1. gangs købere

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90797
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi går og leger med tanken om at købe vores eget, men er fuldstændig på bar bund mht. vores købekraft. Vi har ca. 33000 udbetalt om mdr. og et billån på 85000, ellers ingen gæld. Derudover er der en lille ny på vej, som jo også kræver lidt ekstra rent økonomisk. Hvad vurderer i vores rådighedsbeløb er i forhold til huskøb?

    På forhånd tak 🙂

    #151622
    AnonymForfatter

    Det kommer da fuldstændig an på hvad jeres faste udgifter er og hvad anvendelsesudgifterne er i jeres nye bolig.

    Gå ned i banken og få beregnet jeres rådighedsbeløb.

    #151630
    MichaelForfatter

    Jeg er godt klar over, at der ikke er noget der hedder dumme spørgsmål, men jeg kan godt undre mig over, at voksne mennesker der er på vej ud i et boligkøb ikke kan lægge et simpelt budget? Det er da ikke rocket-science.

    I det konkrete tilfælde tager man de 33.000 og trækker nettoydelsen på boligen fra, som står på alle salgsopstillinger (og på nettet). Derefter fratrækker man udgifter til forsikringer, A-kasse og andre faste udgifter og værsgod: Så har du dit rådighedsbeløb. Eneste lille detalje er om man tager transport med i de faste udgifter eller rådighedsbeløbet – nogen gør det ene og andre det andet.

    Sværere er det faktisk ikke. Er det mon bare almindelig dovenskab at man spørger herinde først?

    #151634
    testForfatter

    ja faktisk er det kun jer selv der kan besvære det spørgsmål. Lave et regneark eller ta en a4 blok og skriv jeres udgifter op. Akasse, børnhave, mad forsirking osv. I er de eneste der kender de tal

    #151638
    thsvForfatter

    Har I nogen opsparing?

    Hvis I ikke kan spare op med jeres nuværende husleje, så har I jo selv et godt gæt på jeres mulige nettoydelse.

    Men ellers læg et budget baseret på jeres udgifter det sidste år, a la Luksusfælden, så får I et godt overblik over jeres forbrugsmønster.

    #151670
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig har vi budget over alle vores udgifter og kan selvfølgelig også selv finde ud af at trække fra og lægge til, så ingen dovenskab her. Spørgsmålet var mere myntet på om der var nogle “kloge" hoveder der kender til nogle hovedregler om fx. hvad man som minimum skal have som rådighedsbeløb når alt er betalt og om man evt. også skal tage højde for om man skal kunne tåle, at den ene part skulle miste sit job osv. osv.A ltså bare et spørgsmål, der skulle have været uddybet lidt mere, så kan egentlig ikke se nogen grund til at man skal “svines" til osv., men skal da endelig ikke spørge herinde igen en anden gang.

    #151674
    AnonymForfatter

    Jeres min. rådighedsbeløb afhænger af hvilken bank I har, men det er vist meget alm. at den er på 12.500kr for 2 voksne

    #151676
    AnonymForfatter

    Hejsa, Lad være med at tage jer af de tumper, der sviner andre til. Vi er altså også mange andre, der har fået en ordentlig opdragelse!!!

    Der er flere steder, hvor man selv kan lave en beregning. Bla. hos http://www.brf.dk, her er et direkte link I kan lege med:
    http://www.brf.dk/412568B30049A81F/alldocs/DOCURAN-4N4CKM#cmpid=_aw_brand-realkredit_sitelink_boligkoeb

    Held og lykke og skriv endelig igen. Tag jer ikke af folk, der åbenbart har det så skidt med dem selv, at de har behov for at tvære deres arrogance af på andre uskyldige mennesker. Dem skal man blot trække på skulderen af.

    #151678
    MichaelForfatter

    Det er skam helt iorden at spørge, men når man starter med at skrive, at man er helt på bar bund med sin købekraft er det jo det samme som at sige, at man ikke aner hvad man bruger sine penge på og så er det rimelig umuligt at rådgive om noget som helst. Bankernes standard rådighedssatser er såmænd udmærkede, men hvis man gennem de sidste 5 år har brugt det dobbelte, så er det nok ikke smart at bruge den parameter. Det er nemt at gå op i forbrug – meget sværere at skære ned.

    Så derfor: Lav et budget, gem alle boner/brug kontobevægelserne i netbanken og find ud af hvor meget I forbruger.

    #151680
    AnonymForfatter

    Jeg er enig med Michael.

    Man bør efter min opfattelse ikke spamme dette forum til med at stille de samme sprøgsmål, som andre har gjort mere 100 gange tidligere.

    #151702
    testForfatter

    ok karoline
    jeg kan da også svar på en anden måde.

    Før man køber et hus bør man ha 20% af prisen plus 100.000 kroner sparet op til flytte omkostninger og indretning.

    Man bør desuden over flere måneder ha bevist at man kan spare og det bør være sådan at man stadig kan betale sine terminer selv om den en må nøjes med akasse ydelse.

    Opfylder man ikke de betingelser bør man ikke købe et hus.

    Holdt folk sig til de regler var der meget færre der kom i klemme og det var faktisk en gylden leveregel for 1 gangs købere før verden gik alave

    håber mit nej var høfligt nok

    #151704
    MichaelForfatter

    20% kontant er en ønskesituation, men næppe sandsynligt for førstegangskøberen. I Kbh-området ligger en startbolig (f.eks. mindre rækkehus) typisk omkring 2 mill dvs. der skal lægges 400.000 kontant. Der er næppe mange der kan spare den slags penge op på mindre end 10 år og i mellemtiden er priserne steget pga. inflation.

    Et mere realistisk krav hedder 5% kontant + omkostninger til advokat, flytning og lettere istandsættelse og selvfølgelig INGEN anden gæld.

    #151750
    thsvForfatter

    Svines til?

    Prøv at læse dit oprindelige indlæg!
    Tyder det på, at du har lagt noget budget selv?

    Du får nogle gode råd, og har selv bedst overblik over jeres økonomi.

    Det høje rådighedsbeløb mange banker fastsætter, forsøger jo netop at tage højde for den fremtidige situation med evt. arbejdsløshed.

    #151752
    thsvForfatter

    Fuldstændig på bar bund = Intet budget!

    Rådighedsbeløb = 12.500 efter at alle faste udgifter incl. vuggestue er betalt.

    Hvordan med opsparing?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.