omlægning af lån på 180k ?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91047
    AnonymForfatter

    Hej!

    Jeg er PT kunde hos djurslands bank.

    Hos dem har vi et boliglån på ca. 180.000 kr.
    Dvs. det startede med et boliglån (hus), men de 180.000 er faktisk penge vi lånte til en bil.
    Låne typen er dog stadig defineret som et boliglån.

    Lige nu er renten ca. 9% flex. og vi har en ydelse på 3000 kr om måneden.

    Vi talte med vores bank om dette og de tilbyder nu en ny slags lån kaldet “ejendomslån".
    http://alm.djurslandsbank.dk/page369.aspx

    Vilkårende er er 4.75% rente, men stadig flex.
    Omkostninger til lånomlægning er 2000 kr.

    Er dette et god løsning ?
    Jeg ville have fortrukket et fastforrentet lån 🙂

    Men dette kræver efter lydende et realkredit lån med dertilhørende udgifter til tinglysnings osv.

    Skal jeg slå til med lånet til 4.75% flex til 2000 kr ?
    Regner med at gå efter en ydelse på 4000 kr/måned.
    Eller der er noget bedre, evt. en anden bank ?

    Derudover har vi et 5% fast forrentet obligations lån hos totalkredit., som der sikkert ikke skal gøres noget ved.

    Der skal lige siges jeg er en bank newbie 🙂

    #154902
    AnonymForfatter

    Et boliglån skal typisk finansiere den del af boligen der overstiger de 80% af vurderingen (helårshus). Jeg går ud fra du med “hus" mener helårsbolig og ikke fritidshus.

    Med det ejendomlån du refererer til kan du så vidt jeg kan se ikke finansiere den del af boligen:

    “Lånegrænser: Med Ejendomslån kan man låne op til 80% af bankens vurdering af ejerboligen og /eller fritidshuset. Ejendomslån skal etableres på minimum 100.000 kr.."

    Hvis din restgæld i huset ikke overstiger 80% af vurderingen kan du lægge banklånet ind under realkreditlånet til en fast rente.

    Mener din bank alligevel, at du kan optage lånet i stedet for dit nuværende boliglån, vil de 2900,- lånet koster i oprettelse (2000+0,5% af 180.000) være tjent hjem igen på ca. fem måneder, hvis renten holder niveauet nogenlunde.

    #154904
    AnonymForfatter

    Du kan godt få lånet med en fast rente:

    “Rentesats: Vi kan både tilbyde Ejendomslån med en variabel og en fast rente."

    #154936
    AnonymForfatter

    Hvad du har brugt pengene til er i denne sammenhæng ligegyldigt. Det afgørende er, om lånet kan indeholdes ift. den sikkerhed i ejendommen du tilbyder via pantsætning.

    At omlægge et variabelt forrentet lån på til knap halvdelen af renten mod en mindre omkostning lydder ganske godt. Men jeg vil anbefale dig, at gennemgå alle betingelserne i tilbuddet. Hvis din rente kan halveres uden ændrede sikkerhed eller betingelser, så er det jo et udtryk for, at du indtil nu har betalt alt for meget for dit lån. Undersøg derfor grundigt motivet for bankens tilbud.

    #154942
    thsvForfatter

    Det nye lån lyder jo meget billigere, og banken har tilsyneladende vurderet, at der er plads til lånet indenfor de 80%.
    Få det som en boligkredit istedet for, så bestemmer I selv afdragshastigheden, og kan evt. genbruge kreditmaksimum til uforudsete udgifter.

    Ved at omlægge til det nye lån kan jeres restløbetid skæres ned fra 80 måneder (ved 3.000 kr/måned) til 70½ måneder, selvom nettoydelsen bliver en smule højere, når en mindre del er renter. I vil i så fald spare ca. 18.000 kr over de næste år ved omlæggelsen.

    Held og lykke med det nye lån.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.