Gode råd er dyre..

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90893
    AnonymForfatter

    Er faldet over den her side i min søge på nettet efter den bedste løsning på boliglån.

    Min nuværende situation, står jeg med et banklån på 950.000 i en Andelsbolig
    jeg har en årlige rente på 6,5% fast forentet og står så til og skulle afdrage 6800 om måneden.(Jyske Bank) hvilket jeg synes er helt vanvittig,men såen er bankverden måske bare..

    jeg har hørt at jeg vil kunne få mere ud af et realkredit lån,,først troede jeg det kun var ejerboliger der kunne det,men det er vist laver
    om?

    Synes det er lidt en jungel og finde rundt i,og efter en samtale med sin bankrådgiver føler man, os han har gjort en god handel på
    bankes vejene og man selv er blevet lidt snydt hehe..

    jeg kan se i nogen af de andre tråde der er nogen kloge mennesker herinde,så hvis nogen kunne give nogen goe råd vil jeg
    være meget taknemlig 🙂

    på forhånd tak

    #152846
    AnonymForfatter

    Hej
    Ja det er rigtigt at du kan optage et lån med dit andelsbevis. Dette blev lovligt ved en dommerkendelse sidste år.
    Der er dog visse forhindringer ved denne anordning.
    Den måde det virker på er at andelsforeningen låner pengene og så låner dem videre til dig. Dette betyder også at andelsforeningen hæfter for dit lån hvis du ikke betaler. Det er langt de færreste andelsforeninger der vil være med til dette.
    For kreditforeningen er ligeglad, de vil have deres penge, om det er dig eller alle de andre andelshavere som betaler, er ikke deres problem.
    Det er heller ikke alle kreditforeninger der vil låne penge ud til dette formål.
    Det du skal gøre hvis du stadig ønsker at låne pengene er at tage kontakt til bestyrelsen i din andelsboligforening, for lån med pant i foreningens ejendomme skal godkendes på generalforsamlingen med det beslutningsflertal der står i vedtægterne. Du skal overbevise bestyrelsen, de andre andelshavere samt kreditforeningen om at du må låne penge..

    #152850
    thsvForfatter

    Hvordan kan du kalde den rente vanvittig?

    Nye fastforrentede lån til andelsboliger koster typisk omkring 8% i rente.

    Rente på dit nuværende lån: ca. 5.150 kr om måneden, som skat betaler de 1.700 kr af.

    Tror du det er gratis at låne 950.000 kr?

    #152868
    AnonymForfatter

    http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/151605/

    Mon ikke det bliver lodret op ad bakke at få et realkreditlån igenem?

    Jeg forstår ikke, du føler banken har snydt dig. Du har haft en samtale og fået forevist beregninger og tal i banken, renter osv, som du har skrevet under.

    Hvem har ansvaret for at sige stop, hvis handlen er i den andens favør?

    #152872
    AnonymForfatter

    Da jeg prøvede at google emnet fandt jeg dette link

    http://www.nykredit.dk/privat/info/bank/laan-i-andelsboligen.xml

    Som jeg læser det er det da ikke foreningen der optager lånet og derefter låner pengene videre.

    Jeg må hellere sige med det samme at jeg langt fra er nogen ørn til økonomi og først for nylig er begyndt at interessere mig (meget) for penge og økonomi generelt.

    Men er jeg galt på den her??

    #152874
    AnonymForfatter

    Det link der henvises til er til et banklån, og ikke et realkreditlån.

    Andelshaveren kan IKKE tage lån i kreditforeningen til finansiering af sit andelsbevis. Det er selve foreningens gæld der optages i kreditforeningen – enten i forbindelse med opførelse, senere forbedringer eller omprioriteringer.

    Det der er blevet åbnet op for er, at man som andelshaver kan tage lån i banken, hvor banken får pant i den enkelte andel. Dette vil de fleste (læs: alle) andelsboligforeninger være med til, og bestyrelsen skal formelt godkende det ved, at de underskriver en blanket, som banken sender til dem.

    Tidligere var bankens sikkerhed en transport i et fremtidigt provenu ved salg – nu tager man typisk pant i den enkelte andel.

    For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, mener jeg, at du har meget favorable vilkår med den rente du har, og som en anden har sagt, synes jeg heller ikke, at den ydelse du nævner virker voldsom, i forhold til lånets størrelse.

    #152876
    AnonymForfatter

    aha. kan da egentlig godt selv se nu, at jeg var galt på den 🙂

    #152928
    AnonymForfatter

    Okey først lige tak for jeres svar..

    thsv

    Roolig nu,,jeg synes bare det lød meget højt,men jeg kan regne ud NU det er meget normalt,,
    Generelt mener jeg bare banker tjener for meget på deres kunder,med gebyér og hvad har vi,men det er en helt anden snak jeg tror
    vi lader ligge..
    Og ja jeg troede da selvfølgelig det var gratis og låne penge,,jeg havde regnet med jeg bare fik dem,,slap nu af,selvfølgelig er jeg
    klar over det koster,,,men fordi jeg skrev her, var fordi jeg ik var klar over om der var muligheder for og spare noget ved og
    feks ligge om til et eller andet,, jeg skriver fordi jeg ik ander noget om det,og gerne ville høre fra andres erfaringer.
    det lyder som om du er en bankmand der er blevet trådt over tærene 😉

    Mette..

    du skulle ik tag det så bogstaveligt at jeg skrev, man følte banken snød en,,,det var bare for sjov,,,lidt..,derfor hehe 😉

    Men tak for jeres input,jeg forsætter mig jagt på den goe rente og de billige lån ;-D

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.