hvad skal man investere i?

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Indlæg
  • #153820
    AnonymForfatter

    Tusind tak for jeres svar allesammen, jeg synes det er meget spændende og glæder mig til at komme i gang 🙂 Jeg vil se på alle de forslag i er kommet med, og så må vi se hvad det bliver til 🙂

    #153828
    AnonymForfatter

    Hvis dine 10.000,- på 20 år skal blive til 1.000.000,- siger almindelig rentesregning at du skal have en årlig rente på 25,9%
    Jeg tror du skal være ualmindelig heldig hvis det skal blive en realitet.

    Skulle det modsat eksempelvis lykkedes dig at få en effektiv årlig rente på 8% på dine papirer, er de 10.000,- blevet til 46.600,- på 20 år.
    Herefter skal du tage højde for skatten, samt 20 års inflation.

    Hvis du vil være rig må du nok sørge for løbende at sætte penge til side.
    Søg dog endelig videre efter den bedste investering. Der kan være stor glæde forbundet med at sætte sig ind i muligheder, regler og beregninger, og så er du blevet rig på en anden måde.

    #153830
    AnonymForfatter

    Jeg må hellere begynde med at sige, at jeg selv har købt en hel del andele i nævnte vindmøllelaug, blot så du ved hvordan min holdning til projektet er.

    Men, for at svare på dit spørgsmål, så har vindmøllen som udgangspunkt en levetid på 25 år. Derfor vil værdien af vindmøllen, og derfor også andelene, være nedskrevet ned til 0,- kr efter de 25 år. Hele ideen med at købe andele i vindmøllen er, at den helst skulle indtjene mere end den bliver nedskrevet. 1 andel skulle gerne give lidt over 500,- kr skattefrit pr. år (op til pt. 3.000,- kr), “give or take" lidt, alt efter som vinden blæser. Det vil sige at for 5.000 kr tjener du over en periode på 25 år 12.500,- kr kun på vindmøllen. Nu er regnestykket noget forsimplet, men det viser princippet hvorfor det er “ok" at værdien bliver nedskrevt til 0,- kr over 25 år.

    Du kan evt. også svinge forbi http://www.middelgrunden.dk/ og læse noget om hvordan det er gået vindmølle-lauget der. Endelig er der også tegningsmateriale hos Hvidovre Vindmøllelaug som du nok har set.

    #153920
    grgForfatter

    Det er lidt frisk at sige at man tjener 12.500 skattefrit.

    Dels skal man huske at modregne de 4.995 det koster at købe andelen (for penge der allerede er beskattet.

    Og ikke mindsk henledes opmærksomheden på tegningsmaterialets side 7:

    Driftøkonomi år 1-7: Nettoindtægt 533

    Herefter bortfalder statstilskudet og over 25 år får man jf. budgettet “kun" 331 i snit svarende til 6,7% årligt – hertil skal så fratrækkes en afskrivning af anparten på 4% så det reele afkast er nede på 2,7% (efter inflation).

    Det kan stadigt være interessant og umiddelbart virker det til at de budgetterer konservativt, men nogen guldrandet investering er det næppe.

    #153922
    AnonymForfatter

    Ja, det er jo også derfor jeg skriver at “regnestykket (er) noget forsimplet". As in, der er en betydelig del variabler som ikke er medtaget i udregningen.

    Og ja, et vindmøllelaug er langt fra en guldgrube. Men det er et forslag til en investering som giver en skattefri indkomst og med relativ lav risiko.

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.