Kan jeg fungere som egen bank?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90830
    AnonymForfatter

    Mit A/S har et etableringslån som pt er på kr. 5 mio.
    Jeg er eneejer.
    Jeg betaler 6% p.a.i rente.

    Jeg ønsker at optage et lån i mit hus for at indfri lånet. Ideen er at udnytte den lavere rente der er på et prioritetslån.

    Hvis der vælges et F3-lån ligger det incl. bidrag på 3,8%.

    Jeg er dermed sikret en rentefordel. Renten på et etableringslån er variabel, men i lyset af det lave renteniveau i øjeblikket, vil renten tendere til stigning og ikke til et fald.
    Jeg forestiller mig at det er fordelagtigt at låse renten med et F3/F5 -lån.

    Er der en ide i at tage et fastforrentet lån og udnytte evt. konverteringsmuligheder.

    Med andre ord: Kan jeg agere bank for min virksomhed ?

    #152092
    AnonymForfatter

    Ja, det kan du godt, men du påtager dig dermed egenhændigt risikoen på lånet, noget der finansieringsteoretisk giver dig et tab, idet banken tilbyder lavere rente (end du burde tilbyde din virksomhed) pga. kreditrisikostyring (større portefølje).

    Du skriver noget med at renten er lav og vil tendere til at stige og ikke falde, det er spekulation, ikke fakta. Desuden er renten ikke bare en enkelt sats, men et væld af satser fordelt på løbetid, og renten er pt. kun lav i det korte segment af rentestrukturen.

    Jeg mener ikke umiddelbart det kan anbefales, men burde da kunne lade sig gøre. Jeg ville mene det er noget en virksomhedsejer kun bør overveje hvis der ikke er andre lånemuligheder (dvs. det går skidt i virksomheden) og hvis man er for stædig til at gå konkurs (privatøkonomi og virksomhedsøkonomi synes jeg ikke skal blandes sammen). Men det var jo slet ikke det som det skulle handle om.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.