Lån med fremmed sikkerhed

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90989
    AnonymForfatter

    Jeg sidder og spekulerer over om denne låneopstilling kan lade sig gøre.

    Person 1 har lånt 100% i sin andelslejlighed, men vil optage lån til forbedring af denne, og har luft i budgettet til både denne låneforhøjelse og lidt rentestigning.

    Person 2 har ca 25% belåning af sin andelslejlighed, men har ikke økonomi til at optage flere lån.

    Jeg har så følgende spørgsmål.
    Er det muligt for person 1 at optage lån med sikkerhed i person 2s andel.

    Kan man lave lånet som en form for fælleslån hvor person 2 står som låntager, men hvor person 1 står for tilbagebetalingen af lånet.

    Er der en anden lånekonstruktion der vil gåre at person 1 får pengene til rådighed og betaler lånet tilbege, men at lånet ydes på baggrund ag person 2s friværdi

    Det virker nok lidt kompliceret, men jeg håber at det giver mening.

    #154066
    AnonymForfatter

    Låntager/sikkerhedsstiller skal være samme person – dog kan man optage et fælleslån, hvor kun den ene part stiller sikkerhed – men man hæfter solidarisk.

    #154068
    AnonymForfatter

    og så kan en person naturligvis optage et banklån med en anden person som kautionist.

    #154074
    AnonymForfatter

    Hvor sikker er du på det Svend?

    Jeg var nu overbevist om at det står enhver frit for at stille sikkerhed for en 3. mand der ønsker at optage lån.
    F.eks. forældre laver et ejerpantebrev i deres hus, og stiller det som sikkerhed for deres børns banklån.

    Hvorvidt der er noget omkring andelsboliger der gør at man ikke kan gøre sådan, ved jeg ikke. Dog er det ikke lang tid siden, at det blev muligt at lave pant i andelsbeviser, så det kan godt være der er andre regler her. Men i alm. parcelhuse kan jeg ikke se hvad hindringer der skulle være.

    Interessant spørgsmå, ser frem til at få en afklaring på det.

    mvh
    Bonkfish

    #154076
    AnonymForfatter

    Jeg har fået afslag på den omtalte model – i forbindelse med datters køb af ejerlejlighed.
    Hvis der er tale om 30 årig boliglån i bank eller kreditforening – så får man nej.
    Alm. banklån til højere rente – er noget andet.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.