Kunder og aktionærer forlader Amagerbanken – den synkende skude

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90991
    AnonymForfatter

    http://www.business.dk/boersnyt/aktionaerer-og-kunder-forlader-amagerbanken

    Absolut ingen grund til at tro den udvikling er stoppet, eller vil stoppe i 2010.

    Problemet for Amagerbanken er, at man sidder på en bundrådden udlånsbog af ejendomme, hvis andel af den samlede portefølje bare stiger og stiger.

    Amagerbanken kan ikke trimme udlånet, fordi dette vil indebære at alle disse ejendomme skal realiseres gennem konkurs, hvilket hurtigt fjerner den nye tilførte egenkapital i Amagerbanken.

    Dermed kan Amagerbanken heller ikke frigøre penge til nye sunde udlån, som kan generere stiftelsesprovision og nye sunde løbende indtægter.

    Indtjeningssiden er under voldsomt pres og udlånssiden viser fortsat et højt niveau af nedskrivninger.

    Derudover venter der Amagerbanken, der efter den nye kapitaltilførsel højest vil være C eller D rated, en kæmpe fundingudfordring når statsgarantien udløber. Det bliver mere end almindeligt svært for Amagerbanken!

    Min bedste vurdering er, at overlevelseschancerne er yderst minimale.

    #154110
    HalliHalloForfatter

    Så er AmBks dommedagsprofet på spil igen. Det er mærkeligt at denne mand kan få lov til at fortsætte sine usande rygtespredning her på Mybanker.

    Ambk har mig bekendt fået 6.000 nye aktionærer her inden for det sidste års tid, og kunderne forlader ikke banken som det antydes.

    AmKb har hensat 2,7 milliarder til imødegåelse af tab på debitorer, men indtil nu er der kun brugt sølle 24 millioner af dette beløb, hvilket tal selvfølgelig angiver at banken har særdeles godt check på deres sikkerheder m.v.

    Dette er et tal som de kun kan drømme i Danske Bank, da de har brugt et betydeligt større beløb (forholdsmæssigt) på realiserede tab.

    Alt i alt er vi mange Amagerkanerne, som støtter banken, og er særdeles glade for den, da den agerer meget dygtigt og proffesionelt.

    #154114
    AnonymForfatter

    Dine tal med hensættelser og tab i Amagerbanken er fuldkommen grebet ud af den blå luft. Enhver kan da sige sig selv, at de realiserede tab ligger langt over 24 mio. Ellers var Amagerbanken ikke på nogen måde kommet på glat is!

    Tabene i Amagerbanken er i allerhøjeste grad reelle!

    Faktum er, at Amagerbanken har tabt sin oprindelige egenkapital, og ikke havde overlevet, hvis ikke den ekstremt risikovillig Carsten Ree var trådt til. Faktum er også at aktien er tæt ved halveret siden det tidspunkt, hvor det blev annonaceret at Carsten Rees aktiekøb var en realitet.

    Amagerbanken er meget, Meget, MEGET langt fra reddet!!!

    #154116
    AnonymForfatter

    At den er helt gal i Amagerbanken illustreres jo også ved at Moodys pr. 9. april fastholder en credit rating på E+, selv om Ree, Nykredit og Finansiel Stabilitet har skudt diverse former for kapital ind i banken.

    E+ er ren default status! En E+ rating er en klar indikation på kreditvurderingsinstituttet forventer, at virksomheden går konkurs eller har brug for ekstraordinær kapitalindskud indenfor de næste 2 år.

    Hvordan skal Amagerbanken funde kapitalen i takt med den udløber efter 30. sepetember 2009. Fra oktober har Amagerbanken ikke lægere statens ubegrænsede garanti i rykken, og så kan den ikke hente yderligere kapital.

    Eneste mulighed er at skære udlånet ned. Men kan man det, når halvdelen af udlånet ligger i bundrådne investeringsejendomme hos kreditorer, som ikke kan betale. Mit svar er nej! Det eneste udlån Amagerbanken kan skære ned på, er det sunde udlån, og derved falder driftsindtjeningen!

    Jeg må sige, jeg synes Amagerbankens situation forekommer komplet håbløs!

    #154122
    AnonymForfatter

    Jeg synes, at det er absurd, at GP får lov til at skrive disse indlæg. Jeg synes, at det er dybt useriøst, at han konstant starter nye tråde om nødlidende banker.

    Jeg håber, at MyBanker vil begynde at være lidt kritiske overfor disse indlæg.

    #154124
    AnonymForfatter

    Jeg synes, at det er absurd, at GP får lov til at skrive disse indlæg. Jeg synes, at det er dybt useriøst, at han konstant starter nye tråde om nødlidende banker.

    Jeg håber, at MyBanker vil begynde at være lidt kritiske overfor disse indlæg.

    #154144
    AnonymForfatter

    GP kan godt lide at provokere og vælger helst sensationsvinklen på sine indlæg i samme stil som stort set alle medier i Danmark. Og provokeret bliver en del mybankere. Men GP spreder jo ikke falske rygter. GP underbygger tit sine holdninger, vurderinger og scenarier med artikler (som ikke er opdigtede) og udspecificerer sine synspunkter.

    Det kan ikke benægtes, at Amagerbanken har problemer og at de er værre end for mange andre pengeinstitutter i Danmark. Amagerbanken har det bedste overblik over, hvor galt det står til. Vi andre kan kun gisne og tænke i scenarier ud fra de informationer, som er tilgængelige og scenariet “Amagerbanken lukker" er ikke fuldstændig urealistisk.

    #154154
    HalliHalloForfatter

    GP har i denne tråd skrevet, at de af mig oplyste tal er grebet ud af den blå lyst, men her er dokumentationen, dette er oplyst af formanden Advokat N.E.Nielsen på bankens generalforsamling her i marts 2010:

    Når jeg gør status i dag, kan det konstateres, at banken i 2009 har
    måttet foretage nedskrivninger på sine engagementer på i alt 1,1
    mia. kr. og i alt har foretaget nedskrivninger for 2,7 mia. kr. Her er
    langt hovedparten nedskrivninger inden for ejendomsmarkedet og
    primært som følge af den praksis, som Erhvervsankenævnet fastslog
    i sin afgørelse, som jeg nævnte tidligere. Men nedskrivninger er
    som bekendt ikke tab og slet ikke det samme som realiserede tab.
    På den ekstraordinære generalforsamling den 4. november 2009
    meddelte jeg i min beretning, at banken da havde foretaget nedskrivninger
    på 2,7 mia.kr., men at der kun var realiseret tab for 7
    mio.kr. I dag er situationen så den, at der er realiseret tab for i alt ca.
    24 mio. kr., fortsat et meget begrænset beløb.

    Men måske dette også er svindel, bedrag og humbug?

    #154166
    AnonymForfatter

    Ja, jeg mener faktisk denne udlægning er groft vildledende.

    For et tab er først endeligt realiseret når et konkursbo er endeligt gjort op. Ind til da er der tale om en nedskrivning, som ikke er endelig realiseret med et tab.

    Og enhver ved jo, at det tager flere år, før et konkursbo for ejendomsinvesteringsselskaber kan gøres endeligt op.

    #154168
    AnonymForfatter

    Hvis tabene ikke var reelle, og der dermed stod 2,7 dejlige mia. og ventede på kontoen, så kan du da være evigt forvisset om at et par af de større banker, som er meget ivrige for at vokse (Nordea eller Spar Nord) ville have budt ind på Amagerbanken.

    Grunden til de ikke har gjort det er, at tabene netop er reelle og at de forventer at der kommer mange flere tab.

    Amagerbanken har jo størstedelen af 2009 forsøgt at finde en køber, lige som Forstædernes Bank gjorde.

    Nykredit, som ejer Forstædernes Bank, måtte erkende, at 25% af udlånet var så råddent, at det måtte afskrives. Amagerbanken har kun nedskrevet 2,7 mia., men jeg har en fæl mistanke om at tilstandene er mindst lige så dårlige i Amagerbanken og at der derfor venter yderligere nedskrivninger på mindst 4 mia. mere.

    Mange af Amagerbankens investeringsejendomme kan slet ikke klare en flexrente på mere end 3%. Når flexrenten stiger til et mere normalt niveau, vil disse ejendomme lide rentedøden!

    #154222
    AnonymForfatter

    Markedet har fortsat ikke tillid til Amagerbanken. Status er dags dato, at kursen stadig ligger på kurs 32,7.

    Det bliver virkeligt spændende at se hvad der sker på den anden side af 30. september, når statsgarantien udløber.

    #158076
    Michael01Forfatter

    De har mistet 1 milliard kroner i indlån alene i første halvår 2010, kun 12 milliarder nu, mindfre end deres kommende obligationsudstedelse, mon det ikke går hurtigere nu, når banken selv siger, at de kan risikere at lukke

    http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11190062

    http://borsen.dk/nyheder/finans/artikel/1/187649/amagerbanken_erkender_konkurstrussel.html

    #158090
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig har banken haft faldende indlån – det kan ikke undgåes i deres situation. Det kunne dog tænkes, at noget af den manglende 1. mia skyldes, at kunderne er gået over i værdipapirer i stedet for.

    #158092
    Michael01Forfatter

    Det gør Tårnby og Dragør kommunne nok også snart, for at sikre deres indlån 🙂

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.