Danske Bank og boligpriserne

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • HalliHalloForfatter
    Indlæg
  • #91008
    HalliHalloForfatter

    http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/boligmarkedet-humper-på-krykker/?id=29992109

    I weekenden læste jeg på teksttv. at Danske Bank spåede, at priserne på huse ville stige med hele 10% her i 2010.

    I følge ovennænvte indlæg siger de nu at de kun vil stige med 3% i år og godt 1% næste år.

    Hvad skal man tro på?

    Personlig tror jeg dot at de er alt for optimistiske, især med de 10%.

    Jeg dog at Danske Bank gør dette for at få gang i handlen igen, så de kan undgå tab på deres debitorer. Efter Jeg skal der står tror.

    At mange derved kommer til at købe alt for dyrt er en anden sag, og dette er selvfølgelig dybt umoralsk, at lokke uvidende kunder ud på markedet, idet et nyt prisfald kan komme hurtigere end mange tror.

    #154346
    testForfatter

    der er jo rigtigt mange mennesker der ikke er ramt af nedture og krisen. Folk som faktisk har oplevet en realløns fremgang.

    så nej disse forskellige udsag er ikke udtryk for en konspiration, men slet og ret udtryk for usikkerhed.

    f.eks. er det først bage efter at man kan se at der var en boligboble. Det er faktisk et af kendetegnende ved en boble. Hvis man kunne se den før ville de aldrig opstå.

    Men måske er de mere optimistiske toner et udtryk for at nogle elementer af krisen er ved at forsvinde? Det kan vi jo håbe på.

    #154366
    AnonymForfatter

    Nu er Nordea og mange andre banker ude med den samme slags meldinger, men ja jeg er dybest set enig.

    Danske Bank og Nordea forsøger at tale banksektorens pant op!

    #154372
    AnonymForfatter

    Danske Bank gør absolut intet for at få et sundt og stigende ejendomsmarked.
    Man skulle jo egentligt tro at Danske Bank som jo ejer Home og RD ville være interesserede i at sikre et sundt marked.

    Danske Bank og RD har mistet troen på ejendomsværdierne og vil nu kun låne penge baseret på folks indtægter efter en hovedregel som er at man kun kan låne 4 gange sin årsindtægt, dermed stavnsbinder de hovedparten af danskere til deres nuværende boliger.

    Danske Bank vil heller ikke give finansierings garantier medmindre kundens nuværende hus er solgt og betalt, hvordan de så havde forestillet sig at et ejendomsmarked skal fungere hvis ingen må købe uden at have solgt først.

    Banken har desværre glemt at det er på tåbelige udlån til byggesektoren og andre erhverv at de har tabt penge og ikke på lån til private og de små virksomheder.

    Det havde desværre nok været bedere hvis staten havde brugt sine penge på at hjælpe virksomhederne og ejendomsmarkedet i stedet for at hjælpe bankerne.

    #154374
    AnonymForfatter

    Nu var der faktisk rigtig mange der advarede om boligboblen inden den bristede. Men ejendomsmæglerbranchen havde sjovt nok travlt med at dementere dette på nærmest daglig basis, så det er ikke helt korrekt hvad du skriver.

    #154380
    AnonymForfatter

    Et sund boligmarked er i mine øjne et marked der stiger i takt med øvrige varer, og dermed ikke med 10% på et enkelt år. Jeg var en af dem der gerne ville købe et hus mens priserne steg omkring 2006. Vi var ude at se på nogle huse i prisklassen 1.1 mio. i udkanten af Odense. Vi kunne se, at der kom færre og færre boliger for hver gang vi var inde og søge, mens udbuddet af boliger generelt steg. Jeg forventede at et stigende antal sælgere ville gøre markedet mere attraktivt for mig som køber, men snart kunne vi ikke længere finde boliger til under 1.2 mio, og så stod vi af ræset for at vente på bedre tider.
    Det var surt at se, at det ikke kunne svare sig at spare op til indskuddet, hvilket jeg synes var en god indikator for, at der var noget galt.
    Jeg tror priserne efterhånden har stabiliseret sig og kan svinge lidt til begge sider, men vil finde ind på nogenlunde det nuværende niveau.
    Boligpriserne siden 1995 illustrerer efter min mening dette ret godt:
    http://www.brf.dk/412568B30049A81F/alldocs/DOCKJEN-4PUE52#cmpid=_aw_Boligkoeb_Boligpriser

    #154382
    AnonymForfatter

    Hm, jegn tvivler umiddelbart på at disse tal er inflationsrensede. Er det ikke udregnet i fast pris, vil inflationen gøre at stigningskurven reelt er fladere. Men jeg ved det ikke – jeg synes ikke at jeg kunne finde noget om de statistiske forudsætninger inde på siden.

    #154384
    testForfatter

    vuldrian
    hvor mange er rigtigt mange? når du nu har svaret på det så vil jeg godt ha lidt dokumentation på påstanden. bagefter skal de to der har sagt at der måske er en boble nok bliver citeret for deres kraftige advarsler.

    #154386
    AnonymForfatter

    Jeg kan ikke rigtig se hvorfor jeg skal tage fat i alle mulige arkiver for at tilfredsstille dig. Men hvis du fulgte med i den almindelige nyhedsdækning i perioden 2006-8 ville du vide hvad jeg taler om. 😉

    Men du kan jo købe et abonnement os Infomedia og så ellers gå i gang med at lede – det burde være ret enkelt at fremsøge. God fornøjelse. 😉
    http://www.infomedia.dk/default.htm

    #154388
    AnonymForfatter

    Og så forbarmede jeg mig alligevel – denne her tog 10 sekunder at finde, og illustrerer min påstand udmærket. 😉

    http://www.information.dk/207230

    #154390
    testForfatter

    Vel fint nok med lidt sarkasme men du misser pointen som jo nok også er lidt dit niveau. En boble kan kun opstå når der er bred og almindelige enighed om at der ikke er en. Der kan vi først med sikkerhed sig at der var en bag efter. At du kan finde et par advarsler ændre ikke på en boblede natur. Økonomi er ikke en eksakt videnskab

    #154392
    testForfatter

    det er så i øvrigt flot nok at du linker til EN jeg gentager EN økonom som siden 2003 har talt boligpriserne ned og i 2007 indrømmer at han var for pesimistisk. det bekræfter jo kun det jeg skriver at mange efter et boble brist vil stille sig op og sige “hvad sagde jeg" men det var jo slet ikke det han sagde … bagklogskab kalder man det

    #154394
    AnonymForfatter

    Jeg synes ikke, det er usandsynligt, at boligpriserne stiger i løbet af 2010. Renterne er forsat lave og priserne er i stor grad nået bunden for huse og lejligheder for nu, hvilket gør markedet attraktivt for førstegangskøberne. Årstiden gør, at der er flere købere end i de kolde måneder. Boligejere med god økonomi venter formentlig med at sælge deres boliger, hvilket holder udbuddet nede. De føler, at de får for lidt for deres bolig, hvis de sælger nu. I 2010 vil virksomheder forsat fyre medarbejdere, men ikke i samme stil som sidste år. Altså er der kun brandudsalg på boliger hos de boligejere, som er sårbare (især skilsmisser, hvor boligen er belånt op) og som eventuelt havner på tvangsauktion.

    På sigt er der dog stadig nogle faresignaler. Når renten stiger igen, vil nogle boligejere komme i klemme. Det gælder dels dem, som kun overlever pga. den lave rente (kritisk gruppe) og dels dem, som ikke formår at omlægge deres forbrug. Befolkningen bliver jo også ældre og ældre, hvilket betyder, at den ældre generation af boligeejere på et tidspunkt ønsker at flytte i noget mindre. Så vil udbuddet muligvis stige mere end antallet af købere, fordi det nu er blevet dyrere igen, for køberne at låne penge til boligen.

    Så man skal ikke købe bolig nu som en kortsigtet investering. Men det er et perfekt tidspunkt at træde ind på boligmarkedet for førstegangskøbere med lang tidshorisont.

    Men altså det er jo alt sammen snak og overvejelser. Der kan ske så meget.

    #154396
    testForfatter

    vi har lige solgt et hus 1,1 mill over den offentlige vurdering nu vel det er måske lidt specielt med der er stadig masser af penge i omløb

    #154404
    AnonymForfatter

    Øh.. ja, jeg linker én gang. Jeg har som sagt ikke tænkt mig at støvsuge nettet for din skyld – det må du s’gu selv gøre. Du kan jo starte med Ekatra bladet, det kan du sikkert lige klare … med dit niveau. 😉

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.