Hjælp en grønskolling

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90838
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi er pt. i en situation som gør, at vi er begyndt at kigge på hus.

    Vores økonomiske situation er meget uheldig. Et udslag af flere år med 2 på SU, mange flytninger mv.
    Det ser således ud:

    Forbrugslån: 250.000
    SU-gæld: 160.000

    Lige pt. er jeg på SU – det gælder kun 3 måneder endnu. Kæresten har job, og jeg er garanteret job pr. 1/8.

    Vores indtægter vil da se således ud:

    Udbetalt efter skat: Ca. 30.000
    Årsindtægt: 600.000

    Egentlig ville vi først købe, når jeg var færdig med uddannelse, og i hvert fald vores bankgæld er betalt af.
    Men nu er situationen sådan, at den by vi vil flytte til, er meget billig at bo i – som ejere, men meget dyr at bo i, som lejere.

    De lejligheder vi har kigget på, koster 5-6000 kr. i måneden.

    Vi kiggede for sjov på huse, og ser tilfældigt, at det hus vi, i al hemmelighed, har luret på, de sidste mange år er til salg. For 1.100.000, men med teksten: “TILBUD ØNSKES!".

    Vi regner, regner og regner – og er samtidig lidt for underdanige og flove til at kontakte banken.

    Vi synes begge at det er pinligt med vores gæld, men sådan er det nu. Vi afdrager pt. 3000 pr. måned. Fra 1/9 bliver dette sat op til 6000 pr. måned, mindst. Det er derfor betalt ud september 2014.

    Jeg spekulerer så lidt i, om man – hvis banken var med på det – kunne låne penge til dette hus, og have afdragsfrit lån de første par år, for at betale forbrugslånet af.

    Hvis vi siger, at vi skal låne 1.000.000… Med et fastforentet lån, med afdragsfrihed, vil den månedlige netto-ydelse være 3463 kr. Det er 2500 mindre end vi sidder for nu. Det vil give os mulighed for at afdrage ca. 2500 mere på lånet, udover de 3000, som afdragene allerede stiger med. Dvs. 8500 kr.
    I det tilfælde vil lånet være betalt af i maj 2013, hvorefter vi kan betale af på boliglånet.

    Jeg ved ikke, om det er helt hen i vejret det jeg skriver – men det håber jeg I kan hjælpe mig med? 🙂

    #152126
    thsvForfatter

    Som alle andre: læg et budget, og tag en snak med banken, om de vil hjælpe jer.

    Der er ingen på dette forum, der kan godkende jeres køb, vi kan kun vejlede.

    En bolig til ca. 1 million lyder overkommelig, men forbrugsgælden skræmmer jo.

    I skal kigge på nettoydelsen ved standardfinansiering i salgsomstillingen.
    Forhold jer til denne, om det er en fornuftig husleje for boligen.

    Jeres belåning ved køb kunne jo se sådan ud:
    800.000 som 5% OA uden afdrag i 10 år
    250.000 Nordea boligkøbsprioritet til 5,05% i rente
    250.000 forbrugslån til rente ???

    Først afdrages forbrugslån, så boligprioritet, og om 10 år realkreditlån, men I har nok lagt om til den tid.
    Husk osse, at der er mange omk. ved at være husejer, husk f.eks. vedligeholdelse i budgettet.

    #152130
    MichaelForfatter

    Uanset boligens pris skal man aldrig købe med en negativ formue på >400.000 – det er det glade vanvid. Hvad angår huse er der altid uforudsete udgifter og der skal være penge til lettere renovering, flytning, møbler osv osv osv. I har ingenting at stå imod med og vil være tvunget ud i yderligere forbrugslån for at dække dette og det er slet ikke holdbart.

    Få en stabil jobsituation og betal godt og grundigt af på gælden først.

    #152132
    AnonymForfatter

    I må endelig ikke betale jeres studiegæld ud. Så vidt jeg er orienteret så vil renten på jeres studiegæld være diskonto+1, hvilket pt. vil give 1,75 %. Spar hellere de penge op til en evt. udbetaling.
    Til gengæld skal forbrugsgælden bankes ned til 0 før I køber noget.

    #152134
    AnonymForfatter

    Nu er holdningen herinde ofte meget pessimistisk/snusfornuftig til sådanne spørgsmål her. Bare så du er klar over det, men det kan du jo allerede se ovenfor.

    Jeg selv er enig i, at det er et stort sats at gå igennem med dette. Men det kommer ikke til udtryk i Michales kommentar.
    HVIS I beholder jeres jobs og huset ikke har noget renovation, der haster, så tror jeg på, det kunne gå. Men det ved man jo aldrig… Det er dét, der er problemet.

    Det lyder fint, når du fortæller om hvordan jeres budget (meget simpelt) ser ud når du også starter på dit job. Men hvad gør I ved store, uforudsete udgifter?
    Hvad gør I, når én af jer minimum mister jobbet?

    Prøv at vis os budgettet for dén situation og hvor længe jeres lån så trækker ud. Det bliver I nødt til at være forberedt på også at kunne klare.

    #152144
    AnonymForfatter

    Mange af de borgere vi i dag kalder det grå guld – har tjent formuer på fast ejendom – og ikke blot på snusfornuft og opsparing.
    Da jeg var ung købte man fast ejendom med meget små udbetalinger – og man levede af havregrød i de første 5 år – indtil friværdien piblede frem.
    Hvis banken havde tillid til folk – så kunne man låne til et huskøb, selvom den fremtidige økonomi i starten blev stram.
    Prisen på fast ejendom er “måske" lav p.t. – og der er mulighed for at komme ind på boligmarkedet – før prisstigningerne tager fat igen.
    Tal med banken – og gør op med jer selv, om I vil løbe den risiko, der følger med et køb NU.

    #152146
    AnonymForfatter

    Jeg er ganske enig med Michael.

    Jeres forbrugslån/usikrede gæld er alt for stor til at nogen bank vil overveje at låne jer til køb af hus.

    Hvis I pludselig kommer i en eller anden nødsituation, hvor i må sælge huset igen, da vil købs- og salgsomkostninger til advokat, tinglysning, kurtage, kurstab på lån og salgsprovenue til ejendomsmægler løbe op i mere end 100.000. Dvs. I skal lægge et stort beløb oveni jeres i forvejen store gæld.

    #152156
    MichaelForfatter

    Svend: Rigtig dårlig sammenligning. I 70’erne var der høj inflation og høje lønstigninger. Det kombineret med et stort rentefradrag og mulighed for at trække ejendomsskatten fra også gjorde at det var attraktivt at låne penge – nogle få år åd simpelthen gældens realværdi op.

    Idag er inflationen lav, lønstigninger på et minimum grundet krisen, rentefradraget lavt og bliver yderligere lavere i de næste år og nul fradrag for ejendomsskatten. Altså en grundlæggende helt anden situation.

    #152158
    testForfatter

    real renten har før været negativ så der er langt inu til at slå de renter vores forældre havde. ja den gang kørte man på havregræd mand havde altså heller ikke en masse forbrugsgæld

    #152164
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar.

    Jeg kan sagtens se, at det lyder helt håbløst, men det ændrer jo ikke på, at vi ville kunne sidde billigere i et hus, end i en lejlighed.

    Det behøver heller ikke lige nødvendigvis at være det hus vi har kigget på – i området er der masser af huse til 8-900.000, som igen ville gøre, at vi sad billigere…

    Hvor meget sætter I af til renovering, uforudsete udgifter osv., pr. måned? Så kan vi regne det ind i vores fiktive budget 🙂

    #152166
    MichaelForfatter

    Uforudsete udgifter med et hus er en kæmpe joker, som selvfølgelig afhænger helt af husets stand. Står gasfyret af pludseligt taler vi måske 30-40.000 i ét hug. En defekt kloak kan i den grad også rive bunden ud af budgettet og der er mange flere eksempler. Det handler derfor ikke så meget om hvad man kan forvente i gennemsnit pr. måned, men mere om hvad man har af opsparing i tilfælde af de lidt større hændelser. I jeres tilfælde har I -400K og det er bare ikke særlig heldigt.

    Som husejer bør man efter min mening have en buffer på ~50.000 til uforudsete udgifter dog undtaget dem som bor i et nybygget hus hvor der stadig er en 5-års reklamationsperiode.

    #152168
    AnonymForfatter

    Tak for det… Det lyder meget fornuftigt, kan jeg godt se.

    Vi har lavet en plan over afdragene på vores forbrugslån…

    Er det rigtig forstået, at forbrugslånet har 1. prioritet. Studielånene skal så kun afdrages med minimum, eller? For i det tilfælde, ville vi nok kunne afdrage forbrugslånet på 3 år, fra nu af.
    Alt vil så ryge derind – restskat, bonus og diverse, som kan være med til at minimere det, og som kan undværes i det daglige…

    #152170
    AnonymForfatter

    Hej.

    Du skal jo også betale ejendomsværdiskat og ejendomsskat når du ejer hus eller lejlighed, hvilket så skal inkluderes når du sammenligner med huslejen.

    Lyder som et MEGET billigt boligområde I kigger på bolig.

    Men desværre grundet jeres forbrugsgæld er jeg sikker på samtlige banker vil sige nej til at låne jer penge.

    Jeg ville leve på en sten i nogle år – giver god kredit i bankerne, da I viser I er ansvarlige – og betale forbruglånet ud i løbet af 2 år. Afbetal eksempelvis 18.000 til 20.000 kr. om måneden så har i stadigvæk 10.000 – 12.000 kr. til mad, husleje osv.

    Men som sagt i ovenstående indlæg behold su lånet. – verdens bedste lån.

    Lykke til. (Har lige være i norge 🙂 )

    #152172
    MichaelForfatter

    Ja, ned med forbrugslånet hurtigst muligt. Det gælder om at fokusere på den dyreste gæld først.

    #152174
    AnonymForfatter

    Det er meget billigt ja! – Et yderkantsområde i nordjylland, en lille flække om man vil… Men det er nu engang – og heldigvis – her vi allerhelst vil bo 🙂

    Ja, vi skal bare ha’ banket forbrugslånet af.
    18-20.000 tror jeg måske er i overkanten.
    Udover husleje er der jo også forsikringer, internet, telefon mv., som løber op.
    10.000 ville vi måske godt kunne – og så er det jo også ret hurtigt ude af verden!

    Tror du, at vi ville kunne låne til et hus, selvom der måske er fx. 100.000 tilbage på forbrugslånet? Hvis vi har bevist, at vi har kunnet betale 10.000 af pr. måned?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.