Parken Aktie

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90930
    AnonymForfatter

    Hejsa…

    Jeg har et par 1000 kr eller 5ooo til overs. Kunne godt tænke mig måske at prøve at købe lidt aktier i Parken da kursen er lav for tiden… men kan man købe for så lidt… Kan det betale sig.. kan man købe enkelte osv… Er helt ny på området

    #153300
    AnonymForfatter

    Kender du den eksakte økonomiske situation i Parken SogE for tiden?
    At købe for 1.000 er for lidt pga. kurtagen – 5.000 kan måske give mening hvis du har en bank med lav kurtage, men stadig i underkanten.

    #153310
    AnonymForfatter

    Det er muligt at købe minimum én aktie til en kurs d.d. på 119,50 danske kroner.
    Som sagt befinder Parken S&E sig i en ekstraordinær situation med en gæld til Nordea på 1,9 mia. kroner og et underskud for 4. kvartal 2009 på ca. 250 mio. kroner.

    Kursen er i sidste uge faldet med ca. 10% pga. en emission, dvs. en udspændning af de nuværende aktier. (Nye aktier udstedes for at skaffe kapital).

    Kursen har nu ‘stabiliseret’ sig på omkring 115 – 120 kr. de sidste par dage, om den skal den ene eller den anden vej i på den korte bane vil tiden vise. Dog skal der dog ske en masse for at holde skuden ovenvande.

    Omvendt er kursen som du siger også historisk lav, man kunne jo ‘tro’ på en rekyle efter de heftige fald.

    God fornøjelse.

    #153332
    AnonymForfatter

    Parken er en højrisikoaktie, og det svarer nogenlunde til at købe en lottokupon.

    Din chance for gevinst vil jeg mene er relativ lille. Der er ikke udsigt til overskud de kommende år i Parken, og de er i den grad afhængig af tålmodigheden hos den største kreditor (Nordea).

    Dit køb (for under 5000) er derfor kun naturligt hvis du er FCK fan eller har en naiv tro på den store kursgevinst indenfor nogle år.

    #153368
    AnonymForfatter

    Idag er kursen faldet med godt 9%…

    I forbindelse med udstedelse af nye aktier i sidste uge blev aktieværdien halveret!

    #153396
    PrasmusForfatter

    Jeg kan ikke svare på om Parken er en fornuftig investering eller ej, det jeg vil kaste lidt lys over, er dit spørgsmål om det kan betale sig at købe for så lidt.

    Som andre har sagt, Parken aktier kan købes som 1 stk af gangen. Når du køber, skal du være klar over at udgifterne måske er så høje, at aktien skal stige rigtig meget, før du har tjent på købet.

    Et eksempel er køb via Nordea onlineinvestering. Her koster det altid 0.1% i kurtage (betaling til banken) dog mindst 29kr. Dvs. om du køber for 1.000kr eller 29.000kr så betaler du det samme i kurtage. Dertil kommer et gebyr for beholdningsændring af depotet for hver dag der sker en handel, det er vistnok 12,50kr.

    Sagt på en anden måde, har du købt for 1.000kr, har du i eksemplet betalt 41,50kr i omkostninger, hvilket igen gør at du først har tjent på handlen når aktien er steget over ca. 8,3% (du får ca. samme omkostninger ved salget, derfor 2×4,15%).

    Handler du Nordeas egne investeringsforenings papir, betaler du ikke minimums kurtage, men blot de 0.1%, lige meget hvor meget eller lidt du køber for. Dog betales der der stadig for beholdningsændringen.

    Andre banker og investerings foreninger har tilsvarende omkostninger, men afviger lidt i pris og opbygning.

    #154046
    AnonymForfatter

    Aaaah! At sammenligne Parken aktier med en lottokupon, den holder altså ikke. Muligheden for at Parken går konkurs, er det den samme som at vinde Jackpot i Lotto?

    Det er rigtigt at Parken aktien er en høj risiko, men det er også den risiko man må tage, hvis man vil have et godt afkast. Alternativt kunne du også sætte dine “små" 1.000 kr. i banken. Sikre penge, men med et relativt lavt afkast.

    Som jeg ser det, så skal Parken over en “hurdle" som hedder 2012. Overlever man der, så er der penge at hente. Parken er mange ting og fodbolden udgør kun en 5. del, men samtidig er det hele sjælen bag Parken. FC København skal i Champions League gruppespillet min. en gang inden for 5 år. Er det realistisk? Jeg synes bestemt at Danmark har fået bedre forudsætninger for at gøre det godt i Europa og især FC København. Der er også forsat stor interesse for og omkring FC København.

    Lalandia har også gjort det godt. Selvom man solgte feriehuse og tjene ca. 160 mio. kr. på dette, så tjener man isoleret set næsten 30 mio. kr. på Lalandia.

    I Parken Venues kan man nok ikke presse flere arrangementer og koncerter ind.

    Fitness dk er også rentabelt, dog har man haft en voldsom nedskrivning.

    I det hele taget lægger Lars Johansen op til en helt anden strategi end Flemming Østergaard, som jo var: “Ekspandere koste hvad det vil." Man har et godt brand og dermed et godt grundlag, men man har ikke haft godt nok styr på omkostningerne.

    I Skrivende stund kan én Parken aktie erhverves for 91,50 kr. Ved ikke om det er gjort rigtigt, men jeg har regnet mig frem til at dens indre værdi pr. aktie er ca. 129 kr.

    #154050
    AnonymForfatter

    Jeg mener ikke at man skal negligere risikoen for parken kan gå konkurs.

    Derudover er konkurs ikke den værste risiko aktionærerne står over for.

    En langt større risiko er, at gældsspiralen kan føre parken ud hvor man får meget vanskeligt ved at refinansiere sine forpligtelser i takt med de eksisterende forfalder, hvilket kan ende med at Nordea må konvertere dele af gældsposterne til aktier til en kurs, der er så lav, at de gamle aktionærer udvandes i helt ekstrem grad.

    En gældskonvertering kan dermed være næsten lige så slem for aktionærerne, som en decideret konkurs.

    Mit råd er: Lad være med at købe Parken aktier!

    #154054
    AnonymForfatter

    Enig, men samtidig kan man sammenligne Parken (FC København) med Real Madrid – du kender nok ordsproget – “Too big to fail." Men du har ret, på et tidspunkt må galskaben stoppe.

    #154056
    AnonymForfatter

    Iøvrigt kan det kortes ned til: “Tror i FC København vil gøre det godt ude i Europa de næste 5 år?." De andre virksomhedsområder er jeg ikke nervøs for. Ser Nordea Potentiale, så skal de jo nok få lang snor. Nordeas best case-scenario er at det går godt for FC København. Men det må de som sagt bevise de næste 2 år. Det er uden tvivl præmiepenge, TV-indtægter og naturligvis entreindtægter, som skal sikre deres eksistens.

    #154058
    AnonymForfatter

    Som alle andre skriver giver det ingen økonomisk mening at handle for så lidt da kurtage ødelægger fordelen ved aktier. Når det er sagt er der en masse andre forhold man bør tage højde for som “aktie-investor", f.ex. risikovillighed vs. afkast. Tidshorisonten er noget helt andet og normalt bør man aldrig købe aktier med forventning om korttid afkast. Desuden er det utvivlsomt at man bør sprede sin investering over mange aktier for at minimere risikoen. Noisetrading/daytrading er ikke profitabelt til trods for at nogle folk måske er af anden opfattelse.

    Når alt dette er sagt skal du da overveje om du anser din investering for ren økonomisk eller af andre årsager. Man kunne forestille sig at det kunne give fodboldfans et ekstra kick at følge kampe. Man får vist gratis billeter som aktionær, og desuden kan det vel anses som “lærepenge" til at sætte sig mere ind i generel portefølge optimering 🙂

    #154102
    AnonymForfatter

    Så lige denne kommentar. Gud hvor er det uintelligent skrevet! Ved du overhovedet hvad der ligger til grunde for, at Parken aktien blev “halveret"?

    Med hensyn til Parken aktien, så er det rigtig nok en smule sjovere hvis man er fan af FC København. Som en rigtig nok skriver, så kan man en gang imellem få gratis billetter til deres hjemmekampe. Udover det er der også nogle andre fordele i form af rabatter til f.eks. Fitness dk. Men man kan hurtig lade sig forblænde af, at være fan og dermed hæmme ens rationelle tankegang, som jo er: “Optimering af ens rådighedsbeløb."

    Jeg mener at Parken aktien er et risikabelt sats, men et sats der er værd at overveje. Ellers er FLSmidth også værd at overveje. Evt. kunne du sætte dine “små" 1.000 kr i banken og samle flasker. For panten kunne du købe Keno lodder. Taber du, så har du stadigvæk dine penge i banken, som trækker renter.

    #154104
    AnonymForfatter

    “I forbindelse med udstedelse af nye aktier i sidste uge blev aktieværdien halveret!"

    Og det var denne kommentar jeg henviste til…

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.