God banketik ?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91097
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg har haft Lån og spar bank iAalborg ca. 25 år og for ca 15 år siden flyttede jeg mine aktiviteter til anden fjern-bank.Dog beholdte jeg mit dankort i LS , da jeg således har mulighed for direkte hævning af kontanter i hjemby.Nu er der kommet en uheldig medarbejder der enten vil have at jeg flytter min lønkonto tilbage ,for at jeg skel beholde mit D.K. eller anden pengemæssig tilknytning.
    Det skal dog siges at jeg har haft overtræk 1-2 dage ex.77 kr flere gange , så det er han rigtig sur over 😉 derfor har han flere gange spærret kontoen og denne gang bliver den ikke åbnet før der er et “passende " beløb derpå, således overtræk undgåes.
    Til mit forsvar er kontoen aldrig misbrugt og evt. overtræk er højest 1-2 bakdage, da det ikke altid er muligt at ramme internet-bakoverførsel fra primær bank korrekt.
    Min indlånsrente er 0 % og overtræk er 23 % 🙂

    For mig at se vil han gerne af med mig ,da de jo ikke tjener noget på mig …..men der er vel heller ikke noget arbejde med mig….

    Nu er mit spørgsmål så,- om den “gode" rådgiver ifølge god bankskik og moral samt etiske regler,kan gøre dette, -på denne måde ved at “fryse"mig ud af banken.
    Kan LS ikke bare ophæve min konto, med en begrundelse for overtræk ? eller hvor findes grænsen ?

    Ps. det er kun for at få en principel og seriøs debat igang , da det hele selvfølgelig kunne undgåes ved at have konto i + .

    På forhånd tak.

    #155514
    HalliHalloForfatter

    Svaret er meget enkelt:

    Du er berettiget til at beholde din konto, dog ikke med et Dankort tilknyttet, kun et internt hævekort.

    Og hvis banken ikke tjener noget på dig, så ser dit selvfølgelig hellere din hæl end din tå.

    #155520
    AnonymForfatter

    Lån og sparbanks betingelser for dankort:
    2.4 Maksimumforbrug
    Du må kun hæve kontanter eller købe for det beløb, der står på
    kontoen, medmindre du har aftalt andet med Lån & Spar Bank.

    Du har misholdt dine aftaler, så banken kan ophæve din konto uden varsel, og skal igen på grund af misholdelsen ikke give dig renter af dit indestående jævnfør deres almindelige forretningsbetingelser.

    Din rente skyldes dog nok at det er en opsparingskonto du har, hvor der ikke er rentetilskrivning for beløb under 50.000,-

    Da du misholder dine aftaler (og misbruger kontoen) har banken arbejde med din konto.

    Det er helt almindeligt, at bankerne kræver at du har lønkonto i banken for at du kan få dankort. At banken alligevel tillader at du har dankort i banken uden lønkonto, mod at du viser vilje til at overholde dine aftaler, dvs. ved at holde kontoen i plus, kan du se som goodwill fra bankens side.

    Må jeg spørge nærmere ind til hvad grunden er til, at du ikke bare hæver penge fra et dankort du har tilknyttet din lønkonto i fjernbanken? Er det fordi du ikke kan få et dankort tilknyttet din lønkonto? Typisk kan man mod et mindre gebyr hæve i andre pengeinstitutter. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange hævninger uden for almindelige kassehævninger i butikkerne du har brug for, men mon ikke det er billigere end strafgebyrerne for overtræk.

    #155570
    AnonymForfatter

    Hej ufo 99.

    Undskyld,men du bedes læse mit indlæg hvor der står at jeg havde lønkonto, men den er selvfølgelig flyttet efterfølgende og ls bank havde accepteret dette for ca. 15 år siden.Jeg har ingen problemer haft med evt.overtræk før nu.
    Har ingen problemer med økonomi og har selvfølgelig forklaret ls bank , hvorfor der er problemer med at kontoen er i overtræk 1 dag , p.g.r. at overførsel fra a-b “hænger" 1 dag i datasystemet
    Jeg vil gerne bibeholde min ls konto , da jeg gerne vil have en privat konto til de få aktiviteter , der ikke kommer primær bank ved.

    #155584
    AnonymForfatter

    Lån og Spar Bank har ret til at lukke dit betalingskort ned, hvis der ikke går nogen lønindkomst ind på kontoen.

    Jeg var selv kunde i Lån og Spar Bank for nogle år siden, før jeg skiftede videre til Eik Bank (hvorfra jeg igen skiftede videre til Danske Bank).

    Dengang flyttede jeg også min lønindkomst over i Eik Bank, hvilket resultrede i at Lån og Spar Bank meddelte mig, at de ønskede at lukke mit betalingskort og kassekreditten derpå. Det var ikke det store problem for mig, da jeg ikke brugte kreditten. Jeg kan derudover også sagtens forstå, at banken ikke vil give mig kassekredit og betalingskort, når der ikke går nogen lønindtægt ind.

    #155586
    AnonymForfatter

    Jo tak, jeg forstod godt første gang at du har lønkonto andet sted end i Lån og spar bank, hvilket jeg skulle mene jeg giver udtryk for i mit indlæg.

    Jeg havde blot forstået det således, at du hævede penge fra din lån og spar konto hvorefter du overførte pengene til lån og spar fra en konto i fjernbanken, og det kunne jeg ikke se den store fidus ved, hvis du blot kunne hæve pengene direkte fra fjernbanken.

    Hvis du har behov for at lave overtræk på din konto i en dag eller to af gangen, må du jo se om du kan få sådan en aftale i stand med banken. Du skal dog ikke regne med det.

    Alternativt må du gøre som banken foreslår, nemlig at have nogle penge stående på kontoen så du f.eks. svinger over og under 5000,- og ikke over og under nul kroner. Det lyder på dit oprindelige indlæg til, at banken vil give dig lov til at beholde dit kort selvom du ikke har lønkonto, hvis du blot følger sådan en model. Tag en snak med banken herom.

    #155630
    AnonymForfatter

    Jo der er da arbejde med dig. Hvis rådgiveren skal bruge tid på at åbne og lukke dit kort, fordi DU IKKE OVERHOLDER INDGÅEDE AFTALER. Du modsiger dig selv.!

    #155640
    AnonymForfatter

    Generelt vil jeg også sige, at hvis du vælger en primær bank som ikke er i dit område, kan du vel heller ikke forvente at en anden bank i dit område er interesseret i at servicere dig på områder der kun koster dem penge.

    I sidste ende er det jo dit valg hvilken bank der “skal tjene penge" på dig. Og det er vel så også den bank du kan forvente stille en hvis grad for service til rådighed. Du er altså en dårlig forretning for Lån og Spar bank, som derfor gerne ser du flytter den sidste konto.

    Jeg syntes ikke det er dårlig banketik, da jeg ikke kan se hvorfor en bank skal stille ting til rådighed, når du har valgt en anden primær forretningspartner.

    mvh
    Bonkfish

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.