Kan tredjepart garantistille ved boligkøb?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90884
    AnonymForfatter

    Hej

    Min kæreste og jeg står for at købe hus og er klar til at underskrive en salgsaftale i den nærmeste fremtid. I den forbindelse har jeg et spørgsmål vedr. garantistillelse for købsbeløbet.

    Huset koster 3,1 mio. kr. og finansieringsmæssigt påtænker vi denne løsning:

    Realkredit, 80% 2.480.000 kr.
    Kontant 620.000 kr.

    Vi har pt. ca. 250.000 kr. i kontanter, som rigeligt dækker udbetalingen.

    ’Problemet’ opstår mht. den garantistillelse på ca. 370.000 kr. (620.000-250.000), som vi ca. 1 uge efter underskrivelsen skal stille for det resterende kontantbehov. Jeg er i færd med at sælge min andelslejlighed og skal nok få at pengene (ca. 670.000 kr.) ud forud for den endelige overtagelse.

    Mine forældre har tilbudt at hjælpe med garantistillelsen i månederne frem til overtagelsen. De har rigelig friværdi i deres hus (er for nyligt blevet vurderet af deres realkreditinstitut) – men vil gerne så vidt muligt undgå rent faktisk at optage lånet (med alle de følgeomkostninger, der nu engang er).

    Mit spørgsmål er derfor:

    Vil det være tilstrækkeligt med en garanti fra mine forældres realkreditinstitut for, at mine forældre ’er gode for’ beløbet? Evt. i kombination med et eller andet dokument som bekræfter, at mine forældre vil overdrage os låne provenuet?

    Håber problematikken er til at forstå – ellers så spørg endelig uddybende!

    På forhånd tak,
    Max

    #152720
    AnonymForfatter

    Der kræves næsten altid “pengeinstitutgaranti" for hele salgssummen.
    Den omtalte løsning er ikke så nem for sælger – hvis noget går galt i betalingen.

    #152734
    AnonymForfatter

    Først, tak for svar!

    Mht. “pengeinstitut-garanti" betyder dette så, at man ikke kan slippe uden om at blande en bank/pengeinstitut ind i handlen?

    I vores tilfælde har vi eksempelvis ikke behov for finansiering udover realkreditten og ville derfor gerne gå helt helt uden om banken for derved at slippe for gebyrer mv. fra bankens side.

    (I min forståelse er realkreditinstitutter ikke at betragte som et pengeinstitutter. Men jeg kan være galt på den).

    #152752
    AnonymForfatter

    Sammen med købers advokat – kan man godt hjemtage lån i realkredit direkte uden om banken.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.