Er rentetilpasningslånene døde?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90961
    AnonymForfatter

    Hej jeg har et fastforrentet 4% 20 årig lån,restgæld ca 400.000, der udløber om 7 år.
    Jeg har påtænkt at konvertere til 30 år F1,der her og nu giver en besparelse på ca 40.000 pr år.
    Jeg har hørt at EU og BIS vil stille skrappere krav til bankers og realkreditinstitutters sikkerhed. Det vil vel betyde større omkostninger og stigende rente på F1 lån, hvis det overhovedet bliver muligt at optage disse lån.
    Hvad med F3/5 , eller??
    Er der nogle der har et godt forslag?
    Lause

    #153670
    MichaelForfatter

    Der er intet vedtaget, så slå koldt vand i blodet. Der er ingen grund til at drage forhastede konklusioner på baggrund af spekulationer og et ikke-vedtaget forslag.

    Når det er sagt forstår jeg slet ikke, at du vil omlægge et udmærket billigt lån med kort løbetid til et 30 årigt lån. For det første er beløbet så lille at det ikke kan svare sig. For det andet bliver det nye lån langt dyrere set over de 30 år.

    Hvis du endelig VIL i flex vil jeg hellere anbefale et 10 årigt F1 lån.

    #153672
    thsvForfatter

    Jeg kan godt forstå, at du vil omlægge et dyrt lån, som et 7-årigt lån jo er.

    Jeg ville vælge 4% 20 år, når beløbet ikke er større.
    Så sparer du ikke helt så meget, men får afdraget lånet på 20 år.
    Alternativet er F1T i RD med samme ydelse, eller startløbetid 20 år, så ydelsen ikke forhøjes, når F1-renten stiger.

    F1-lånene er ikke døde endnu, men kommer i en eller anden form.

    Du kunne osse omlægge til Boligprioritet, og selv bestemme afdragshastigheden, rente pt. 2,5% og opefter (men ikke noget adm.bidrag).

    #153676
    AnonymForfatter

    Jeg er helt enig med Michael. Lad os nu afvente og se hvad det hele ender med.
    Selv Realkreditrådet slår koldt vand i blodet.

    Til thsv: Pgl. har jo et 20 årigt 4% lån.

    #153680
    thsvForfatter

    Nej, trådstarter har et 4% obl.lån med 7 års løbetid, som lånet ser ud idag!

    Ydelsen på 400.000 er 5.650 kr hver måned, hvor et nyt lån over 20 år koster 2.730, selvom restgælden stiger til 420.500, ved 10.000 kr til låneomlægning og kurs 97,5 på nyt lån. Det er næsten 3.000 kr mere hver måned.

    #153682
    AnonymForfatter

    Grunden til at jeg overvejede F1 var , at mit nuværende lån koster ca 60.000 pr år, og dette ville reduceres til ca.20.000. Det giver en vis flexibilitet. Jeg kan vælge at spare dem op,afdrage på lånet ved de årlige fornyelser,indbetale på pensioner, eller bare til tant og fjas. Jeg har 3-4 år inden jeg kan gå på pension, hvor jeg kan indfri restgælden, hvis renten bliver ugunstig høj.

    #153684
    AnonymForfatter

    Det, der kan spares, er forskellen i renten på 4% lånet og et F1 lån. Resten af “besparelsen" skyldes omlægning fra en afbetalingsperiode på 7 år til 30 år. Mindre årlige afdrag kan være en udmærket løsning, hvis man har behov for pengene til noget andet. Men hvis det alligevel er hensigten at betale lånet ud i løbet af 7 år, skal det måske overvejes, om besparelsen er stor nok til at opveje usikkerheden ved F1 lånet. Omkostningen ved omlægningen er ca. 20.000 kr., mens første års besparelse er 2-2,5% i rente – 8-10.000 kr. Ingen ved, om denne besparelse fortsætter i de kommende år. Dertil gebyr for ekstraordinære afdrag.
    Hvis man virkelig ønsker fleksibiliten ved de mindre afdrag, så man kan bruge pengene til pensionsopsparing, tant og fjas eller whatever, og man er parat til at betale omkostningerne og leve med usikkerheden, så må det rigtige lån være et afdragsfrit F1 lån over 30 år. Lige nu er renten så lav på rentetilpasningslån, at man kan få en bedre forrentning af pengene ved indskud i banken eller ved at købe obligationer med kort løbetid.

    #153686
    AnonymForfatter

    Det er så godt som 100% sikkert, at rentetilpasningslånene ikke får lov at køre videre i deres nuværende form.

    At de skulle være helt døde, tvivler jeg på, men der vil komme nogle ændringer i forhold til kapitaldækningen på lånene.

    Et bud kunne være at realkreditinstitutterne skal stille noget mere sikkerhed for korte obligationsudstedelser, hvilket vil slå igennem i bidraget. Eksempelvis kan man forestille sig et kompromis, hvor flekslånene kører videre med mulighed for F1, men hvor bidraget (grundet kapitalbindingen) stiger til 1,5% eller 2% mod i dag ca. 0,6%.

    Dermed vil renten på flekslån og fastforrentede lån, på det givne tidspunkt, komme tættere på hinanden.

    #153690
    thsvForfatter

    Flexibilitet! er nøgleordet.

    Jeg ville omlægge til boligprioritet i banken, der jo er en slags kassekredit, og kan bruges som nedsparingslån, da der kun betales rente af det hævede beløb.
    Læs om lånet, f.eks. her:
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b%2baf%2bbolig/Nordea%2bPrioritet%2bSDO/79812.html

    Der er gode chancer for at slippe oprettelsesgebyr, hvis du ikke skal forøge dit lån.

    Renten er variabel, og følger Nationalbankens sats for indskudsbeviser, og er pt. 2,6%, mens der ikke som ved F1-lån eller 4% obl. skal betales adm.bidrag, det er medregnet i rentemarginalen på de 1,9% (0,7%+1,9%=2,6%). Skulle renten stige til f.eks. 4,5%, koster 400.000 kr trods alt kun ca. 25.000 kr i renter ved 6,4% og fordelen af at indestående forrentes med samme rentesats.

    1,5 % stempel overføres fra realkreditlånet, så omk. er 1.400 kr til tinglysning og Nordeas gebyrer, opgivet til 3.800 kr, og evt. skal din ejendom vurderes.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.