Hvad er der galt i Danske Bank?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • HalliHalloForfatter
    Indlæg
  • #90988
    HalliHalloForfatter

    Se denne artikel:

    http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/04/09/072404.htm

    Er der nogen der ved hvorfor kunderne i Danske Bank er så utilfredse?

    Kun 36% af kunderne vil anbefale den til venner og bekendte?

    #154078
    AnonymForfatter

    Bare fordi man ikke vil anbefale sin bank til venner og bekendte, er det ikke i sig selv ensbetydende med, at man er utilfreds. Men selvfølgelig er det modsatte bedst set fra bankens side.
    Nogle vil måske ikke anbefale banken, fordi der har været så meget negativ omtale og undgår derved at skulle forsvare banken. Andre finder det måske grænseoverskridende ligefrem at anbefale banken til folk de kender. Altså er analysen lidt tynd, hvis der ikke er flere tal bag.
    Når det er sagt, betyder rådgiveren ofte meget for kunderne og i Danske Bank har størstedelen ikke fast rådgiver. Sådan var det også tidligere i Nordea, indtil de indførte fordelskonceptet og nogle herefter fik fast rådgiver. Og ofte er det jo i og for sig ikke bare banken, der bliver anbefalet, det i lige så høj grad rådgiveren.

    #154094
    AnonymForfatter

    Mindre end 2% af aktionærerne i Amagerbanken vil, hvis de skal være helt ærlige, anbefale at købe aktier i Amgerbankens bundrådne butik.

    Modsat Amagerbanken, der har leveret det ene katastrofeunderskud efter det andet, er faldet fra kurs 550 til nu kurs 32, så har Danske Bank faktisk vist, at man formår at drive banken. Kursen på Danske Bank aktier faldt ganske vist fra kurs 270 til 33 under finanskrisen, men siden har Danske Bank bevist man kan levere overskud. Danske Bank har ikke haft et eneste underskud siden 1992, og også i kriseårene 2008 og 2009 leverede Danske Bank mia. overskud, mens Amagerbanken satte hele sin egenkapial over styr.

    Så nej, der er absolut ikke noget galt i Danske Bank, modsat Amagerbankens bundrådne butik!

    Nu til spørgsmålet om utilfredsheden på privatkundesiden, så er det rigtigt at kundetilfredsheden er i bunden.

    Men her vil jeg konstatere følgende:

    1. Danske Bank har som den største bank fået alle tæskene for dispositionerne i finanssektoren, også vanviddet i Amagerbanken og Roskilde Bank.

    2. Store koncerner har altid lavere kundetilfredshed end mindre koncerner. Danske Bank har de sidste 20 år haft et ringere image end lokalbankerne. Dette har dog ikke ført til kundeflugt, hvilket netop blandt andet skyldes, at Danske Bank rent faktisk er meget konkurrencedygtig på prisen og sælger gode og billige løsninger.

    3. Dernæst så skal man lige huske, at danske Privatkunder, til manges overraskelse, faktisk kun knap 20% af Danske Banks samlede aktiviteter. Der hvor Danske Bank for alvor er stærk og tjener pengene er på erhvervskundesiden og i “Danske Markets".

    4. Modsat privatkunderne, er tilfredsheden blandt erhvervskunderne ganske god. Derudover tæller det tungt, nu hvor den ubegrænsede statsgaranti bortfalder fra 1. oktober, at Danske Bank er en meget sikker bank. Danske Bank har en veldiversificeret udlånsportefølje og en meget høj creditrating, dels ved alle at der ligger en de facto garanti alene i størrelsen af Danske Bank og Nordea.

    Jeg synes fremtiden tegner lyst for Danske Bank og Nordea.

    Og igen:

    Danske Bank leverede et mia. overskud i 2008, hvor Amagerbanken satte 518 mio. til.

    Danske Bank leverede et mia. overskud i 2009, hvor Amagerbanken satte 642 mio. til.

    Q.E.D

    #154096
    AnonymForfatter

    Jeg ville ikke anbefale den, da min banksælger har løjet omkring ÅOP på deres investeringsforeninger. Så tjah…….

    #154130
    mrgryForfatter

    Jeg noter mig, at GP tilsyneladende er noget følsom overfor kritik af danske bank. I hvert fald kan jeg ikke se sammenhængen mellem amagerbanken og danske bank.

    Læs: hvorfor skal der blandes regnskab, aktiekurser, mv. mellem amagerbanken og danske bank ind i debatten, når det handler om en undersøgelse, hvor kundetilfredshed og loyalitet.

    Er det virkelig meningen, at GP skal stamme forummet til med diverse tilsvininger af andre banker (amagerbanken, eik, mv.), hver gang der kommer en kritik af danske bank?

    #154132
    mrgryForfatter

    Jeg prøver lige igen:

    Jeg noter mig, at GP tilsyneladende er noget følsom overfor kritik af danske bank. I hvert fald kan jeg ikke se sammenhængen mellem amagerbanken og danske bank.

    Læs: hvorfor skal der blandes regnskab, aktiekurser, mv. mellem amagerbanken og danske bank ind i debatten, når det handler om en undersøgelse, hvor der sættes fokus på kundetilfredshed og loyalitet.

    Er det virkelig meningen, at GP skal spamme forummet til med diverse tilsvininger af andre banker (amagerbanken, eik, mv.), hver gang der kommer en kritik af danske bank?

    #154142
    AnonymForfatter

    Jeg går ud fra, at spørgsmålet er rettet til moderator. Men jeg er også meget interesseret i at høre svaret. 😉

    #154148
    AnonymForfatter

    Kære Generalen

    Jeg synes, at du altovervejende skriver herligt, men jeg synes, at debatten om Amagerbanken ligesom må ophøre. Jeg synes, at der efterhånden er “kogt for meget suppe på det suppeben", hvad jeg kan læse mig til, at også nogle andre synes. Dette er således ikke en kritik af din holdning til Amagerbanken overhovedet, man bare en pæn opfordring til dig, og du skal læse min henvendelese til dig i den positive ånd, som jeg har skrevet indlægget i.

    Mange venlige hilsner
    Nuser

    #154158
    AnonymForfatter

    Privatkunder i Danske Bank har ikke en fast rådgiver, hvilket jeg tror har stor beydning for kundernes samlede oplevelser af banken. Det at skulle forholde sig til og forklare sagen overfor en ny rådgiver (sælger) de gange man kontakter banken trækker ned.

    Netop derfor genindførte Nordea den “faste" rådgiver.

    Og nej…. denne tråd handler vel næppe om Amagerbankens miserable udlånsbog!

    #154162
    AnonymForfatter

    Jeg kan sige det meget klart!

    De informationer jeg giver om Amagerbanken er 100% korrekte. Jeg har ikke opdigtet fiktive tab eller opdigtet falske kendelser fra finanstilsynet.

    Det er fx et faktum, at Finanstilsynet har pålagt Amagerbanken at revidere hele 4 kvartals-, halvårs eller årsregnskaber over det seneste halvandet år.

    De analyser og konklusioner jeg drager, baseret på de informationer jeg her lægger åbent frem, kan man tage til sig, eller være uenige i. Det er helt op til folk selv.

    Men det her er et debatforum om banker, og derfor forbeholder jeg mig ret til at ytre mig frit angående både Danske Bank, Jyske Bank og Amagerbanken samt alle andre banker for den sags skyld.

    Det er ikke ubegrundet, at aktiekursen, trods et gigantisk kapitalindskud, er faldet fra kurs 550 til 32. Man kan ikke bare tale kursen ned i kurs 32. Kursfaldet bygger det faktum, at Amagerbanken står overfor afgrund dybe problemer.

    #154164
    AnonymForfatter
    #154178
    mrgryForfatter

    Lad mig gøre det helt klart, GP:

    Er det ABSOLUT nødvendig at blande Amagerbankens økonomi ind i denne debat?

    Du forholder dig som sædvanlig ikke til kritikken, men prøver at snore dig (u)elegant forbi. Men hvis du nu virkelig er så snæversynet, lad mig venligst skære det ud i pap:

    1) Fakta er, at du har startet forskellige fem (5!) tråde om Amagerbanken siden marts 2010. Alle tråde omhandler ikke just om positive historier.
    2) Fakta er, at du mindst i tre (3) andre tråde, som er startet af andre, har skrevet negativt om Amagerbanken siden marts 2010.
    3) Fakta er, at når du er meget uenig med andre brugere, kan du begynde at tilsvine personen med navne eller deres evne til at stave forkert.
    Derfor min kritik at du spammer dette ellers glimrende forum. Jeg noter mig samtidig, at jeg ikke er ene om min kritik.

    Jeg har ikke sagt, at du ikke kan dokumentere dine til tider interessante analyser. Men det som jeg siger, er, at du da for pokker må forstå, at jeg (med flere) synes, at din hertz mod Amagerbanken er for meget og under lavmål.

    Du opfører dig nærmest som et forkælet barn, som skaber sig, når du ikke får ret eller noget går dig på.

    #154198
    AnonymForfatter

    Enig. Denne tråd er en debat om Danske Bank – ikke om Amagerbanken. GP plejer ikke at have problemer med at starte sine egne tråde om Amagerbanken, så kan han ikke holde sig til det – og blande sine holdninger til Amagerbanken uden om et emne, der ikke har med denne at gøre? Sagligt eller ej (og jeg ved godt hvad jeg mener om sagligheden) er det fuldkommen uvedkommende, og svarer til at blande OB’s målkrise ind i en debat om hvorfor Brøndby spiller dårligt.

    #154308
    AnonymForfatter

    Der ligges oftest et forkert perspektiv på enhver diskussion om banker. Og bankerne er ikke sene til selv at gøre det for at få opmærksomheden væk fra hvad der egenligt er i vejen.
    Perskeptivet er ofte mikorøkonomiske i deres indgangsvinkel tangerende til at være navlebeskuende ligefrem husmor økonomi agtige.

    I et overordnet perspektiv kan jeg slå fast at bankerne herhjemme som i USA ikke har formået at lave en simpel udbuds og efterspørgelses analyse i forhold til især lån til bygherrer.

    Jeg har i de sidste 10 år prædiket for hvornår boligmarkedet ville kollapse og især indførelsen af Flekslånene har været med til kunstigt at udskyde sammenbrudet.

    Boligmarkedet fik en midlertidig prisstigning på ca. 10 år i 2003/6 som vil holde 10 år i især hovedbyområder. Og den analyse er alene bygget på forventet udbud og efterspørgelse. I denne periode går Danmarks største generation på pension uden at de forlader deres boliger i de erhvervslivs attraktive storbysområder. De ligger naturligtvis et massivt pres på boligpriserne, da de der skal overtage deres arbejde gerne vil bo tæt på arbejdet.
    Presset vil aftage med stigende dødsrate for 1940 generationen. Prispresset vil derved reduceres da det for de erhvervsaktive bliver et større udbud at vælge imellem. En række af disse vil allerede for nærværende har en (dyrt købt) bolig og vil ikke skifte bolig (de er tekniske insolvente) og de resterende vil udgøre en stadigvæk vigende størrelse af unge som vil købe bolig.
    Da mange arbejdspladser ligger i hovedbysområder vil reduktionen af boligprisen være mindst da der derved til stadighed vil være søgning til byerne. Mindre pres vil der være i andre områder især pga. at generationerne af unge bliver til stadighed mindre og mindre.

    Bare i dag kan i læse en artikel om hvordan en almindelig mand med sund fornuft tjener godt ved private investeringer og et af hans hovedråd er “følg ikke bankernes råd. De er sælgere af egne produkter!" ekstrabladet 18. April 2010

    Tillige ligger de ikke ovenstående syn ved godkendelse af lån til bolig. De red med på bølgen og har tilmed formået at få regeringen til at give borgernes penge til dem fordi de ikke kan passe deres arbejde.

    Da jeg ved bankkolapsen måtte konstantere at ovenstående sammenhæng var korrekt blev jeg stærkt rystet. Jeg troede at bankerne havde forstand på kredit vurdering for jeg bliver som privat person tilsyneladende vurderet og prissat efter min chance for at kunne tilbage betale mine lån. Her har bankerne (igen) anlagt en alt for mikro niveau betragtning og har (igen) ikke formået at vurdere storlånernes markeder men istedet for belavet sig på en række standardanalyser (som ser på en række regnskabsnøgletal). De anligger derved en fortidsanalyse som hovedgruden til deres valg om hvem der får hvor mange lån og har derved slet ingen realistisk sans om hvor verden bevæger sig hen bare få år frem i tiden.
    Så at hænge Danske Bank ud alene er helt forkert. Det er generelt en hel brache ( i hvertfald i Danmark) der slet ikke forstår den store verden vi bevæger os i.
    Det er totalt amatør agtigt og jeg troede at de direktører og analysechefer de havde ansat havde dette overblik. De får millionløn for at være dygtige. Men nej, det er blot tordensskjolds soldater som ryggklapper hinanden og siger at her går det jo godt og de folk som vi skal vælge til ledige topjobs skal jo blot være som os, for vi er jo dygtige nok. Men det var og er de så ikke.

    Lige siden at Danske Bank for år siden med deres første investeringsforening viste et dundrende ringe resultat i deres porteføje, men forøvrigt med de samme medarbejdere var i stand til at genere et rigtigt godt resultat for dem selv og det kom frem at investeringsforeningen havde købt de dårligeste investeringer fra Danske Bank selv, så opdagede jeg at det kun er business og ikke andet end business. Næste gang var da Unibank blev skabt som aktie selskab. Den kurs jeg gav ved introduktionen var ca. 150 points højere end den var få dage efter introduktionen og jeg fandt senere ud af at medarbejderene i banken alle havde forhåndskøbe aktien til en langt mere realistisk markedskurs. Der var ingen tvivl om at banken havde lagt en korrekt analyse af hvad deres reele kursværdi ville være, men de lagde oven i kursen over for deres egne kunder ved forhåndskøbstilkendegivelsen. Og sådan er der sager der hober sig op.

    Så der har aldrig været nogen grund til at have tillid til sin bank. De kan ligestilles med håndværkere med dårligt rygte. De laver et dårligt håndværk. En ting var at de tidligere var i stand til at tjene penge på at snyde folk noget andet er at de ikke engang er i stand til at forudse bolig markedets kollaps.

    Ovenstående betragtninger har jeg vendt med en filial chef i Danske Bank og hans uddannelse og indsigt var som jeg har anført her meget meget mikroniveau mæssigt.

    #154310
    AnonymForfatter

    jeg er selv kunde i Danske bank og har også selv været inde og svare på deres undersøgelse , jeg er både en tilfreds og utilfreds kunde .
    Med det mener jeg at de har nogen rigtig gode produkter og andre af deres produkter er bedre i andre banker , så jeg tager det bedste fra Danske bank og andre produkter fra andre banker hvor de er bedst og det har jeg også været helt ærlig og fortalt min rådgiver .
    Det er helt naturligt at man ønsker at få det bedste ud af sine hårdt tjente penge , jeg agter ikke at tage nogen penge med i kisten den dag jeg dør men bare forvalte mine penge fornuftigt mens jeg lever , er hverken rig eller noget men der er alligevel ting man kan gøre .
    Jeg bruger Mybanker rigtig meget , super hjemme side til at sammenligne priser på forskellige produkter .

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.