Hjælp, er godt på vej til og dumme mig.!

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90846
    AnonymForfatter

    Hej experter,

    Grunden til jeg skriver til jer er fordi jeg føler jeg har brug for at økonomisk pust til og gøre det rigtige.

    Lidt økonomiske informationer.:

    Årlig indkomst før skat: 640.000
    Totalkreditlån tilpasningslån med renteloft 5% Afdragsfrit. 1.383.000
    Pantebrevslån 245.000
    Boliglån 180.000
    Forbrugslån 50.000

    Lejlighedsværdi 1.675.000

    Samtlige af mine konti er overtrukket.

    Er der umiddelbart nogle gode råd og hente på dette?

    Jeg er som jeg kan regne lidt på teknisk insolvent. Det vil jeg meget gerne ud af.

    Jeg har forgæves indtil flere gange ønsket og få sat mine ydelser op på mit boliglån uden held for at komme af med denne gæld så jeg ikke er teknisk insolvent.

    Jeg har lukket mit dankort for ikke og forværer situationen yderligere.

    Men hvad er næste skridt?

    Mvh

    sscheff

    #152206
    AnonymForfatter

    Du har en pæn indkomst og boligudgifter (realkredit og boliglån) omkring gennemsnittet, så dit problem må være et højt privatforbrug!?!

    Spar på fornøjelserne og få bragt klatgælden (forbrgslån) ud af verden.

    Med din indkomst burde du sagtens kunne afdrage et par tusinde mere på gælden!

    #152208
    AnonymForfatter

    Jeg er helt enig med dig.

    Jeg har op til flere gange bedte om at få sat mine afdrag op på mine lån.

    Men sådan som jeg ser det er det mere eller mindre en umulig opgave.

    Jeg har forsøgt mange gange og komme i dialog med banken, men det er som om de af probber i ørene !

    vh

    sscheff

    #152212
    AnonymForfatter

    Må jeg spørge hvilken bank det er der afviser at du kan afdrage yderligere på gælden?

    Og hvad står der i dine vilkår vedr. boliglånet og forbrugslånet i forhold til ekstraordinære afdrag?

    #152214
    AnonymForfatter

    Nordea.

    Jeg var tidligere roskildebank kunde der kunne jeg fint afdrage yderligere på mine gældsposter men efter jeg er blevet rykket til nordea kan jeg ikke længere afdrage ekstra ordinært. Jeg har ikke fået nogle nye vilkår på mine lån. hvilket må betyde jeg må forsætte på de vilkår som jeg har skrevet under på i roskilde bank i sin tid?

    vh

    sscheff

    #152216
    thsvForfatter

    Jeg syntes ikke , at du skal bede om at ændre ydelserne på dine lån.
    Bed istedet om et møde med en bankrådgiver og forklar din situation.
    Læg et budget over alle dine udgifter, brug kontoudtog fra hele 2009 til at finde udaf, hvor dine penge forsvinder hen. Lidt ligesom i Luksusfælden.
    Ideen med mødet er at dine 2 boliglån kan lægges sammen til et lån i Nordea (boligkøbsprioritet til 5,05%), som bør være afdragsfrit indtil forbrugslånet er afdraget.
    På den måde bliver du en “rigtig" Nordea-kunde og ikke en X-Roskilde bank-do.
    Vil Nordea ikke omlægge lånet, så bed om afdragsfrihed på boliglånet, og afdrag først forbrugslånet.

    Held og lykke med projektet, og brug weekenden på at få fordelt alle de mange kontoudtog, det er faktisk ret sjovt.
    Der går sport i at spare penge, når man ved, hvor man har haft overforbrug.

    #152220
    AnonymForfatter

    Det vil jeg gøre.

    Hvordan kan jeg beregne besparelsen på og lægge de 2 boliglån sammen ?

    Boliglån 6,75%
    Pantebrevslån 8,5%

    vh

    sscheff

    #152222
    AnonymForfatter

    thsv, jeg kom lige i tanke om jeg har rundet denne mulighed med min rådgiver.

    De vil ikke være med til dette så længe jeg er teknisk insolvent. selvom jeg har forklaret dem at det er jeg jo uanset om jeg har den ene eller den anden type lån hos dem?

    vh

    sscheff

    #152230
    AnonymForfatter

    Du skriver at alle dine konti er overtrukket, så skal du først få inddækket dem.

    Måske det er derfor banken ikke vil hæve dine afdrag. Hvis de kan se at du i forvejen har overtræk hvordan skal du så kunne klare at afdrage mere?

    mit råd få styr på dine andre konti og når du har sparet lidt op kan du gå ned i banken og sige du gerne vil have sat afdragene op. Så tror jeg ikke det er et problem

    #152232
    thsvForfatter

    Du må prioritere dine afdrag:
    1) få dækket overtrækken på dine konti.
    2) få afviklet forbrugsgælden på 50.000 kr
    3) få afdraget pantebrevslånet
    4) afdrag på boliglånet (bed om afragsfrihed på dette indtil de dyrere lån er afviklet)

    Ovenstående kræver selvfølgelig at du får nedsat dit forbrug, og samtidigt lagt et budget, så du f.eks. afsætter et rådighedsbeløb på 5.000 kr om måneden til mad, tøj, fornøjelser mm.
    Det bliver nok et sejt træk i et par år, men er den eneste vej frem.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.