Tinglysningsafgift / ejendomsvurderinger 2009

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90845
    AnonymForfatter

    Jeg har netop købt mig et sommerhus til 1,55 mill med overtagelse midt i marts.
    Når skødet skal tinglyses koster det 0.6 % af enten salgspris eller ejendomsvurdering (sjovt nok højeste beløb) + 1400.- i tinglysingsafgift. En udgift som jeg deler med sælger. Nu er den seneste ejendomsvurdering på 2,2 mill så den danner grundlag for tinglysningsafgiften som ender på ialt 14.600,-
    Nu forventer jeg at der kommer en ny lavere vurdering her engang i foråret???? som jeg håber kan nå at danne grundlag for afgiften???…men hvornår kan jeg forvente at det sker? Der er jo også klagemulighed hvis jeg synes den nye bliver for høj, men hvor lang er sagsgangen på sådan noget? Jeg kan jo ikke vente i evigheder med at tinglyse det skøde.

    #152218
    thsvForfatter

    Forskel: 650.000 á 0,6% = 3.900 kr, og du skal blot betale det halve!

    Sælger kan se den nye ejd.vurdering i sin skattemappe.

    I kunne jo osse aftale at tinglyse efter den 1/4, så er det vist den nye ejd.vurdering, der er gældende.

    #152284
    AnonymForfatter

    Du ringer bare til skat og ansøger om paragraf 4 vurdering. Jeg har lige købt hus hvis offentlig vurdering i 2009 var på 3.2 mil. Jeg har betalt huset 2.1mil og sendt papierne til skat. Efter en uge kom der svar med en ny vurdering på 2.1mil og vupti så har jeg sparet 6600 kr.

    #152286
    AnonymForfatter

    Super.. tak for tippet. Vel er det ikke det helt store beløb det handler om i mit tilfælde, men hvis jeg kan spare sælger og migselv for en udgift på ialt små 4000 ved at sende en ansøgning til skat…så hilses den besparelse velkommen (-:

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.