5 år til retten

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90856
    AnonymForfatter

    jeg vil gerne spørge om hvordan det fungere ang. de 5 år til man skal i retten og forsvare hvorfor man ikke kan betale.

    jeg vil lave et eksempel.

    hvis jeg går i banken og låner 500.000 til en ny bil.
    jeg hæver alle pengene fordi forhandleren vil have dem kontant.

    på vejen bliver jeg husltet/berøvet af en gruppe unge.

    så kommer jeg i ribbers fordi jeg ikke kan betale…. hvordan forgår det efter det? hvordan kommer man ud af RKI. og hvor lang tid skal jeg være der, de kan jo ikke plukke en skaldet høne.

    #152310
    AnonymForfatter

    bliver man streget efter de fem år, eller bliver man siddende??

    #152316
    KrisserForfatter

    Du bliver automatisk slettet fra RKI efter fem år. Du skylder dog stadig pengene, selv om du ikke står i RKI, og vil skylde disse penge indtil du enten betaler dem tilbage eller opnår gældssanering.

    I den situation du nævner, tror jeg dog ikke du vil have de store muligheder for at opnå gældssanering. Dels har du jo råd til at betale pengene tilbage (ellers havde du vel ikke fået lånet – at du ikke har nogen bil vil om noget blot betyde at du har flere penge til lånet), dels vil retten næppe tro på at forhandleren vil have pengene kontant (da det er ulovligt at modtage så store kontantbeløb for køb af varer).

    #152318
    AnonymForfatter

    hvad er gældssanering??

    #152324
    KrisserForfatter

    Gældsanering er, når retten nedsætter din gæld. Det kan for eksempel være at du slipper for at betale renterne af gælden, og derfor kun skal betale hovedstolen.

    #152326
    thsvForfatter
    #152328
    MichaelForfatter

    Du blander nogle ting sammen. Der går ikke 5 år inden man bliver indkaldt til fogedretten. Kreditor skal først sende dig 2 rykkere, dernæst ryger sagen til inkasso og derefter kan kreditor indkalde dig til fogedretten og gøre udlæg i dine værdier (hvis der er nogen).

    Man kan kun være registreret max. 5 år i RKI pr. gældssag, men at man ikke længere er registreret betyder ikke at gælden er væk. Der gælder nogle forældelsesfrister for gæld, men kreditor skal blot sende et brev med jævne mellemrum for at holde fordringen gyldig.

    Noget helt andet er at dit eksempel er temmelig fjollet. Jeg tvivler på der findes en eneste seriøs bilforhandler der ikke tager check, Dankort eller bankoverførsel. Det er vist kun gamle damer der af uransagelige årsager render rundt med 50.000 i håndtasken.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.