Investeringsbeviser

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87138
    AnonymForfatter

    Jeg har for 300.000 kr. Nordea Investeringsbeviser (Direct), og er blevet i tvivl om det kan betale sig at sælge dem nu, da der er rentestigning i vente og deraf kursfald, jeg kunne så købe almindelige obligationer til en lavere kurs. Tror I jeg skal gøre dette eller lade dem være, jeg er ikke helt tilfreds med afkastet!l
    M.V.H.
    Stine

    #106096
    AnonymForfatter

    Nordea svarer p.t. “Server Error in ‘/’ Application", så jeg kan ikke tjekke hvad Nordea Investeringsbeviser (Direct) er for noget, men jeg går ud fra at det er en alm. obligationsbaseret afdeling.

    Generelt om sammenligning mellem investeringsforeningsbeviser i obligationsbaserede afdelinger og direkte investering i obligationer:
    o Når kursen på obligationer stiger, så stiger investeringsforeningen tilsvarende.
    o Den ‘risikospredning’ som er brugbar for aktier er ikke så aktuel ved obligationer, for når den ene obligation stiger, så stiger den anden osse (dette gælder kun sommetider med aktier).
    o Omkostningerne i investeringsforeningen at næsten altid større end din egen investering direkte i enkeltobligationer.
    o Eneste (lille) fordel ved obligationsbaseret investeringsforening er hvor der er tale om sjældne/eksotiske/udenlandske obligationer som det ikke er for ‘menigmand’ at købe.

    Så nej – et kommende kursfald (hvis du kan forudsige det) er ikke et tidspunkt for konvertering fra een type obligations-papirer til en anden. Men hvis du alligevel af andre årsager ønsker at skifte fra Nordea Investeringsbeviser (Direct) til investering i enkelt-papirer og forudsætter kommende rentestigning, så er det en god idé at sælge nu, gemme pengene til fx 2½% på en alm. konto et par måneder til rentestigigningen er på plads og så købe de nye papirer

    #106118
    AnonymForfatter

    Ja, Nordea Invest Direct er korte (52% er 0-3 år) danske (93% er danske) obligationer.

    Hvert år går 0,6% af din formue til ‘administration’ – dvs. depotomkostninger, handelsomkostninger og markedsføring (bestikkelse til de banker der anbefaler dem). Det sidste er størstedelen – se http://www.nordea.dk/sitemod/default/index.aspx?pid=42742. Selve beløbet er ikke splittet op (det tør de ikke), men jeg vil antage at under 0,1% er handels- og depotomkostninger mens over 0,4% er bestikkelse.

    Havde du i Nordea købt obligationer så havde du ikke kunnet forhandle dig til de samme priser på kurtage- og depotomkostninger. Købte du fx en obligation til 100.000 der udløber om 3 år betaler du 0,3% i kurtage og 88 kr årligt i depotgebyr, ialt 0,19% per år i omkostninger. Men du slipper for at betale mere til banken der solgte dig obligationerne.

    Du får altså 0,4% mere i rente af dine penge hvis du investerer direkte i obligationer i stedet for at gå via en investeringsforening. Du kunne osse vælge at købe den samme obligation et sted hvor kurtagen er lavere.

    Og nej – ‘formueforvaltning’ af korte danske obligationer er barnemad. Det kan du gøre lige så godt som Nordea Invest. Eller din abe kunne.

    Du havde ret i din antagelse: renten er steget og dine beviser er faldet fra 101,75 til 101,28 – håber du nåede at få solgt. Nu skal du så bare finde nogle nye obligationer. Hvad med 2% Scandinotes 2011. Det er kun 2%, men de førtidsindfries i 2008, så der er 3% skattefri kursgevinst til fordeling på disse tre år, hvilket svarer til ialt 4% før skat om året.

    #106120
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Jo, jeg nåede at sælge til kurs 101,50. Dit forslag lyder interessant. Hvor køber man den?
    M.V.H.
    Stine

    #106122
    AnonymForfatter

    Scandinotes købes på Københavns fondsbørs. Har du ikke adgang til at handle her må du bruge (hvilken som helst billig) bank.

    ScandiSenior har fondskode DK0003444438
    ScandiJunior DK0003444511 burde være billigere, men den har ikke været handlet siden kursfaldet.

    Der er ikke meget handel i dem mere (mindst i juniortrencen), men med lidt tålmodighed går det nok.

    #106124
    AnonymForfatter

    Henrik, hvordan kommer du frem til en forrentning til ca.4%.

    Selvom jeg måske ikke hører til de allerstørste “regnemestre", så kan jeg altså ikke få det til mere end til lige godt 3%, men det er ved almindelig hovedregning.

    Hvor kan man iøvrigt læse den nøjagtige effektive forrentning henne? Er den med i aviserne JP, Berlingske eller Børsen? Syntes aldrig jeg har set den obligationsserie nogen steder

    #106126
    AnonymForfatter

    Ja – man behøver jo ikke at holde sig til ‘toneangivende’ obligationer. Andre er erhvervs-kredit, skibskredit o.s.v. hvoraf nogle helt mangler den store sikkerhed der er i alm. obligationer, men til gengæld har de andre interessante egenskaber. Andre er sikre nok.

    ScandiSenior var bare et eksempel på et interessant rimeligt sikkert papir. Den findes på http://www.cse.dk/kf/kf_obligation_kursdata?menu2show=1.3.2.1.&p_stockid=bond.kf.DK0003444438

    Scandinotes handles ikke specielt tit, så det er ikke ‘bare lige’ at købe eller sælge. Lige p.t. er der dog lidt større interesse om den end til andre tider.

    Jeg har ikke helt styr på kurslistens begreb ‘Effektiv rente’, men den er angivet på cse.dk til 2,63%.
    Hvad jeg har styr på er at hvis du køber en 2% obligation på 100 kr til 97 kr, så får du 2/97 i rente = 2,06%
    Samtidig ved du at når obligationen indfries (og det sker altså med 2% scandinotes 2011 allerede i 2008) så er det til kurs 100, altså yderligere 3% i kursgevinst. Kursgevinsten er skattefri (blåstemplet obligation), så det er lige så godt som ( ~ svarer til) en skattepligtig renteindtægt på det dobbelte = 6%. Det er 2% om året plus de 2% i rente = 4% på en kort obligation (uden synderlig kursrisiko) hvilket må betegnes som tilfredsstillende.

    Men scandinotes er som sagt bare et eksempel.

    #106130
    AnonymForfatter

    Ja, sådan kan man da også beregne den effektive rente ud, men hvis du ser i en børsliste, så regnes den bare ikke sådan ud. Men jeg havde en anelse om at du udregnede det på denne måde.

    Så mit enkle råd er blot at altid at se på den effektive rente efter skat, og da er det jo helt rigtigt at den omtalte obligation giver mere efter skat end et almindeligt indlån på i et pengeinstitut på 3%.

    “Desværre" stiger renterne pænt dag for dag, så placeringen til 3% i pengeinstituttet er nok den bedste pengeanbringelse lige d.d., men det kan selvfølgelig hurtigt ændre sig igen. Med desværre mener jeg, at nogen boligejere glæder, nemlig dem med fastforrentede lån, mens dem med flekslån nok er mindre glade.

    #106132
    AnonymForfatter

    Jeg har ikke påstået at jeg har beregnet “effektiv rente". Jeg sagde " … hvilket svarer til ialt 4% før skat om året." Tjek selv efter. En eller anden måde skal man bruge til at sammenligne obligationer med forskellig vægtning af kursgevinst og rente på.

    Du må gerne fortælle mig om beregningen af begrebet ‘effektiv rente’ på cse.dk. Min fornemmelse er at den ikke i rimelig grad tager hensyn til udtrækning (jo, måske den del der skyldes forudbestemte afdrag på de bagvedliggende lån, men næppe førtidsindfrielser).

    Om 2% 2011’erne kan jeg fortælle at de teoretisk kan fortsætte til 2011, men p.g.a. specielle vilkår (stigende rente i 2008) kan enhver idiot sige at de indfries i 2008

    #137124
    HalliHalloForfatter

    Her kan man også læse om disse SkandiNotes obligationer, jfr. den nystartede tråd om emnet. Se under Henrik Krebs.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.