Placere 200.000 kroner.. evt. i Iran?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91034
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg har arvet 200.000 kroner, som jeg gerne vil placere et sted mod afkast… Jeg vil gerne binde dem for 3 år eller mere…

    Min kone er fra Iran og vi har gennem hendes familie som bor i landet fået at vide at mange banker i Iran tilbyder renter helt oppe på 17-20% om året hvis man binder pengene i mere end 3 år. Vi har fået bekræftet dette igennem flere venner og familie…

    Er det fornuftigt at placere pengene der, eller ville det være bedre at satse dem her hjemme?

    #154616
    NultopskatForfatter

    Typisk når du ser en høj rente og har en valuta risiko, så forvent at valutaen falder sig ca svarende til ekstra renten….

    Jeg kender ikke den Iranske valutas historiske udsving, men husk at Euroen lige nu ligger lavt i international sammenhæng, og jeg kunne forvente at Irans valuta er knyttet til US$

    Pointen er: Du risikerer at din ekstra rente ikke dækker valuta tabet.

    #154618
    AnonymForfatter

    Altså jeg får ca. 400$ om måneden i renter. 1$ svarer ca. til 10000 Rials som er den valuta de har i Iran. 1$ var også 10000 Rials for 1 år siden.

    Der er meget stor inflation i Iran og det er helt rigtigt som du siger, at man muligvis kan få meget i rente med ikke nok til at dække tabet i valuta. Men tror dog ikke det sker over en periode på 2-3 år, når vi snakker større beløb..

    Vi kan prøve at lave et hurtigt regnestykke, lad os tage det i $ da Irans valuta er bundet i US $.

    200.000 kroner = ca. 36000 US$

    20% af 36000 = 7200 US £

    Så på et år skulle valutaen da falder utroligt meget før det ikke kan betale sig korrekt? Eller regner jeg helt forkert på det?

    #154628
    NultopskatForfatter

    Dit regnestykke er godt nok, hvis du er int. i at bevare dit beløb i US$ og iøvrigt mener at Rials også i fremtiden vil bevare forholdet til US$.

    Begynder du at omregne til dkr eller €, ser forholdet anderledes ud, 1 US$ kostede sidste år 4,60 nu er det 5,60 altså steget mere end 20 %…det var jo så fint om du sidste år havde indsat dette beløb, men hvordan er kursen om et 1 eller 3 år..?

    #154914
    EmerpusForfatter

    I disse tider ville jeg nok vælge at investere i lande uden stor udlandsgæld eller store underskud på offentlige finanser. Jeg tror vi kommer til at se kollaps eller høj inflation i mange lande i løbet af de kommende år, da den eneste måde mange stater efterhånden kan betale deres gæld på, er ved at printe flere penge (hvis de har den mulighed), og hvis dine penge står i en uheldig valuta, kan din investering hurtigt tabe værdi. Går det helt galt, kan det bedste vise sig at være ædelmetaller eller råvarerelaterede investeringer, selvom guld f.eks. allerede er steget rigtig meget.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.