hun fik en EDC mæler ud og han mente det kunne sælges for 3.2M. Dette ændrede han til 3.3M da han havde snakket om huset med et par kollegaer. Hun fik også en fra Danbolig ud, og de satte prisen til 5M med mulighed for lidt mere hvis der var flere købere.

    Vi var noget chokerede over forskelden på de to salgstilbud. Huset blev solgt til 4.3M af Danbolig. Dette var lidt før boligboblen brast (tal om held).

    Jeg forstår godt at bankerne vil have en, de har tillid til, ud og vurdere .

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.