BG PLUSLÅN

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87159
    AnonymForfatter

    Har jeg gjort noget dumt ?
    Vi har lige omlagt vores boliglån til et BG PLUSlån, men jeg ved ikke om jeg har gjort noget dumt !!!
    Vi vil betale både afdrag og renter hver måned, så vil lånet være betalt ud på 10 år.

    #106260
    MichaelForfatter

    Ud fra de oplysninger du har givet (læs: ingen), er det da fuldstændig umuligt at svare nogenlunde fornuftigt på.

    #106262
    AnonymForfatter

    bgbank.dk nævner et produkt de kalder BG Plus Lån med ÅOP på 7,2 – 13,9. Det synes at være dyrt.

    Min datter (28) og svigersøn har lige købt deres første hus. Hun synes det er en ‘stor’ ting, og selvom de har håndteret det hele velovervejet og fornuftigt, så spurgte hun en dag “Far, hvad sker der hvis banken opdager at vi ikke er gamle nok?"
    Lyder det ikke som om BG bank har udnyttet det, at du ikke var gammel nok til at tilbyde dig et for dyrt lån? I al fald tyder de manglende oplysninger i spørgsmålet at du ikke rigtigt har kontrol over hvad du gør.

    #106264
    NultopskatForfatter

    Ud fra de givne oplysninger, JA, det har du. Men maaske er det ikke saa dumt i din situation, giv nogle flere oplysninger, vi er jo ikke clairvoyante.
    Hvor mange banker har du/I faet tilbud fra ?
    Kreditforeninger er naesten ens meget modsat bankerne.

    #106266
    MichaelForfatter

    Såvidt jeg kan se af bgbank.dk, har du omlagt et lån med sikkerhed i ejendommen til et ganske almindeligt forbrugslån uden sikkerhed i andet end dit glatte ansigt. Er det så dumt? Nej, det er ganske enkelt tåbeligt…. Ja undskyld, men det kan da ikke være rigtigt at banken har rådet dig til det.

    #106268
    AnonymForfatter

    Vores bankrådgiver fortalte hvad et BG-PLUSLÅN, Hun fortalte det lidt firkantet om at det var et lån for ex 600000, hvor vi har en indlåns kasse og en opsparringskasse, når vi sætter pengene i opsparringskassen hver måned lad os sige 1500 i renter og 1000 kr i afdrag, når der så er gået 3 mdr sætter banken beløbet over på indlånskassen. og renten er ca. 3.5 procent , vi får den samme rente på opsparringskassen, som vi får på indlånskasse, (hvis vi kan kalde den det ).
    Umiddelbart syntes jeg selv det lyder fornuftigt, bortset fra at det er hver 3 måned de overflytter pengene, for på de 3 måneder løber der jo en del renter på. Men jeg er ikke sikker på om det er det rigtige vi gør i det lange løb.

    Vi har en mindre formue, som de mener vi skulle sætte over på opsparringskassen og få en bedre rente, jeg er i Vildredde.

    #106270
    AnonymForfatter

    Undskyld det hedder BG BOLIG PLUSLÅN

    #106274
    AnonymForfatter

    Jamen, det var dog frygteligt med al den kassetænkning 🙂

    “Bolig Plus består af et pantebrevslån og en indlånskonto med samme rentevilkår og kan bedst sammenlignes med en kassekredit med sikkerhed i din bolig. "

    Det giver jo en del mere fornuft.
    Problemet som BG bank løser (og som alle andre banker også løser i al fald overfor den opmærksomme kunde) er følgende:
    Du har et dyrt lån til 3-15% som du afdrager på. Samtidig har du – i al fald i begyndelsen af måneden – nogle penge på din lønkonto som du får måske 1/8 % for. I stedet for at tjene denne ottendel procent vil du selvfølgelig hellere spare et meget større beløb på lånet.
    Mange banker kan tilbyde dig en “kassekredit" fx med sikkerhed i et ejerpantebrev. Maximum på denne kredit nedsættes så hver måned, men om du (i al fald i begyndelsen af måneden) rent faktisk har mindre på gæld kontoen end den maksimale, så er det jo kun godt. Det sparer renter.

    BG Bank har så to forskellige konti, men da det er på samme rentevilkår betyder det ikke noget. Du er ligeglad med at du har en 5000 kr mere i gæld til 3½% hvis det er fordi du det samme stående på en inlånskonto til 3½%

    Jeg forstår ikke helt din ‘opsparingskasse’ og din ‘indlånskasse’. Men bare du sørger for at have pengene der hvor renten er højest, så er det OK.

    Den billigste realkreditrente pt (F1) tegner til at blive lige under 3%. Men realkreditlån kan være dyrere at tegne end banklån. Skandiabankens tilbud (der svarer til BGøs Bolig plus lån) lyder på 3,05%. Så det er et spørgsmål om detaljer, specielt om etableringsomkostninger, der afgør om dit lån til 3½% ikke er helt OK.

    I al fald burde det være i strid med ‘God skik’ at folk har et dyrt lån samtidig med en lavtforrentet indskudskonto.

    #106276
    NultopskatForfatter

    Helt enig med Henrik,
    Naar detaljerne kom frem er det lige pludselig en bedre ide. Hvornaar man skal vaelge banklaan kontra realkredit er lige praecis noget med eableringsomkostninger kontra hvorlang tid man paaregner at beholde boligen.
    Men jeg forstaar heller ikke meningen med al den kassetaenkning.

    #106286
    AnonymForfatter

    Kassetænkningen består i at vi betaler renter og afdrag hver måned på den ene konto og banken trækker så hver 3 måned over på den anden konto, som står i minus. Det skulle være noget med at vi får den samme rente på vores opsparringskonto, som i den anden vi afdrager til.
    Giver det nogen mening nu ?

    #106290
    NultopskatForfatter

    Det er altsaa bare en kassekredit med forhindringer…

    #106294
    AnonymForfatter

    Jeg går lidt med den samme tanke, kan det betale sig at få den bg pluslån eller skal man lade være, bliver det for dyrt ?

    #106296
    AnonymForfatter

    nm >> Du har vist ikke rigtigt fulgt med i tråden siden du kan spørge sådan.
    De ting du skal vide (eller undersøge) står allerede ovenfor. Men jeg skal gerne pinde det ud og gentage for dig:

    o Forbrugslån er en dyr måde at financiere sin hverdag på, men her taler vi noget helt andet – Variabelt forrentede banklån til boligfinanciering, og specifikt det produkt BG kalder Bolig Plus. Mens lån til forbrug bør (kunne) undgås, så er det svært at undgå boliglån uden drastiske ændringer i sit liv.
    o Banklån er ofte (men ikke nødvendigvis) med højere rente end realkreditlån. Alt andet lige taler dette for realkredit ved langt-løbende lån.
    o Banklån er ofte (men ikke nødvendigvis) billigere at etablere end realkreditlån. Alt andet lige taler dette for banklån ved korte lån.
    o Kasse-kreditlignende bolig-lån som fx dette ‘Bolig Plus’ har en (mindre) fordel frem for gammeldags lån med fast tilbagebetaling. Denne fordel svarer til at du får den høje lånerente også på dine indskud i banken.
    o BG kører med renteinterval på denne type lån – ÅOP cirka 3,9 – 9,2. Kan du opnå 3,9 er det bedre end 9,2. Kan du få lånet billigere i en anden bank er dette dog at foretrække. Skandiabankens tilsvarende produkt har ÅOP 3,6 og der er sikkert andre der er endnu billigere.
    o Ingen af ovenstående tommelfingerregler kan erstatte et tjek af din præcise situation. Bed om tilbud fra de forskellige parter og sammenlign.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.