Renteindtægter

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87129
    AnonymForfatter

    Hej Debatforum,

    Jeg har nogle penge som jeg gerne vil have skal ud at arbejde lidt … Derfor tænkte jeg at finde banken med bedste indlånsrente … Jeg har fundet en der giver 2.75% …Spørgsmålet er så hvis jeg sætter 1 mill. kr. ind, for jeg så 22750kr om året, og skal jeg betale skal af dem ??? Hvis der skal betales skat, hvilken procent køre man med … Procent som en alminde lønindkomst ???

    MVH

    Karsten

    #106064
    AnonymForfatter

    Renter af indestående beskattes altid som kapitalindkomst. Dvs. de indgår i din personlige indkomst.

    Da du har så mange frie midler bør du ikke stille dig tilfreds med kun 2,75% i rente. Hør banken om de ikke kan tilbyde en bedre rente mod evt. at binde pengene i et antal år.

    #106066
    AnonymForfatter

    Jeg troede at – enhver idiot (undkskyld udtrykket) – vidste at man er fuld skattepligtig af renteindtægter i Danmark, men spørgsmålet virker desværre på mig til igen ikke at være et af disse useriøse.

    Beløbstørrelser bør man efter min opfattelse ikke nævne her på siden.
    For nogen tid siden havde en efter mange års slid sparet 10.000 kr., og du har nu lidt mere, men er vel egentlig ligegyldigt. Alså jeg mener principper er vigtigere end beløb. Jeg har selv 17 mill. “på bogen", men jo ligegyldigt.

    #106068
    AnonymForfatter

    Hvis du køber lavtforrentede (men blåstemplede) obligationer til under kurs 100, så får du i stedet for renter en kursgevinst, og DEN er skattefri.

    Jens – hvad er det egentlig du vil med det du siger?

    #106070
    MichaelForfatter

    Jeg synes også det er mærkeligt, at man kan have 1 mill. kroner kontant og så ikke aner, at der er en rubrik på selvangivelsen der hedder “Renteindtægter" ?! Det virker da ærlig talt underligt.

    Til gengæld er jeg ikke enig i, at beløbstørrelser er irrelevante. Om man har 10.000 eller 1.000.000 at investere for, er da to helt forskellige situationer.

    #106072
    AnonymForfatter

    Hej Debat Forum …

    I må meget undskylde mit indlæg … Men nej … Det er første gang jeg skal ud og forhandle bedre renter … Og overhovedet tænker på en god indlånsrente … Så er det vel normat at spørge om det bliver beskattiget … Beløbet er irrelevant … Det var bare et nemt eksempel at regne på … Og såvidt jeg ved, kan man bl.a. blive fri for skat hvis man har fortjeneste på aktier som man har haft over 3 år … Men jeg er jo inden finansmand …

    Så tak til dem som har givet mig gode råd …

    /Karsten

    #106074
    AnonymForfatter

    Skattefriheden for aktieavance (men ikke aktieudbytte) kræver udover 3 års ejerskab at den samlede beholdning er under “100.000 kr grænsen", så igen her er det afgørende om beløbet er 10.000 eller 1.000.000.

    Skattefrihed for obligationsavance kræver blot at obligationen er blåstemplet – det er de fleste, men spørg.

    PS: “100.000 kr grænsen" er i 2005 på 133.700 eller samlet for ægtefæller 273.100

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.