konvertere 6% realkreditlån til ???

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91024
    AnonymForfatter

    Hej.

    Påtænker at anbefale følgende til mine svigerforældre, som begge er pensionister:
    Nu har de: 6% realkredit, afdragsfrit, restløbetid 27,75 år, hovedstol: 1064000 (=40 af husets værdi).
    Min anbefaling: F1 lån med variabel løbetid.

    Som jeg ser det, vil det give dem følgende:
    en markant lavere rente
    fast ydelse, da løbetiden blot forlænges ved rentestigning.

    Er der noget, som jeg har overset i ovenstående, eller hvad har forummet af anbefalinger?

    Mvh
    bakerman

    #154516
    KrisserForfatter

    Det kommer an på hvad dine svigerforældre vil. Hvis de gerne vil betale mere i ydelse for at du kan arve flere penge, er F1T en fornuftig mulighed. Et glimrende alternativ (som jeg selv går lidt og overvejer for tiden) ville være et obligationslån 4 procent 20 år. Med samme ydelse er restløbetiden cirka tre år mere nu, men hvis renten stiger stiger løbetiden på F1T-lånet jo også voldsomt.

    Samtidig vil dine forældre være 100 procent sikre på ydelsen, selv hvis renten stiger meget (F1T har en maksimal løbetid på 30 år, ellers stiger ydelsen også). Samtidig har I muligheden for en skattefri kursgevinst ved indfrielse hvis renten stiger (ikke så stor som for et 30-årigt lån, men den er der stadig).

    Eneste ulempe ved 4 procent 20 år er, at I ikke vil kunne opnå afdragsfrihed på et senere tidspunkt.

    #154518
    AnonymForfatter

    Hvis lånet skal konverteres lige nu, hvor 4% lånet ligger i en uattraktiv kurs, er jeg helt enig med dig i at man bør vælge et F1 lån.

    #154520
    KrisserForfatter

    4 procent 20 år ligger da i en rimelig kurs (omkring 98).

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.