Overdragelse af konens halvdel af fælles hus.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91036
    AnonymForfatter

    Hej Alle….

    Et meget kort spørgsmål.

    Hvordan foregår det rent praktisk at få overdraget halvdelen af min kones og mit fælleskøbte hus så det ene og alene står i mit navn….. ?

    Jeg har ikke brug for sure opstød og bemærkninger omkring dårlig økonomi osv osv, men et kort præcist svar og evt råd til hvad og hvordan og hvorledes….

    Michael

    #154646
    AnonymForfatter

    Du får lavet en markedsvurdering af huset, så du kan købe din kone ud til markedsværdien.

    Du går ned i din bank og ansøger om at optage et realkreditlån og eventuelt boliglån til køb af huset.

    Hvis din økonomi er iorden, vil du blive kreditgodkendt uden problemer. Hvis din økonomi ikke kan bære lånet, vil du få afslag på din låneansøgning.

    Du kan så prøve forskellige andre banker, for at se om de vil kreditgodkende dig, og hvis de ikke vil det, jammen så må I sælge huset, og hver især flytte i noget i har råd til.

    Man kan i sagens natur ikke købe det samme, når man er single, som når man er to. Men det kan være I har så meget friværdi eller huset er billigt nok til det slet ikke bliver noget problem at blive kreditgodkendt.

    #154652
    testForfatter

    det er vigtigt at huset handles til markedspris for at kreditorene ved en evt- senere konkurs ikke kan drage handlen i tvivl. held og lykke med projektet. humlen her og det er ikke ment som et surt opstød at det faktisk ikke kan lade sig gøre flytte noget af værid i ly for din kones kreditore uden at du holder dem skadesfri, men der er nogle bestemmelser i ægtskabsretsvirkings love som du måske kan brug til at beskytte jeres fælles hjem. jeg ville anbefale dig at tale med en advokat

    #154672
    testForfatter

    ps man må f.eks. ikke pantsætte sin del af det fælles hjem og de er så vidt jeg husker også en hvis beskyttelse mod udlæg i det fælles hjem.

    #154674
    testForfatter
    #154676
    testForfatter

    ppps:

    "
    § 18. En ægtefælle må ikke uden den anden ægtefælles samtykke afhænde eller pantsætte fast ejendom, der er fælleseje, såfremt ejendommen tjener til familiens bolig, eller hvis ægtefællernes eller den anden ægtefælles erhvervsvirksomhed er knyttet til den. Sådan ejendom må heller ikke uden samtykke af den anden ægtefælle bortlejes eller bortforpagtes, såfremt dette vil medføre, at den ikke længere kan tjene til fælles bolig eller som grundlag for erhvervsvirksomheden. Er den anden ægtefælle umyndig, meddeler værgen samtykket.

    Stk. 2. Har en ægtefælle indgået en sådan retshandel uden fornødent samtykke, kan den anden ægtefælle få den omstødt ved dom, hvis erhververen eller panthaveren indså eller burde indse, at ægtefællen var uberettiget til at foretage retshandelen. Sag må dog anlægges inden 3 måneder, efter at ægtefællen har fået kundskab om retshandelen, og senest inden 1 år efter dens tinglæsning."

    lad mig understreget at hvis det er det der er dit problem finder jeg det IKKE moralsk anstødeligt at “berøve" kreditorene deres pant.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.