Bank ændrer tilbud

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • FjernsynForfatter
    Indlæg
  • #90928
    FjernsynForfatter

    Jeg skal forhøje mit lån i min bank grundet, at lejligheden skal overdrages i mit navn.

    Efter et møde i banken, og bankens efterfølgende vurdering af lejligheden, så responderer banken positivt tilbage. Jeg afventer derfor at min kontaktperson sender et tilbud/oversigt over finansieringsformen, hvilket ikke er sket ca. en uge efter. Jeg kontakter derfor banken, og får i den forbindelse forklaret at min kontaktperson i mellemtiden er blevet sygemeldt, og modtager derfor tilbuddet af en anden medarbejder. Det fremsendte tilbud er jeg utilfreds med, og beskriver i mit svar til banken, at jeg ønsker en mere overskuelig finansieringsform. Jeg modtager derfor et nyt tilbud, som matcher mit ønske, og accepterer derfor dette. Mailkorrespondancen afsluttes med, at resten vil udfærdiges så snart min normale kontaktperson er tilbage.
    Da jeg ikke har hørt noget efter ca. én uge, så rykker jeg banken. Jeg modtager svar fra endnu en ny medarbejder (altså nr. tre), som lover at overtage sagen såfremt min kontaktperson ikke bliver rask snarest. Da der endnu engang går nogle dage rykker jeg, og modtager så et opkald fra den seneste medarbejder (nr. tre). Han undskylder meget den lange behandlingstid, og begynder herefter at stille sig uforstående overfor det tilbud jeg har modtaget fra den anden medarbejder (nr. to). Han beskriver at han ikke kan forstå hvordan han har tilbudt mig det, og at han må kigge på det endnu en gang. Han understreger at det overhovedet ikke handler om hvorvidt de vil låne mig pengene eller ej, men sammensætningen af lånet/lånene. Jeg giver udtryk for, at det er jeg meget utilfreds med – specielt når man tænker på den langsommelige behandling. Vi aftaler at han kigger på det, og vender tilbage i denne uge.

    Jeg er overbevist om, at banken vil forsøge at ændre tilbudet, og ændre det, så jeg stilles dårligere end det tilbud jeg accepterede. Kan banken det?
    Jeg har arbejdet med aftalelov tidligere, og følges normale retsprincipper, så bør det tilbud jeg accepterede være bindende – eller er der omstændigheder hvor banken kan fravige disse omstændigheder?

    #153290
    AnonymForfatter

    Når du tidligere har arbejdet med aftalelov, må du også vide at mundtlige aftaler er bindende, men yderst svære at bevise.
    Derudover er der stor forskel på en oversigt og et reelt tilbud. Hvis banken bare sender dig en låneberegning står der oftest på den, at beregningen er vejledende og ikke et konkret tilbud.
    Hvis du har fået et rigtig tilbud på skrift, kan banken rent juridisk formentlig kun ændre tilbuddet på baggrund af en saglig begrundelse, som at der er fremkommet nye oplysninger om dit engagement.

    #153302
    AnonymForfatter

    Eller “markedsmæssige ændringer" som f.eks. Eik Bank bruger som argument.

    Så principielt kan alle banker skide på din aftale og falde tilbage på deres standardbetingelser – uagtet dit engagement!

    #153322
    FjernsynForfatter

    Tilbudet er tilsendt mig per mail – altså skriftligt, og uden anmærkninger eller forbehold, hvorfor det i min terminologi er et bindende tilbud.

    Forholder jeg mig til aftaleloven, så er banken bundet af den fremsendte mail, specielt da jeg har accepteret tilbudet, og grundet at der er intet i mine økonomiske forhold der har ændret sig siden.

    #153330
    AnonymForfatter

    Hvis du læser nøje efter er renten med statsgaranti variabel og der henvises til deres generelle forretningsbetingelser hvor de til en hver tid kan hæve renten hvis de markedsmæssige forhold kan forsvare det..

    I disse “finanskrise-tider" (som vist snart må siges at være slut) er det elastik i metermål!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.