Frustration i Skandiabanken

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87158
    AnonymForfatter

    I Børsen piver direktør Vad nu igen over manglende konkurrence i banksektoren, eller måske snarere at hans bank ikke får den ønskede tilgang af nye kunder, selvom banken med tvivlsomme reklamer lokker med nul gebyrer.

    Hvornår går det mon op for hr. Vad, at valg af bank ikke kun er et spørgsmål om pris?

    #106254
    MichaelForfatter

    For mig handler det udelukkende om pris. Jeg klarer alt via internetbanken og har ikke brug for rådgivning overhovedet. Du kan alligevel ikke lade bankens “rådgivning" stå alene, da den råder dig til hvad banken tjener bedst på – sådan er det bare.

    Mvh.

    En glad kunde i Skandiabanken (og i flere andre banker)

    #106256
    AnonymForfatter

    Du er jo allerede kunde i Skandiabanken, så det er ikke dig direktøren interesserer sig for.

    #106258
    AnonymForfatter

    Igen denne med om ‘Nul gebyrer’ *kun* kan forstås som ‘Ingen gebyrer på nogen ydelse overhovedet’ eller om betydningen kan være sådan at det også er tilladt at have produkter der er gebyrbelagte.

    Jeg kan fortælle at jeg i et godt stykke tid har været kunde uden at betale en øre i gebyr. Men så købte jeg en erhvervsobligation, og det kostede kurtage (mindre end mange andre steder, men dog et gebyr).

    Men da jeg brokkede mig over at de kaldte overførsler til udlandet for ‘gratis’, så rettede de til ‘uden gebyr’. Og det er den bank der mest åbent skilter med den provision de får ved salg af investeringsforeningsbeviser. Så banken forsøger faktisk at være ærlige – og med bedre held end min gamle bank.

    Jeg synes nok man kan sige at sloganet ‘Nul gebyrer’ karakteriserer banken. De fulde forretningsbetingelser består dog af mere end de to ord.

    Ja, jeg har den også for pengenes skyld og ved at ‘rådgivning’ er begrænset. Det lever jeg med. Jeg er mere ked af at der indenfor de sidste 14 dage er to produkter (for private) jeg skal bruge som de ikke har (udlandsoverførsel til et bestemt land og ratepension med opfyldningsfradrag beregnet efter 30%-reglen).

    En nogenlunde kunde i Skandiabanken (og i flere andre banker)

    #106278
    AnonymForfatter

    Synes også at ’nul gebyrer’ er noget misvisende. Har feks fået SkandiaBanken til at lave mellem-finansiering på huskøb; det kostede en hel del og handel med værdipapirer er heller ikke uden gebyrer. Men alt i alt er disse som regel meget under konkurrenternes niveau. Håber dette fortsætter selvom Skandia tilsyneladende er ved at blive solgt til et sydafrikansk forsikrings selskab.

    #106280
    AnonymForfatter

    Det er ikke misvisende – Det er løgn.

    #106282
    Niels (31)Forfatter

    Hvorfor vælger I ikke bare en anden bank fremfor at brokke Jer over så det ene, så det andet.

    Hvad med Nykredit – det er da vist en rigitg godt bank, ikke?

    #106302
    AnonymForfatter

    Banken har alene gebyrer hvis du overtrækker din konto, eller banken skal køre en boligsag for dig – fra ende til anden og med garanti, deponering samt mellemfinansiering.

    Jeg har netop omlagt fra Nykredit og til SkandiaBanken. Ud over ingen gebyrer belv lånet udbetalt i kurs 100, det kan opsiges til kurs 100 uden varsel. På mit “lille" engagement blev besparelsen opgjort således :

    Nyt lån i NYK, udbetalt i kurs 95,80 – dvs. hovedstol 1.048.218. Gebyr for lånesagen 2.500,00 ; rente 4 % plus bidrag dvs. reelt 4,5 % samt kurtage 1.250,00.

    For at få en million i hånden skulle jeg altså låne 48.218 + 2.500 + 1.250,00 = 51.968,00

    Min besparelse er altså inden jeg begynder at betale en mindre rente ( 3,05 % ) 51.968,00

    Så jeg forstår slet ikke at Nyk, BRF etc. overhovedet har kunder..?? Endnu mindre den påstand at bank ikke kun handler om penge..? Men at der skal være menneskelig kontakt. I kan gå i Netto for at spare en femmer – så alene på den baggrund kan jeg slet ikke sætte mig ind i at valg af bank ikke kun handler om penge.

    På den anden side får man jo en sparegris og en kalender i de andre banker – det er sgu da ca. 50 kilo værd – så undskyld mit indlæg 🙂

    #106306
    MichaelForfatter

    Du sammenligner jo æbler med pærer. Dit Nykredit-lån er tydeligvis et fastforrentet obligationslån mens Skandiabankens produkt er et variabelt forrentet kontantlån. Ved evt. (større) rentestigning er obligationslånet klart det bedste, da restgælden falder ved indfrielse – det er ikke tilfældet for Skandiabankens produkt. Iøvrigt har du jo allerede lidt et kurstab i Nykredit, så du skal låne de 51.968,00 kr. i Skandiabanken, medmindre du lægger dem kontant.

    Når det er sagt, forstår jeg heller ikke mange debattørers modstand mod Skandiabanken.

    #106312
    AnonymForfatter

    Der er vel forskel på “nul gebyrer" og “Alle varer er gratis".Er der ikke ???

    Det lyder som om nogen har urealistiske forventninger til livet !

    #106314
    AnonymForfatter

    Nordea har også indført ‘Nul gebyrer’. Til gengæld har de fået ‘Pris på serviceydelser’.

    !!
    Vi lader den lige stå et øjeblik: Nordea har afskaffet gebyrene!!

    Vi bankkunder (eller i al fald Nordea’s) er sgu ikke for kloge når vi skulle hoppe på den.

    #106326
    AnonymForfatter

    Valg af bank ER kun et spørgsmål om pris.

    Hvis du mener noget andet, kan det kun være fordi du enten ikke forstår dig på økonomi, eller også er du ansat i en dyr bank…

    #106328
    AnonymForfatter

    Peter, hvis du forstår dig lige så godt på økonomi som din bank eller bedre og ikke har andet at få tiden til at gå med, så behøver du naturligvis ikke banken som samarbejdspartner, kun som leverandør af standardprodukter til bedst mulig pris.
    Hvis du forstår dig på biler, så sender du naturligvis heller ikke din bil på værksted. Hvis du forstår sig på landbrug, så tapper du naturligvis din mælk direkte fra hanen på koen i din baghave.

    Men for nogen er livet for kort til at forstå sig på alt. Så er det rart at andre vil rådigve. Og det skal de naturligvis have deres rimelige betaling for.

    Problemet opstår når de hemmeligholder væsentlige detaljer – som fx at de modtager bestikkelse fra investeringsforeningerne for at levere ‘uvildig’ rådgivning om at købe danske obligationer via en investeringsforening. Det er sådanne ting der – desværre – har gjort at vi er nogen der prøver selv at forstå sig på økonomi. Og osse at vælge bank for hver enkelt forretning fortrinsvis ud fra prisen. Fuld forståelse har jeg dog ikke fået. Du har måske?

    #106332
    AnonymForfatter

    Problemet med at anvende banken som ‘samarbejdspartner’ er at de som oftest ikke giver uvildig rådgivning, men forsøger at sælge det produkt der giver højest indtjening eller kommission til banken. Og de vil i hvertilfælde ikke anbefale billigere løsninger hos andre (konkurrerende) finans / realkredit-instituter. Jeg søger derfor rådgivning hos uafhængige firmaer og er derudover en rimeligt tilfreds kunde i Skandiabanken.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.