goe gamle luksusfælden

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90831
    AnonymForfatter

    “Heidi på 37 og Lars på 41 bor med deres to børn i Egernsund i Sønderjylland. De har brugt en formue på at renovere og indrette drømmehuset, men nu har de solgt villaen med kæmpetab og er flyttet i et lejet hus".

    Sådan lyder introduktionen til et af afsnittene – jeg så afsnittet forleden, og det genudsendes så vidt jeg ved 20/2-2010.
    Det er jo surt at have mistet penge på et hussalg (i dette tilfælde 400.000), men samtidig havde de oparbejdet en kæmpe forbrugsgæld på EEN MILLION!!, således at gælden nu var på 1.400.000.
    Det er en svimlende gæld for et par, som ikke har en stor indkomst (begge havde dog arbejde).
    Men så kommer hele humlen: Jan Swyrtz kan udmærket se at de ikke kan betale de mange lånte penge tilbage, så han forsøger at få kreditorerne til at gå lidt ned i deres krav; det lykkes ham efter forhandling få kreditorerne ned på 800.000, og han laver så en tilbagebetalingsplan (vistnok på syv år) – derefter vil parret være gældfri.
    Smukt hvad?
    Er der nogen bankfolk herinde, der har arbejdet med aftaler af denne slags?

    #152080
    AnonymForfatter

    Jeg kan selvfølgelig lige selv lave et lille indlæg.

    Jeg ser altid Luksusfælden, for jeg kan godt lide at sidde og være forarget over andres visionsløse forbrug. Det er betagende at følge nogen, som altid insisterer på at få den højeste kvalitet, uanset hvad de anskaffer sig, og som derpå lige får 600.000 kr ned i lommen. Jeg ved godt, at det sidste år der går inden Swyrtz og Reissmann parkerer i indkørslen ikke er rart, man sover dårligt, etc (det er hvad jeg har hørt de øvrige par i Luksusfælden sige!), men alt ender åbenbart godt for den, som forsøger at tage hele kagen.

    #152086
    MichaelForfatter

    Heldigvis har jeg ikke TV3, men 800.000 over 7 år til – formentlig – en høj rente er vel noget der minder om 12-13.000 om måneden. Det kræver da en rimelig pæn indkomst. Virker ikke særlig realistisk må jeg sige.

    #152104
    AnonymForfatter

    Parret havde 31 eller 33 000 kr udbetalt, så helt urealistisk er det vel næppe.

    Egernsund har jeg ingen ide om hvor er (og klokken er for mange til at google sådan noget) men mon ikke et lejet hus er ganske billigt i det område.

    #152108
    AnonymForfatter

    Jeg så lige netop dette afsnit- dette par levede efter “Uden penge er du intet" Manden i forholdet var helt gagag.. han havde ingen realistiske sans!
    Rigtig nok, at de havde pæn indkomst, men så vidt jeg kan huske, efter alt er betalt af deres faste udgifter- vil de have de næste 7-8 år kun ca. 2000 kr til rådighed.( excl. mad)
    Dvs. ikke ret meget sjov til de 2 børn! Og tøj- forget it!

    Og så vidt jeg har læst, så er han blevet arbejdsløs lige efter udsendelsen….

    #152114
    AnonymForfatter

    Jeg tror også det er realistisk. Men jeg efterlyser en bankansat, som har været med til at nedskrive en personlig forbrugsgæld med 600.000 kr. Er der nogen?

    #152118
    MichaelForfatter

    2000 kr. til rådighed? Tja, det kan da lade sig gøre, men det bliver da nok temmelig surt i de 7-8 år. Specielt hvis de har været vant til et ekstravagant overforbrug. Jeg tror dog stadig ikke på det holder, da der altid dukker uforudsete udgifter op som f.eks. en tandlægeregning på 6000 kr.

    Men det er jo så prisen man må betale for sine skødesløshed – der er ikke andre til at gøre det alligevel.

    #152122
    AnonymForfatter

    JO – det er lige præcis det, der er problemet. Kreditorerne betaler parret 600.000 kr. De penge bliver i sidste enden betalt af os øvrige bankkunder.

    #152124
    MichaelForfatter

    Ja, men du har da ganske ret JP. For kreditorerne er der dog kun dette valg:

    1) Tab alle 1,4 mill
    2) Tab 600.000

    Valget er i virkeligheden ret enkelt.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.