Rådighedsbeløb anno 2010

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
  • anne1Forfatter
    Indlæg
  • #90855
    anne1Forfatter

    Hjælp!

    Min kæreste og jeg er nu endelig færdige med at studere og skal nu ud at købe vores første hus. Vi har en datter på 8 mdr.

    Har i nogle realistiske ideer til, hvor meget vi skal sætte rådighedsbeløbet til?
    De sidste tal, jeg kan finde herinde, er fra 2007 nemlig.

    På forhånd tak

    Anne

    #152308
    thsvForfatter

    Regn med omkring 12.000 kr i Rådighedsbeløb til 2 voksne og et barn.

    #152312
    AnonymForfatter

    Husk det stiger, når (hvis) der kommer flere børn. Jeg mener, at Danske Bank og Nordea har et rådighedsbeløb på 14.000 kr. for en familie med 2 børn!

    Held og lykke med projektet.

    #152340
    AnonymForfatter

    Og så gør det jo ikke noget at ens rådighedsbeløb er lidt større;-) Der er ingen der siger man skal købe til “max"

    #152356
    AnonymForfatter

    Danske Bank kører med følgende rådighedsbeløb:

    Par uden børn 9.500
    Par med 1 barn 12.000
    Par med 2 børn 14.000

    De fleste banker har et tilsvarende niveau.

    Bemærk i relation til rådighedsbeløbsberegningen, at hvis I har en bil, og bilen bruges til transport til arbejde, så skal biludgifterne indregnes som en fast udgift i budgettet. Bilen må med andre ord ikke finansieres ud af jeres rådighedsbeløb.

    Bemærk også, at Nordea har den lidt specielle ide, at variable indtægter, som fx en “mere eller mindre fast og forudsigelig årlig bonus" ikke indregnes i rådighedsbeløbet.

    På det seneste går der rygter om at alle realkerditinstitutterne har strammet kreditskruen yderligere, således at:
    1. Der for boligkøb i visse områder, nu stille krav om at man går ind i boligkøbet med en bestemt mængde friværdi, eks. 25%. Der er tale om områder, som er særlig hårdt ramt arbejdsløs og negativ demografi, så som Sydsjælland.
    2. At visse indkomstgrupper, som er meget udsatte for ledighed, fx håndværkere, ofte får afslag på boliglån, simpelthen fordi jobsikkerheden vurderes at være dårlig.
    3. Der går rygter om at visse institutter nu er begyndt at indregne 1 barn, for et par der ikke har børn, hvis paret har alder, hvor risikoen for familieforøgelse er stor.

    Konklusion: Det er blevret meget sværere at låne penge.

    #152360
    OBSForfatter

    Til trådstarter:

    Har I noget gæld eller opsparing? Det kan også have betydning hvis I skal låne i banken og de skal kreditvurdere jer.

    #152364
    anne1Forfatter

    Hej og tak for alle besvarelserne.

    Som svar til OBS:
    Vi har ingen gæld og en god opsparing

    #153282
    AnonymForfatter

    Fint med lidt konkrete svar.
    Hvilket rådighedsbeløb går bankerne efter til en enlig?

    #153286
    AnonymForfatter

    Det er bare helt forkert at regne med “standard rådighedsbeløb".
    Regner nogen med at “direktøren" og den nyuddannede kontorassistent har det samme forbrug?

    Man burde bruge hidtidigt forbrug som et pejlemærke.

    #153288
    MichaelForfatter

    Helt enig med BSBJ. Man kan dog bruge rådighedsbeløbet som en minimumssats, dvs. er kravet 14K men klarer man sig for 10K, ja så er det stadig 14K man skal budgettere med.

    #153294
    AnonymForfatter

    Jeg ved godt hvad der er realistisk i mit tilfælde, men MIT spøgsmål gik på hvad bankerne sætter som minimum for at de vil låne en til et hus. Der er da i øvrigt mange der lever for væsentligt mindre end det bankerne forlanger ved huslån.

    #153298
    thsvForfatter

    Nok omkring de 6.000 kr, der er jo mange udgifter, der er dyrere ved at være enlig, og som du skriver, er du nok den bedste til at vurdere din egen økonomi, men banken er jo nødt til at have en vis sikkerhed for at låne dig penge.

    #153304
    AnonymForfatter

    For et boliglån på 1 mio kræver Danske Bank / RD et rådighedsbeløb på 5.500 hvis man er single. Det er det svar, jeg selv lige har fået fra Danske Bank, hvor jeg er 24/7 kunde uden gæld, men hvor jeg dog også kun har en beskeden opsparing på 10.000. Jeg er derfor blevet bedt om at spare op i nogle måneder, inden de vil kigge på det igen.

    #153352
    AnonymForfatter

    Michael:

    Jeg er ikke enig med dig i, at hvis man er vant til at leve for 10.000, så skal man budgettere med 14.000.

    Hvis nu jeg kan dokumentere, at jeg lever for 10.000 kr. om måneden, og har gjort det de sidste 3 år uden at være kommet i overtræk en enkelt gang – hvorfor må jeg så ikke låne for de sidste 4.000 kr.?

    Det er vel på samme måde, hvis man har et forbrug på 25.000 kr. pr. måned, så vil det være skidt, hvis banken efterkommer et låneønske hvor rådighedsbeløbet bliver 14.000 bagefter.

    Jyske Bank kører efter “hidtidigt forbrug" pricippet. Der er såvidt jeg ved ikke nogen grænser for hvad man skal have. Grænserne har jeg hørt omtalt i mange banker – og såvidt jeg husker har BRFkredit en kreditscore, hvor rådighedsbeløbet køres rimeligt stramt. Det er efter min mening bare et tyndt grundlagt at sige ja/nej på baggrund af nogel hovedregler.

    #153356
    MichaelForfatter

    BJSB

    Bankerne har grundet finanskrisen strammet gevaldigt op på reglerne og man får ikke et lån idag hvis man ligger 4000 under grænsen. Det kan man så synes om eller ej, men sådan er virkeligheden i 2010.

    Når det er sagt er grænserne såmænd ganske fornuftige. 14K er ikke specielt imponerende til 2 voksne og 2 børn: Mad, tøj, ferier, udflugter, gaver osv løber let op i 14K og husk der skal være plads til uforudsete udgifter, som f.eks. en tandlægeregning på 6K. Hvis man bruger hele rådighedsbeløbet hver måned uden at kunne spare op er der intet spillerum til uforudsete udgifter.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.