Kort rente på lang sigt ? over 5 % ?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90934
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Vi har et realkreditlån på ca 2,5 mill (5% fast m/afdrag), ca 2 mill friværdi, 1 mill brutto løn (ingen andre lån) – i slut 30’erne og forventer at bo i huset ca. 10 år mere.

    Man hører meget om forventningerne til den korte rente, og man kan nemt få det indtryk at den vil stige “meget" – men hvad er “meget" ? og hvad er “kort" vs. “lang" sigt i denne verden.

    Hvis den korte rente fordobles (er det meget?), så er den jo stadig under niveau af vores nuværende fast 5% og hvor realistisk er det at det sker inden for de næste 10 år ?

    Vi overvejer varianten af flekslån (m/afdrag), hvor ydelsen er fast (hvor flex netto ydelse = nuværende fast netto ydelse ~14000) og hvor løbetiden justeres (nedbringes dermed med ca 7 år til 20 år).

    Lyder det som en skidt kombination eller skal vi bare blive i vores traditionelle lån eller evt. GarantiLån/renteMax ?
    Hvad er jeres generelle holdning til den variant af flekslån (fast ydelse/variabel løbetid) ?

    På forhånd tak for jeres input.

    #153328
    thsvForfatter

    http://www.realkreditraadet.dk/Default.aspx?ID=317

    Kort rente er typisk i intervallet 2-6%, mens lang rente er 4-8%.
    Den nuværende korte rente er historisk lav.

    F1T eller 4% 20 år er nok de realistiske valgmuligheder lige nu.

    #153334
    AnonymForfatter

    Jeg ville nok blive i 5% med afdrag.

    Hold jer langt væk fra Garantilån / Rentemax – der betales for meget for rentesikkerheden.

    #153388
    AnonymForfatter

    4% fast m/afdrag, 20år løbetid = restgæld i 2020 = 1.464.330
    max6%, 20år loft, 20år løbetid = restgæld i 2020 = 1.305.220
    5% fast m/afdrag, 30år løbetid = restgæld i 2020 = 1.811.930 (dvs. vores nuværende lån)

    Mht. at der betales en for høj ‘forsikring’ på garanti/max lån – er det så målt i forhold til ren F1, for hvis jeg ser på ovenstående så er det netop det lån der giver mig den laveste restgæld i 2020 (uden at medregne evt. konverteringsgevinster på de andre lån). Jeg kan dog ikke se hvilken rente alle terminerne frem til 2020 er beregnet med for max6% .

    Hvad er jeres holdning til flex varianten hvor ydelsen ligger fast og løbetiden er variabel (altså omvendt af normale flekslån) ?

    #153390
    AnonymForfatter

    Du sammenligner et 20 års lån med et 30 års lån – så er det jo klart at restgælden er lavere efter en årrække på 20 års lånet hvor det månedlige afdrag jo naturligvis er størst!

    Ulempen ved Garantilån/Rentemax er at du betaler et rentetillæg på ml. 0,25% og 0,75%. Derudover sker indfrielse normalt til kurs 105 mig bekendt.

    #153402
    AnonymForfatter

    Tak for dine kommentarer, jeg var ikke opmærksom på indfrielseskursen ville være 105.

    Hvis jeg har lavet simuleringen rigtig så er der umiddelbart ikke så stor forskel på den månedlige ydelse på de 3 lånevarianter i ovenstående eksempel.

    For mig er det ikke så vigtigt om mit lån løber 10, 20 eller 30 år, da jeg forventer at skulle flytte om 10 år.

    Månedlig ydelse på niveau med mit nuv. 5% fast m/afdrag og lav restgæld om 10 år er mine vigtigste kriterier – hvilken lånevariant vil være den bedste ud fra dette scenarie ?

    Hvad er jeres holdning til flex varianten hvor ydelsen ligger fast og løbetiden er variabel ?

    Mht rentetillæg på Garanti/Maxlån, så er det, for mig, til at leve med, hvis slutresultatet for mig (jvf ovenstående) er bedre end mit nuværende udgangspunkt.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.