banksikkerhed

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87141
    AnonymForfatter

    Er man på nogen måde dækket ind, hvis ens bank går ned? Er der noget med en garanti. Og hvor stort et beløb dækkes?
    M.V.H.
    Stine

    #106108
    AnonymForfatter

    Ja – du er dækket ind.

    Normale indskud op til 300.000 er dækket af indskydergarantien – se brochuren på http://www.indskydergarantifonden.dk/ – på nogen indskudsformer endda højere.

    I al fald ‘normale’ banker for private kunder “må ikke" gå konkurs – det vil være politisk uacceptabelt. Læs bogen “Vagthund og syndebuk" for at forstå lidt af reaktionen.

    Nej, jeg ville ikke være bekymret for mine penge.

    #106110
    AnonymForfatter

    Tak for svaret, har fundet en bank som har et tilbud for tiden, som giver 3% i rente og pengene kan frit hæves! har tænkt at indskyde 500.000 i det hele, mon ikke det er det bedste bud for tiden, når man sætter sikkerheden højt!

    M.V.H.
    Stine

    #106112
    AnonymForfatter

    Tjo, 3% på en bankkonto er jo ret pænt for tiden.

    Hvis du fortalte lidt flere detaljer så kunne jeg måske kvalificere mit svar.

    “3%" lyder ikke som en bank for ‘almindelige mennesker’. Så om det er en af dem som finanstilsynet får besked på at finde en redning for, det ved jeg ikke.

    “.. i det hele .." lyder som om der er mere end et alm. indskud. Indskydergarantien dækker naturligvis ikke indskud af “ansvarlig indskudskapital"/"garant-indskud" o.lign

    ½ % mere på 500.000 kr svarer til cirka 200 kr om måneden. Ikke nogen heregård men vel OK.

    #106114
    AnonymForfatter

    Der findes da vist ingen banker hvor du d.d. kan indskyde penge på en almindelig indlånskonto og få 3% i rente uden opsigelse, men der findes flere sparekasser, hvor du ved at binde pengene i f.eks 1 år kan få 3 -3,5% i rente, eller som af og til har tilbud om indskud på såkaldte højrentekonti, men måske er der derimod tale om et aftaleindskud.

    Stine, det kan da ikke være i Nordea, hvor du har haft dine investeringsbeviser, men jeg ville da gerne have oplyst den bank, der giver dige hele 3% d.d., for det er vel ingen hemmelighed???

    Iøvrigt ville jeg aldrig – når du er så velhavende – sætte pengene ind på en indlånskonto, men derimod købe lavtforrentede obligationer med kort løbetid, som altid vil give lidt mere end i forrentning, især da en (mindre) del er skattefri kursgevinst.

    #106116
    AnonymForfatter

    Obligationer kræver 1 års investeringshorisont (+/-) for at dække handelsomkostninger (eller ½ år hvis de udløber efter denne tid). Stine Jensen nævner ‘uden opsigelse’, men ikke noget om horisonten.

    #117470
    AnonymForfatter

    Hej Stine

    Andelskassen i Slagelse giver enten 4,25 eller 4,5 %
    i rente på 3 måneders opsigelse og de er rigtig behagelige at snakke med. Er selv kunde der.

    venligst Anna H

    #117472
    AnonymForfatter

    Spred din opsparing på to banker, så er du dækket 100%

    Eksempelvis får du 3,75% i Skandiabanken, og det er en ret solid bank uden konkursrisiko.

    #117474
    AnonymForfatter

    Tråden blev oprettet i 2005 – hvad med NR!!!??

    #117550
    AnonymForfatter

    I øjeblikket giver banken “Northern Rock" en garanti for alle indskud uden begrænsning, og garantien er sikret af den britiske regering. Garantien er foreløbig sikret til udgangen af februar 2008. Banken giver 5% i rente uden binding af nogen art.
    Hvis jeg var i dit sted, ville jeg dele de 500.000 kr. i 250.000 kr. i Northern Rock og 250.000 kr. i Morsø Sparekasse. Se videre i dette indlæg om Morsø Sparekasses toprentekonto:
    Denne konto er der heller ingen binding på, og der skal indsættes mindst 250.000 kr. for at opnå en cibor-rente fratrukket 0,25%. Det svarer stort set til en rente på 4,5% p.a. Der er øjensynligt ikke nogen særlige betingelser for at oprette denne kontoform.

    #117572
    AnonymForfatter

    Hmmm interessant….. Hvorfor dog dele????

    #117574
    AnonymForfatter

    Jeg foreslår at dele, da garantien i Northern Rock alene gælder et par måneder frem fra nu. Derefter er bankens kunder omfattet af den generelle garanti fra finanstilsynet, der omfatter samlet tilgodehavende i banken på op til 300.000 kr. pr. kunde med fuld dækning.
    Ved at dele indskuddet på 500.000 kr. på de 2 banker, er der 100% dækning for indskuddet. Bemærk samtidig, at der mindst skal indskydes 250.000 kr. på toprentekonto i Morsø Sparekasse for at få den højeste indlånsrente på ca. 4,5 % p.a. (ciborrente fratrukket 0,25 %).

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.