HJÆLP!! Har desperat brug for nogle gode råd til hvad jeg skal gøre?!

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91052
    AnonymForfatter

    Jeg har i 2008, da boligmarket var på sit højeste lånt penge i Roskilde Bank til lån af en andel, lånet var på 800.000kr med en variabel rente på 5.5 procent.
    Roskilde Bank går konkurs og Nordea overtager mit lån.
    I september sidste år bliver jeg kaldt til samtale, hvor nordea siger at seneste 1 april 2010 vil de have vurderet min lejlighed af en ejendomsmægler. Og fast sætte min nye rente derefter. Min lejlighed er nu blevet vurderet til 550.000kr. Så det betyder at jeg skal betale en rente på 5.1 procent for de 550.000kr, og en rente på 8,75 procent for de resterende 250.000kr min lejlighed er faldet i værdi. Er dette overhovdet tilladt???
    Jeg føler at de udnytter at jeg kommer fra roskilde bank og intet andet valg har. Har virkelig brug for hjælp. (at skifte bank er desværre ikke en mulighed)

    mvh Elvira

    #154916
    AnonymForfatter

    Hvis du var blevet i Roskilde Bank – ville renten nok hedde 14% p.a. – så Nordea behandler dig faktisk pænt i denne situation.

    #154926
    AnonymForfatter

    Ja det er naturligvis fuldt lovligt, og jeg tror endda du skal prise dig lykkelig for at Nordea har givet dig så god en rente på blanco-delen.

    Renten burde være endnu højere!

    #154928
    testForfatter

    jeg synes ikke det fremgår klart hvad det er du har brug for hjælp til?

    Er det fordi du gerne vil flytte? Ja så har du et tab på din bolig. I gamle dage var det sådan set helt normalt at man, når priserne på husene ikke steg mere ind inflation skulle regne med at det faktisk kostene noget at køb eller en lejlighed og så slutte inden for et par år. Et hus eller en lejlighed blev set som noget man købt fordi man ville bo i det.

    Er det fordi du ikke har råd til at blive boende? Ja så kan men jo bare desvære konstatere at du har sat dig for hårdt. Det er så enten bankens skyld eller din eller lidt af hvert. Der er der jo ikke så meget andet at sige ind at du på få dine indtæger op eller og din udgifter ned.

    Er det fordi du mener rente er for høj? Ja men du har jo lavet et lån med variable rente fra starten af. Så er der jo en risiko for at den stiger på et eller andet tidspunkt. Umiddelbart synes jeg den rente du har fået tilbudt lyder meget rimelig. Der er slet ikke noget tvivl om det juridiske i at banken har lov til at fastsætte en ny rente og det eneste du kan gøre hvis du mener den er forhøj er enten at forhandle den med banken eller forsøg at finden nogen der vil låne dig pegende billigere.

    held og lykke med det hele

    #154934
    AnonymForfatter

    Hej andelsboligejer,

    Nordea kan jf. standard lånedokumenter for variabelt forrentede lån med varsel ændre rentesatsen. Din ret er, at du kan skifte bank, lade den nye bank overtage lånet og dermed komme over i en anden renteaftale hvad enten den er variabel eller fast forrentet. Jeg ved dog godt, at situationen på bankmarkeet er, at bankskift er næsten umuligt, når gælden overstiger pantets/andelsboligens værdi.

    Rentesatsen er ikke ublu efter min vurdering. Men istedet vil jeg anbefale dig, at gennemgå din øvrige privatøkonomi meget omhyggeligt. Min erfaring er, at der ALTID er mulighed for forbedringer og optimering af både gældssiden og opsparingssiden. Herudover kan du gennemgå din forskudsopgørelse for skatteåret 2010. Måske skal du øge din fradragsberettigede renteudgifter ift. de korrigerede renteudgifter tilbage fra 2008 som er fortrykt i din forskudsopgørelse for 2010.

    #154940
    AnonymForfatter

    Tak for alle de gode råd. Jeg er godt klar over at min situation kunne være værre, i forhold til at der er andre roskilde bank kunder der er dårligere stillet end mig. Pt udlejer jeg den omtalte lejlighed, og har desværre ikke nogen steder jeg kan spare, pt lever vi 2 mennesker for 10.000kr om måneden før udgifter^^ Da jeg er nystartet selvstændig og kæresten er arbejdsløs. Det som jeg er i tvivl om var hele denne procedure med at de kommer ud og vurdere min lejlighed og sætter renten derefter. syntes det virker underligt. det gør de jo ikke med deres andre kunder som ikke kommer fra roskilde bank, og hvis andelsværdi også er faldet?! På mig virker det som ren udnyttelse af den dårlige situation jeg står i. De vil derudover siger de også at roskilde bank ikke har taget nok i pant (tror jeg det hedder) så de vil have det lavet om så nordea har mere i sikkerhed i min lejlighed, det kommer til at koste mig 9600kr.

    De har lige skrevet mig et brev om at de vil have mig og min kærestes 3 sidste lønseddler og sidste års årsopgørelse. I forhold til omlægningen af lånet. Jeg betaler altid mine afbetalinger og renter, men er bange for at når de ser at vi næsten ingen indtægt har pt. at de vil sætte lejligheden på tvangsauktion:-(

    #154946
    AnonymForfatter

    Du bør finde dine lånebetingelser frem. Hvis du ellers passer dine lån, kan banken ikke bare kræve at få mere sikkerhed, men de kan, som de har gjort hæve renten, hvilket også kan resultere i en højere ydelse, hvis der er ydelsesregulering på lånet. I stedet for at spille imod hinanden, så prøv at spille sammen med banken. Når de kræver mere sikkerhed, så kræv at renten bliver sat lidt ned igen.

    Opsigelse af andelsboliglånet fra bankens side kræver som regel, at man har misligeholdt sit lån. De kan heller ikke sende andelsboligen på tvangsauktion, sålænge du betaler til dit andelsboliglån til tiden.

    #154956
    AnonymForfatter

    Mange tak for det gode svar, det kan jeg virkelig bruge til noget. 😀 Så må jeg til at samarbejde lidt med min rådgiver^^

    #154974
    PrasmusForfatter

    Hejsa

    Vil blot tilføje, at det absolut ikke blot er kunder fra Roskilde Bank der får deres bolig vurderet ved lån. Som kunde gennem 20år i Nordea (og aldrig været hos Roskilde Bank) fik jeg et fint tilbud om at konvertere mit realkredit lån med et prioritets lån, da jeg kun havde en restgæld på 100.000kr. Trods det at tilsvarende lejligheder i området blev solgt for 1.800.000kr og jeg havde et plus i banken på 250.000kr (pension/depot af frie midler etc.) skulle de alligevel have en ejendomsmægler ud og vurdere lejligheden. Jeg fandt det lidt fjollet i forhold til det lille lån, men da det ikke kostede noget havde jeg naturligvis ingen indvendinger. Dette er godt nok knap 10 år siden nu, men mon ikke de ville det samme i dag.

    Jeg finder det meget naturligt, at de ønsker, at vurdere boligen nu før fastsættelse af renten mm. Specielt set i lyset af det store prisfald i markedet den sidste tid.

    #154994
    testForfatter

    elvira_

    ok nu forstår jeg dit spørgsmål meget bedre og er helt ening i det som tabac skriver.

    Det kunne være “sjovt" hvad de mener med mere sikkerhed. Er der ikke lavet et pant i andelsboligforening eller er det ikke tinglyst? Det må som udgangspunkt være bankens problem og dermed noget de skal betale for.

    http://www.andelsportal.dk/pant/

    #155002
    AnonymForfatter

    Hej Prasmus

    Som en debattør skrev i et indlæg for ikke så lang tid siden, så koster det i dag kr. 5.000 + moms for at få Nordea’s ejendomsmægler til at vurdere lejligheden. Arbejdet er latterligt lille – mægleren skal udfylde et skema, sætte en pris og tage et billede.

    #155024
    PrasmusForfatter

    Ja, jeg så godt indlægget, eller i hvert fald et tilsvarende, og undrede mig faktisk. Jeg var med til at sælge et hus for ca. 2 år siden, dengang gav Danbolig (som Nordea samarbejder med) et gratis salgstilbud, men meget kan naturligvis ændre sig på 2 år. Dog modtager jeg næsten hver uge en reklame fra en af områdets ejendomsmæglerer om at de gerne vil sælge min lejlighed og gerne laver en gratis vurdering / salgstilbud.

    Mon ikke også det omkring lån/rente/bankforretning kommer an på kunden, om banken klare en evt. betaling for en vurdering af bolig. Hvis banken mener det er en god forretning for dem at betale for det (alternativt ingen handel), så gør de det sikker uden noget.

    #155026
    AnonymForfatter

    Når Nordea sender Danbolig ud på vurderingsopgaver – så er det sikkerhed for lån man skal finde – og ikke en optimitisk salgspris.
    Det gør altså en forskel.

    #155034
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Vi taler her om 2 helt forskellige ting.

    En alm. salgsvurdering til brug for et alm. salg koster ikke noget – og denne er tillige meget mere udførlig end den “vurdering" som Nordea kræver for at give lånet.

    Jeg er rystet over, at Nordea på denne måde er med til at holde liv i DanBolig. For 5 – 6 år siden betalte Nordea mægleren kr. 1.000 + moms for denne. Om beløbet opkrævedes os kunden, ved jeg så til gengæld ikke.

    Og Svend du har helt ret.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.