Loft ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91048
    AnonymForfatter

    Hvis man skal modtage penge via banken, fra bekendte i udlandet, er der så loft over beløbet og skal der betales skat af beløbet?
    Kan overhovedet ikke finde svar hverken på Skat eller Bank.

    #154888
    AnonymForfatter

    Tror det afhænger af om den bank pengene bliver overført fra har et loft. Mange danske netbank systemer har et loft over hvor mange penge der kan overføres ud af kontoen pr. døgn. Det er dog næppe noget der er en reel hindring, ved personligt fremmåde i banken tror jeg ikke der er et loft, så længe pengene er der.

    Hvorvidt der skal svares skat af pengene tror jeg ikke har noget at gøre med selve overførslen eller hvad land denne kommer fra, men om pengene betales til dig i en sammenhæng der gør de er skattepligtige i danmark.

    f.eks ville det være min vurdering at der skal svares skat hvis pengene er at betragte som betaling for udført arbejde eller en gave (hvis den er over fradragsgrænsen mellem parterne). Mens der ikke skal svares skat af f.eks tilbagebetaling af penge du tidligere har lånt personen (der skal dog svares skat af en eventuel rentebetaling, da dette vil være positiv kapitalindkomst).

    #154890
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar Kresten.

    Kan du lige forklare mig hvad du mener med " ( hvis den er over fradragsgrænsen mellem parterne) "
    Det er penge som min kæreste skylder mig og lidt ekstra mens han er udenlands og arbejde.

    #154892
    AnonymForfatter

    Penge han skylder dig burde ikke være noget problem som sådan, jeg ved dog ikke om skat kan tænkes at ville se dokumentation hvis beløbet er højt nok. Et lån uden lånedokument er vel skattemæssigt at betragte som en gave.

    Med “hvis den er over fradragsgrænsen mellem parterne" tænker jeg på at der pr. år er et bundfradrag, afhængigt af relationerne, f.eks kan der skattefrit gives gaver for 50.000 (ca) pr år mellem forældre og børn.
    Link til pjecen hos skat angående gaver.
    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1747739&chk=202255#pos

    I kunne godt falde ind under:
    Personer (fx din ugifte samlever, søskende eller andre), som du har haft fælles bopæl med i de sidste 2 år, før gaven blev givet.
    Det lyder dog som om hans bopæl PT er i udlandet.

    #154894
    AnonymForfatter

    Ja han har pt. bopæl i udlandet.

    Når beløbet er langt større end de 50.000 kr så skal jeg vel give Skat besked om beløbets størrelse for ikke at gøre noget forkert?
    Og så er det vel nok at betragte som en gave i stedet?

    #154896
    AnonymForfatter

    Ved faktisk ikke hvordan det forholder sig der, umiddelbart vil min vurdering være at hvis ikke der findes et lånedokument (overholdende de par retningslinier der nu er for at skat godkender det) vil beløbet være at betegne som en gave der skal betales gaveafgift af.

    Jeg er dog ikke sikker nok der til at du på det grundlag skal melde det til skat også eventuelt uden grund betale 15% af pengene til dem.

    #154898
    AnonymForfatter

    Ok…tak for det.
    Vil ta’ det som det kommer når tiden er der.

    #154900
    AnonymForfatter

    Eventuelt kan du skrive til skat og spørge dem, så har man da i hvert fald ikke foretaget sig noget galt på forhånd:)

    Husk I så fald at skrive det med lånet, dog tror jeg ikke de accepterer et lån uden et underskrevet lånedokument, der så vidt jeg husker skal indeholde et par basale ting, blandt andet skal der være en klausul om at det på långivers anledning skal kunne sættes til indfrielse straks eller med ganske kort varsel.

    Hvis de mener der skal svares skat af pengene og det ikke er presserende at du får dem nu kunne det jo deles op i passende “gaver" over en årrække.

    #154906
    AnonymForfatter

    Det kunne være interessant at vide hvad I gjorde mht. skat da du lånte din kæreste penge, og om du har en kontoudskrift der sandsynliggør at du har lånt pengene til din kæreste.

    #154910
    AnonymForfatter

    Lånet er desværre kun i mit navn da han allerede var rejst til udlandet. Kan godt se nu med bagklogskabens briller at det ikke ser godt ud at kunne modtage dem uden at betale skat.

    #154912
    AnonymForfatter

    Ja..jeg må nok hellere kontakte Skat for at høre hvad vi evt. skal gøre.

    I første omgang er det meget vigtigt at modtage alle pengene, sådan er det.
    De efterfølgende kan så deles op.

    #154944
    KrisserForfatter

    Hvis du spørger SKAT, så husk at få et bindende svar. Det koster 300 kroner, men hvis du ikke gør dette, kan du lige så godt gøre det uden at spørge. Oplysninger som SKAT giver pr. telefon eller e-mail er uden værdi i en senere retssag, hvis SKAT vælger at opkræve skat for noget de i sin tid havde sagt du ikke skulle betale for.

    #154948
    HalliHalloForfatter

    Hvordan kan I tro at en overførsel til- eller fra udlandet har noget med skattevæsenet at gøre?

    Ja, jeg spørger bare….

    Det eneste man har pligt til, er, at oplyse formålet for overførslen til Nationalbanken gennem sin egen bank, hvis beløbet er større end, jeg tror det er omkring 250.000 kr.

    Så glem alt om skattevæsenet. De skal selvfølgelig kun have oplyst om man har modtaget renteindtægter, ligesom beløbet bør figurere som et aktiv (udlån) på selvangivelsen.

    #154950
    AnonymForfatter

    Til Halli-hallo
    Sikke forskellige svar på samme spørgsmål…ikke så sært man bliver rundtosset.
    Hvor har du læst det med de 250.000 kr?
    Skat blander sig jo i alt så derfor starten på denne tråd.

    #154952
    AnonymForfatter

    Der er ingen problemer ang. overførslerne…det er efter modtagelsen af et stort beløb.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.