Gebyrer ved lån som erhvervskunde

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90811
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    I forbindelse med køb af en mindre lejlighed med det formål at leje den ud, er det blevet stillet som krav at finansieringen (realkredit) sker som erhvervskunde. Nuvel, mit spørgsmål går på om det kan være rigtigt at der er ekstremt markant forskel på gebyrene i forbindelse med låneoptagelsen når det foregår som erhvervskunde. Helt konkret er der tale om et lånebeløb på 340.000 kr, og listen af gebyrer ser ud som følger:

    Sagsekspeditionsgebyr 7500 kr
    Låneoptagelsesgebyr 7500 kr
    Stiftelsesprovision 12000 kr
    Kurtage 828 kr

    Tinglysning …..kr

    Tinglysning er jo ikke til realkreditinstituttet så denne udelader jeg her. Derudover er bidragsatsen over 1% sammenlignet med cirka 0,5% i privat regi. Bidragssatsen kan jeg forstå, da denne er logisk i forhold til øget risiko ved erhvervslån, men gebyrenes størrelse mener jeg ikke kan forsvares ud fra lignende princip, da arbejdet ved låneoptagelsen ikke er så meget anderledes end hvis der var tale om privat lån.

    Hvad mener I?

    #151928
    AnonymForfatter

    Nej, det er helt hen i vejret. Tommelfingerreglen hedder 1-2% max før tinglysning. Den eneste omkostning, der ikke er til forhandling er tinglysning, alt andet er betaling til banken uanset hvad de kalder det.

    Desuden skal det sikkert forlænges årligt, hvilket også giver koster lidt gebyr.

    På den anden side er det vel ikke alle banker, der er pjattede med at låne ud til investeringsejendomme/lejligheder.

    #151930
    AnonymForfatter

    Hej

    Som Mrfabricius siger “Det er helt hen i vejret". Prøv at kontakte de andre kreditforeninger og hør, hvad de kan byde.

    Hvad er det for en kreditfn., der vil malke dig?

    #151942
    AnonymForfatter

    Nej helt enig, men det er dem selv der har penge i klemme da ejendommen er købt på tvangsauktion, så en vis interesse må det vel have.

    Hannibal, det er Nykredit.

    #151948
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Selvom ejendommen er købt på tvangsauktion, er du ikke forpligtet til at tage Nykredits lån.

    Prøv evt. BRF eller Realkredit Danmark eller Nordea Kredit.

    #151954
    AnonymForfatter

    Ja, det skal jeg helt sikkert gøre. Det var nu heller ikke derfor jeg har “valgt" Nykredit, det skyldes at alle andre forretninger er hos dem, og har været kunde der i 30+ år. Det virker bare så tilfældigt det de laver/tilbyder.

    Tak for svarene.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.