Skal bruge et godt råd.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90843
    AnonymForfatter

    Jeg sidder i en (fredelig) separation.
    Vi har snakket om, at jeg kan overtage huset, men der er ingen banker som, af gode grunde, vil lade mig overtage lånet.
    Årsagen er to forbrugslån, på ialt 250.000,-, som vi har måtte tage, bl.a. for at købe bil.
    Jeg skal overtage et huslån på rundt regnet 900.000,-.
    Enten skal jeg finde en billig finansiering, så jeg kan få de 250.000,- væk, til et mindre afdrag pr. måned, eller også skal jeg finde en bank, som vil lade mig låne de 900.000,- + de 250.000,- udover. Der er ingen friværdi i huset.
    Er der nogen, som kan give et råd?
    Tak.

    #152184
    AnonymForfatter

    held og lykke. SMIL

    #152188
    testForfatter

    hvad med om den anden part accepterede et pantebrev? Nu er jeg ikke 100% på konstruktione i det men så vidt jeg ved var det tidligere meget normalt at man som sælger af et hus accepterede et pantebrev fra købere. Det er jo sådan set et gældsbrev som du udsteder til den af din bedre halv del der forlader huset. I hænger jo nok alligevel begge på gælden over for kreditforeningen.

    #152190
    thsvForfatter

    I er nødt til at opstille et regnskab for gælden og aktiverne.
    Aktiver:
    Hus: Værdi = 850.000 kr netto ved et slag efter alle omk. er betalt?
    Bil: Værdi = 150.000 kr?
    Gælden har du oplyst til 900.000 + 250.000 kr.

    I skal så fordele gælden mellem jer.

    Som jeg læser det tager du både bil og hus, altså aktiver for en mill. i dette eks.
    Der er altså 150.000 kr i usikret gæld, som I må dele, altså 75.000 kr til hver.

    Ellers må lade bilen følge din eks, eller sælge den, for at nedbringe gælden.
    Et hus til 900.000 kr er en ret voldsom post for kun en indkomst, så måske I hellere skulle sælge huset, så I kan splittet økonomien helt op.

    #152194
    AnonymForfatter

    Hvis du ikke partou står og skal bruge huset, ville mit råd også være ikke at overtage det. Specielt hvis din økonomi i forvejen ikke tillader det, hvilket det virker som om du skriver.

    Det vil i hvert fald lette din fremtidige situation, hvis I solgte huset sammen og herefter splittede eventuel gæld mellem jer. Så kunne du finde en bolig, som passede dine behov ud fra et sikkert kendskab til din økonomiske situation.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.