Hvem vil låne mig til et billigt hus?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90931
    AnonymForfatter

    Som boligmarkedet ser ud nu er jeg i den heldige situation at der har ude på landet er huse i en prisklasse hvor jeg kan være med. Desværre er jeg i den uheldige situation at kreditforeningerne ikke er særlig vilde med at låne til så billigt et hus (læs usælgeligt – hvilket jo også er gunden til at jeg har råd!).

    Desværre er jeg samtiddig gået galt af min bankdame og kan overhovedet ikke få hendes tal/udregninger til at passe med mit eget buget, og forstår derfor ikke rigtigt hendes argumentation for afslaget.

    Hvis det jeg selv har kunnet finde ud af er rigtigt, så vil jeg kunne bo ca. 1000 kr/md billigere end i min nuværende (billige) lejebolig. De 1000 kr ville jo så gå til vedligehold, men alligevel.

    I hendes udregning ville jeg have ca. 2700 i rådighedsbeløb. Hvis dette var rigtigt er et afslag jo logisk, men selv KAN jeg altså IKKE knibe det under 5000 hvordan jeg end vender og drejer det.

    Nogen der har en ide om hvor jeg kan henvende mig med lidt håb om velvilje?
    Jeg er i tvivl om nogen vil synes at 5000-5500 kr/md er nok i rådighedsbeløb til en enlig, men det må da forsøges.

    Og nu ved jeg godt at I vil sige at jeg skal gå til hende igen, men jeg føler at jeg alt i alt har fået en ret inkompetent behandling, så det vil nok næsten være det sidste råd jeg ønsker at følge.

    #153308
    testForfatter

    det burde jo være en simpel sag at du mailer dit regneark til banken og dokumentere dit rådighedsbeløb. Noget andet er at forsikringer, renovation og varme næste altid er dyrere i et hus ind i en lejlighed. Noget helt andet er at en bank altid i princippet kræver dobbelt sikkerhed af almindelige mennekser. Det betyder at de dels skal ha pant i det de låner til og at de dels skal være sikre på at du kan betale det du kommer til at skylde hvis pantet viser sig værdiløst. Så selv om at dit rådighedsbeløb er stort nok kan du sagtens få et nej grundet den manglende omsættelighed af dit pant.

    Og ja det virker grotest at man bare skal hede Bagger og være fræk nok.

    #153324
    AnonymForfatter

    Hvorfor prøver du ikke at få et tilbud fra en anden bank? Så kan du jo se om de også regner dit budget forkert ud – hvis de gør, ja så må du jo få dem til at forklare hvor forskellen på dit og deres er.

    Mvh.

    #153326
    MichaelForfatter

    Kan du ikke lige skrive her hvilke poster du har medtaget i dit budget? Du behøver ikke angive beløb – blot posternes navn.

    #153424
    AnonymForfatter

    Løn efter skat (ifølge årsopgørelsen)
    A-kasse incl efterlønsbidrag
    Pensionsindbetaling
    Licens
    Telefon + internet
    Mobiltelefon
    Indboforsikring
    Gruppelivsforsikring

    Bilforsikring
    Ejerafgift
    Benzin
    Vedligehold bil
    Vægtafgift trailer

    Alle ovenstående beløb udregnet efter sidste års forbrug, eller de sidste måneder ganget op hvor jeg har skiftet udbyder (bla. telfon m.m.)eller seneste takst ved faste beløb.

    Boligkøbet:
    Vedligehold (i henhold til min bankdames papirer)
    Vand (udregnet ud fra mit nuværende forbrug)
    Varme (fra salgsopstillingen – ser rimeligt ud)
    El
    Nettoudgiften i salgsopstilllingen rundet noget op. Desuden er der indregnet mit egen forsikringsselskabs husforsikring, som er lidt højere (og bedre dækning) end i salgsopstillingen.

    Det er den korte version, for jeg har en hjemmeboende datter ca. 3 år endnu, men der skal jo også være råd til at blive boende når børnepengene forsvinder. Derfor kan jeg heller ikke bevise at jeg kan klare mig for de 5000 jeg selv tror er realistisk.
    Men når jeg tjekker mit forbrug via Dankortet (hvilket +/- modsvarer rådighedsbeløbet) det sidste år så har jeg brugt ca. 75.000 fordelt over året (incl en konfirmation og en ny fryser).
    Og det sidste år har jeg ikke følt det har været snert – jeg har altid skullet klare mig for lidt.

    Så skal jeg måske også huske at sige, når ret skal være ret,at en af forskellene HAR jeg opdaget. Lønen som banken har udregnet efter var for 2008. Den jeg har regnet efter er for 2009 hvilket efter nøjere gennemsyn faktisk er 1000 mere om måneden.
    Men det ændre ikke på at der stadig er langt fra 3700 til 5500. Og jeg HAR tjekket at det ikke er prioritetydelsen der er forskellig.

    #153438
    AnonymForfatter

    hm, ja jeg kan se, at du har opstillet din budget konto- og ja det kan være, at du kan leve “på en sten"- de færeste kan- og det er flot.
    Men når det kommer til stykket, så har alstå bankerne andre regler og de tager ikke dit ord for givet.
    Som Generalen skrev, du skal som enlig min. have 5500- gerne mere, da de forudsete udgifter kan blive store.
    Du skal også medregne renovation, ejerforening gebyr mm. Udgifter stiger væsentligt når du flytter ind i huset…

    #153440
    AnonymForfatter

    I bugettet er der indregnet 12.000 om året til vedligehold.
    Renovation, ejendonmsskat, ejendomsværdiskat, skorstenfejer ifølge salgsopstilling er også indregnet.
    Jeg har før ejet hus sammen med min exmand, så jeg HAR været husejer og er altså ikke helt grøn!

    Men jeg tror måske tråden er ved at tage en lidt forkert drejning i forhold til hvad jeg ville med den til at begynde med. Men jeg kan godt se jeg ikke har været særlig klar.

    Jeg fik indtryk af at det ligeså meget var et problem at jeg vil låne til at hus der er så billigt (350.000)at værdien af at stille det som pant er for usikkert. Og det var måske især gode råd til hvem der måske ikke er så strikse med DEN del, jeg søger.

    Pointen med bankens udregninger kontra mine er primært at jeg ikke rigtig stoler på min bank(-rådgiver)og derfor søger nye veje.

    #153442
    NultopskatForfatter

    Problemet er nok snarere at du er helt nede på 350.000 kr…og som du selv nævner huset er nok svært at sælge.

    #153444
    AnonymForfatter

    Ja det er lige det jeg har sagt.

    Men er der nogle løsningsmuligheder på det problem?

    udover at se på dyrere huse hviket jo altså heller ikke er en løsning!

    #153476
    thsvForfatter

    Jeg har hørt, at BRF er lidt lempeligere i deres kreditvurdering, men om det osse gælder ved billige huse, hvor omk. ved en tvang jo er relativt højere, det ved jeg ikke.

    Er der ikke en god lokalbank i området, hvor de behandler folk ordentligt, og kan vurdere om dit eget opstillede budget er forsvarligt.

    #153484
    AnonymForfatter

    Jeg synes du skal prøve at få økonomien ved huskøbet vurderet af en anden bank.

    Dog vil jeg sige at bankerne vurderer forholdsvis ens. Hvis du allerede har fået afslag et sted, er der rimelig god sandsynlighed for du også vil få afslag de andre steder.

    De fleste banker kræver et rådighedsbeløb på 6.500 for enlige + 2.000 – 2.500 pr barn.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.