Køb af hus med betaling om 1 eller 2 år

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90808
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg har tidligere haft en længere debat kørende herinde om min kærestes og mit projekt med at købe hus, hvor flere rådede os til at vente, da vi har eksisterende forbrugsgæld på 400.000 kr. inkl. billån.

    Vi valgte i sidste ende at droppe at købe hus nu, og fokusere på at betale vores gæld først, da vi således kan være gældfri om under 2 år.

    Sagen er nu den at vi for et par dage siden er blevet kontaktet af ejendomsmægleren, der nu pludselig snakker om at der måske er en mulighed for at vi kan købe huset nu, men vente med at betale til langt ude i fremtiden. Det kunne være et år eller to år ude i fremtiden.

    Dvs. at når vi skal betale huset, f.eks. 1. marts 2012, er vi begge gældfri og vil således sidde med ca. 65-67.000 kr. i samlet løn før skat, hvilket jeg mener giver god plads i økonomien til et hus til 1,8 mil. + de 300-400.000 kr. vi vil låne til at gøre huset i stand.

    Det vil samtidig give os økonomisk plads til udforudsete hændelser, såsom at en af os skulle blive arbejdsledig eller syg.

    Når det nu er sagt, så lyder det jo som et tilbud der næsten er for godt til at være sandt, og denne metode er ikke en jeg tidligere har hørt om. Alligevel tænker vi at hende der har boet i huset, nu er på plejehjem og huset derfor står tomt, og da de ikke skylder noget i huset, står de tilbage med et hus hvor det løbende skal vedligeholdes og haven skal holdes, de skal betale ejendomsskatter mv., og da huset har været til salg i snart 2 år, er familien ret desperate efter at komme af med huset, så måske er der ikke noget fordækt ved det.

    Er der nogen herinde der kender til denne her metode og ved hvad det vil indebære? Jeg er klar over at alm. driftsomkostninger, såsom forsyning af varme, el og vand, samt ejendomsskatter mv. ville skulle betales af os selv. Men er der andre ting vi skal være opmærksomme på?

    Har i hørt om at en bank kan gå ind og garantere lån til køb af hus 2 år ude i fremtiden, såfremt man indgår en given aftale med dem, f.eks. i fht. afdrag af eksisterende gæld, og overholder denne?

    Og hvis man nu får garanti fra banken, kan banken så rent administrativt/juridisk set gå ind og låne os penge til forbedringsarbejderne på huset (3-400.000 kr.) allerede nu, når vi formelt set vil eje huset, men bare ikke har betalt det endnu?

    Banken er gået med til at låne os penge til at købe huset + forbedringer allerede nu med nogle få betingelser, så de er til at snakke med. Vi har dog valgt at sige nej tak, da det er for risikabelt rent økonomisk de første 4 års tid, som det i givet fald vil tage at komme af med eksisterende gæld, og da økonomien vil blive strammere end hvad man lige umiddelbart kunne ønske, når man flytter ind i et hus, hvor man ikke længere kan ringe til boligforeningens ejendomskontor og få tingene lavet gratis, når der springer et vandrør, eller komfuret står af.

    Derfor lyder ovenstående tilbud jo som en rigtig fornuftig mulighed, da det giver os mulighed for at blive boende i vores billige lejlighed, mens vi gør huset i stand, og da vi jo så kan flytte ind i huset og opsige lejligheden, så snart huset er indflytningsklart, og således have yderligere 7-8.000 kr. ekstra pr. måned (omkostninginger vi sparer på at flytte fra lejligheden) som vi kan bruge til opsparing eller på hurtigere at komme af med gælden, så vi måske allerede er gældfri i fht. eksisterende gæld, efter 1½ år.

    Nogle gode råd, advarsler eller tilkendegivelser?? Lyder det som en god idé eller er der noget her vi bare ikke kan gennemskue som nye på boligkøbsmarkedet.?

    #151780
    MichaelForfatter

    Min umiddelbare tanke er: Hvad er der galt med huset siden ejendomsmægleren tilbyder dette? Det er næppe et særlig salgbart hus.

    #151788
    thsvForfatter

    Hus ialt = 2,2 mill.
    Årlig brutto indkomst ca. 792.000 kr

    Ja, det skal nok kunne løbe rundt, problemet er så jeres forbrugsgæld.

    Jeg syntes, der mangler et eller andet, hvem skal finansiere huset i de 2 år, til I kan begynde at betale for det?

    Ja, det lyder nok for godt til at være sandt, og så er der nok osse en hage et eller andet sted.
    Rente+bidrag af 1,8 millioner i 2 år er jo trods alt omkring de 100.000 kr pr. år ved 5% obl.lån. Mange penge….

    Pas på, selvom der findes mange ærlige mennesker.
    Måske I kan få lavet det som en lejeaftale med forkøbsret?

    #151792
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Det kan jeg godt forstå du tænker.

    Det er et håndværkertilbud, og vi har derfor haft div. håndværkere som vi kender ude og kigge på huset og har gået tilstandsrapporten grundigt igennem.

    Der er ret mange håndværkere i vores nærmeste familie og vennekreds, så vi har mulighed for at få ordnet ret mange ting gratis, såsom tømrerarbejde, vvs-arbejde, malerarbejde, grave/havearbejde og kan derfor gøre huset helt i stand for de 400.000 kr.

    Det er en ret stor mundfuld i fht. alle de ting der skal laves og jeg tror egentlig at de fleste giver op når de ser huset.

    Mægler har oplyst at de 2 interesserede købere der var ud over os, ikke er blevet kreditgodkendt og at de derfor har trukket sig. Han har samtidig oplyst at familien er desperate efter at komme af med huset, fordi de er trætte af at skulle hen til huset så ofte og ordne have og gøre huset præsentabelt for potentielle købere.

    Familien mangler ikke penge, og vil åbenbart hellere vente 1 år eller 2 med at få betaling for huset, end at gå yderligere et par hundredetusinde ned i pris.

    Så rent husmæssigt, ved vi hvad vi går ind til. Har brugt lang tid i slutningen af sidste år på at gennemgå huset i sømmene… Vi er bare i tvivl om sådan en form for aftale og hvilke muligheder der er i fht. de ting jeg skrev i mit indslag.

    #151796
    AnonymForfatter

    Hej igen nyboligkøber

    Hvilken ejendomsmægler er det, du har hørt fra? Er det ejendomsmægler Henrik Kjelskov? Ham kender jeg og han er helt reel.

    Jeg har lige været på boligsiden og kan se, at ejendommen er taget ned.

    Hvis det er ejers familie – løb langt væk. De er ikke underlagt nogen forsikring.

    Da jeg kender ejendomsmæglerne og området – vil jeg kunne anbefale dig en advokat, som netop kan gennemskue den noget besynderlige konstellation handlen skal have.

    Hej Micael.

    Et hus skal ikke stå tomt særlig længe – før det ser noget lurvet ud.

    #151798
    AnonymForfatter

    I fht. vores forbrugsgæld, så er den jo væk når vi i så fald skulle betale for huset om 2 år. Vi har økonomi til at betale omkring 18.000 kr. af på gæld om måneden, og jeg har forhandlet med banken og vi får en rente på forbrugslånet på 8,5%. Så med renter og renters rente, skulle vi være gældfri om højst 2 år.

    Som jeg lige har svaret Mikael, så tror jeg at familien står med et alternativ der hedder at sætte huset yderligere et par hundrede tusinde ned, eller at indgå en aftale som denne.

    Umiddelbart ville det være dumt af os at indgå en aftale om leje af huset, hvis det andet kunne lade sig gøre.

    I fht. hvem der skal finansiere huset de 2 år, så er det jo en aftale med sælger om at betaling for huset først forfalder f.eks. marts 2012. Alle udgifter forbundet med huset, i fht. forbrug, ejendomsskatter mv. betaler vi selvfølgelig. Dvs at det ikke vil koste familien noget, ligesom de slipper for løbende vedligeholdelse af hus og have.

    Under alle omstændigheder vil vi sørge for en solid advokataftale, hvis det overhovedet er muligt for os at indgå denne aftale med familien.

    #151802
    AnonymForfatter

    Det må blive leje med forkøbsret til en fast lav pris.

    #151804
    AnonymForfatter

    Hej Hannibal

    Ja, det er Henrik Kjeldskov… eller rettere en af hans ansatte… Så det hele vil gå gennem dem, hvis det kan lade sig gøre i sidste ende.

    Og selvfølgelig vil vi have en advokat på sagen. Kender 2 dygtige af slagsen, der arbejder inden for boligjura. Har da i sinde at de begge skal gennemgå en evt. aftale før der bliver sat en underskrift.

    Var inde på boligsiden tidligere og der var ejendommen på, men den har været lagt på og taget af så mange gange, at jeg egentlig ikke rigtig frygter noget i fht. om huset er solgt. Desuden har jeg en aftale med mægler om at han skal kontakte mig hvis der sker noget, og det har vist sig at jeg kan regne med dem i fht. denne aftale.

    Og hvis huset er solgt, så er det jo bare ærgeligt. Vi har heldigvis en 4-værelses lejlighed på Frederiksberg hvor vi sagtens kan bo i et par år, og så står vi rimelig godt derefter, når vi er gældfri. Og så må vi jo finde drømmehuset på det tidspunkt.

    #151808
    AnonymForfatter

    Forresten Hannibal… Havde overset at du kunne anbefale en advokat… Hvis det bliver relevant, så håber jeg det er ok at jeg kontakter dig. Det er altid godt at have en advokat på der kender de her underlige aftaler man kan indgå. Tak…

    #151810
    AnonymForfatter

    Hej Svend

    Som jeg ser det, så vil sælger jo skulle stå med risikoen for at vi bakker ud af aftalen om et år eller to, fordi vi finder noget bedre.

    Som jeg ser det er det bedst for alle parter, hvis der er sikkerhed i de aftaler vi indgår, og hvis de er garanteret at betalingen for huset forfalder om f.eks. 2 år.

    Idéen fra ejendomsmæglerens side, var jo netop at vi skulle fokusere på at banke eksisterende lån af, og det vil vi få mulighed for hvis denne meget anderledes aftale, kunne blive gennemført.

    #151814
    AnonymForfatter

    Hej

    Advokaten har firma i Greve og han kender også alle de lokale ejendomsmæglere.

    #151818
    AnonymForfatter

    Super Hannibal… Og igen tak…

    Nu håber jeg bare at der er nogen der ved noget om de spørgsmål jeg har stillet i mit indlæg… Jeg har svært ved at vurdere hvad “dommen" er fra de besvarelser jeg har, i fht. hvorvidt vi skal forfølge denne aftale eller ej.

    Men derudover virker det lidt som om de fleste er på bar bund i fht. mine spørgsmål… Det er jo måske også nogle lidt usædvanlige spørgsmål.

    Er glad for at du har godt at sige om den mægler vi snakker med… Har nemlig fornemmelsen af at de også kan være nogle bæster ind imellem…

    #151822
    AnonymForfatter

    Man kunne jo også købe huset med et sælgerpantebrev på restgælden – og samtidig aftale, at sælgerpantebrevet forfalder om 2 år til fuld indfrielse.
    Det er højrisiko for jer – idet ingen kender jeres muligheder for refinansiering af sælgerpantebrevet om 2 år. Samtidig skal I jo også godkendes i bank eller realkredit.
    Hvis det er en kanonforretning for jer – så skal I ud i en særlig høj risiko.

    #151824
    AnonymForfatter

    Hej Svend

    Jeg er lidt i tvivl om det du skriver og tror ikke jeg helt forstår det.

    Hvis vi kan indgå en aftale med familien om at vi først betaler om 2 år (hvilket der er gode muligheder for), og hvis banken derudover vil gå med til at garantere os et lån om 2 år, hvorfor skulle vi så rode os ud i højrisiko situationer? Og hvorfor skulle vi i så fald indgå aftale om at betale leje for huset?

    Det koster vel alligevel et anseeligt beløb at skulle lave pantebrev nu og i så fald ville der vel løbe renter på eller lign?? Så jeg har svært ved at se at det skulle være en god idé for os, i fht. hvis den anden aftale kunne falde på plads.

    Måske misforstår jeg dig helt, men jeg kan bare ikke helt gennemskue hvordan det skulle være en god forretning fos os, det du skriver. Måske taler vi forbi hinanden… men jeg vil meget gerne forstå det du skriver…

    Vi er netop ude på at sætte os i en situation, hvor vi har stor sikkerhed rent økonomisk, således at sygdom, barsel, arbejdsløshed eller lign. ikke vælter økonomien for os.

    #151826
    AnonymForfatter

    Jamen – det er svært at overskue en evt. handel med betaling af købesummen om 2 år.
    I virkeligheden køber I nu – og får en rabat på ydelsen på huset i 2 år.
    Sælger skal faktisk tilbagebetale en sum til jer i.f.m. handelen – og det giver problemer med belåning i realkredit.
    Så man skal nok ind på noget med et specielt sælgerpantebrev – og det kan advokaten måske finde ud af.
    Denne sag er anderledes og spændende – og jeg kan kun vise interesse og ikke yde rådgivning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.